Vinkkejä potentiaaliselle saabistille

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Tonppa
"Viggen"
Viestit: 700
Liittynyt: Su Touko 22, 2005 16:45

Viesti Kirjoittaja Tonppa »

Näkyypi olevan jonniverran (luonnollisesti?) edullisempia nuo turbottomat vimpaimet.. mutta kyllä pyrin lähtökohtaisesti turbollista autoa etsimään. Nimittäin ehkä hieman tulevaisuudessa siintää se +200hp auto, eli että jos sitä APC poksia sitten käyttäis ruotsinmaanpoikien pajalla.. :oops:

Olisiko teillä vielä jottain mielenpäällä, että mitä kannattaisi eritoten huomioida kun renkaita lähtee käymään potkiskelemassa? Olisin kiitollinen myös kaikenlaisista käyttökokemuksista nuin yleensä, ja tietenni vinkit ja niksit - eritoten että mitkä "viat" on vaikea/kallis korjata ja mitkä puolestaan pystyy tekemään itsekin. :P
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Montoya
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: Pe Maalis 11, 2005 13:34
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Montoya »

Hämmennän vähän soppaa heittämällä ajatuksen: Entäs OG900? :idea:

Tuohon hintaluokkaan voisi saada hyväkuntoisen ja suht vähän ajetun 90-91 -mallin. Käsittääkseni niissäkin ovat isokokoiset ihmiset löytäneet hyvän ajoasennon. En ole ihan varma, milloin kuskinpenkkiin tuli portaaton korkeussäätö, mutta joskus noina vuosina..

Näissähän ei juuri sähkövempeleitä ole, hyvä jos keskuslukko. Mutta ajattelisin, että 2,0i 16V on OG:ssa jonkin verran pirteämpi kuin tonnarissa. Autojen painoissa lienee kuitenkin eroa.

Jos itse ostaisin tuon hintaluokan autoa, niin kääntysin OG:n puoleen. Mutta niinkuin edellä todettiin, ovat vanhemmat autot aina yksilöitä.
9-5 2,3t -03
#2514
Tonppa
"Viggen"
Viestit: 700
Liittynyt: Su Touko 22, 2005 16:45

Viesti Kirjoittaja Tonppa »

Täältähän löyty kaikenlaista hyödyllistä infoa. Kiitos kiitos.

Tuota OG900 pitänee tutkia myös vähän tarkemmin. Tosin, tuossa 9000 sarjassa kiinnostaa (koon lisäksi) erityisesti suhteellisen mukava varustetaso. :P
mjpelkon
"Turbo"
Viestit: 253
Liittynyt: Su Huhti 10, 2005 22:35
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja mjpelkon »

Moi,

Nää nyt on mielipiteitä, mutta omasta mielestäni tonnari on huomattavasti tukevampi ja mukavampi ajaa kuin satku. Lisäksi tonnarissa on tilaa enemmän sekä ruostevikaa taitaa yleisesti olla melkoisesti vähemmän. Molempiin saa kohtuu hintaisia käytettyjä (esim. tämän foorumin kautta) ja uusia (tarvike-) osia.
Tonnarin osat on pikkuisen sitten satkun osia kalliimpia, mutta tietääkseni kanssa melkoisen hyvin kestäviä.

Turboa suosittelen itsekin. Ilmastointi on melkoisen kiva asia (saabin ilmastoinnit melkoisen kestäviä, mutta huoltaa niitäkin joskus joutuu). Suosittelen vuosimalleja 91->, koska noissa pitäisi olla parempi sinkitys ja muoviset alahelmat (pitkittäisien koteloiden kohdalla), joita ei löydy 80-luvun vehkeistä eikä muistaakseni vuoden-90 malleistakaan.

Ruotsin ja yleensäkin tuontivehkeistä löytyy paremmat lelut. Saabin sähkövempaimmet lienee melkoisen toimivia kanssa. Mutta kuitenkin kun autolla on 10v tai enemmän ikää (myös nuorempia joutuu remppaamaan:), niin on aina hyvä varautua remontteihin. Suomi autoissa ainakin pääkaupunkiseudulla tuntuu olevan ruoste ja kivenhakkaamat melkoinen murhe.

Alla pikkuisen tarinaa mitä ollaan itse jouduttu tonnariimme tekemään...

Itse ollaan vaihdettu 08/2003-05/2005 (45tkm) aikana:
-230tkm kytkin+asetelma (motonetista osat)
-235tkm vetareiden suojakumeja ja muutama alustan kumi
-250tkm bensapumppu (motonetista osat)
-262 tkm uusi tuulilasi
-269tkm takajarrulevyt+palat (motonetissa halpoja)
ja varmaan jotain pientä matkan varrella...

Lisäksi maalautettiin kivenhakkaamien takia ovien alaosat lokasuojasta lokasuojaan ja kylkilistasta alaspäin. Pientä paikkamaalausta olen kahden viimeisen viikonlopun aikana joutunut harrastamaan ja samalla oli otollinen :) tilaisuus ruostesuojata takakontin luukku, konepelti ja auton takaosa takakontin sisäverhoilun puolelta. Alustan ruostesuojaus jäänee kesäkuun hommiksi. Takaiskarit ja jouset menevät kesällä vaihtoon.

-Make
(& 9000 CS 2.0t-96 274tkm)
Tonppa
"Viggen"
Viestit: 700
Liittynyt: Su Touko 22, 2005 16:45

Viesti Kirjoittaja Tonppa »

Jep jep. Eilen näin eräässä autoliikkeessä olevan automaatti CD vm. -89 olevan myynnissä, mutta autopa olikin ilmeisesti myyty saman tien. Nopeat syövät hitaat.. :( :lol:

Kiitos kaikille näistä oivista neuvoista: näillä voi jo luottavaisemmin lähteä metsästämään sitä hyvää yksilöä - mutta mitä ilmeisimmin sitten sieltä ruotsinmaalta. :P
Tonppa
"Viggen"
Viestit: 700
Liittynyt: Su Touko 22, 2005 16:45

Viesti Kirjoittaja Tonppa »

9-5T kirjoitti:
Tonppa kirjoitti:Kiitos kaikille näistä oivista neuvoista: näillä voi jo luottavaisemmin lähteä metsästämään sitä hyvää yksilöä - mutta mitä ilmeisimmin sitten sieltä ruotsinmaalta. :P
Onnea etsinnöille mutta mene mielummin vasta 3 viikon päästä jotta ehdin ennen :lol:
Vai että samoille apajille!!? :lol: Ensi viikolla ajattelin käydä lähitienoot katsastamassa, mutta varsinaiseen kesälomaan on vielä aikaa. Joten taidatpa ehtiä ensin. :P Ai niin, lisävinkkejä autonostoon otetaan vastaan jatkuvasti, ja jos joku sattuu hyviä yksilöitä myynnissä näkemään niin pistäkää vinkkiä tulemaan. :P
Tonppa
"Viggen"
Viestit: 700
Liittynyt: Su Touko 22, 2005 16:45

Viesti Kirjoittaja Tonppa »

Muoks.

Eli voiko jotakuta esim. YV:llä kiusata (jatkuvasti 8O ) typerillä kysymyksillä ja mielipiteiden vonkaamisella "tuontiautopotentiaalista"?

Vapaaehtoisia? :lol:

muoks. 500tkm - onko paljon vai erittäin paljon, jos huollot tehty ok, katsastuksessa ei huomauttamista ja turbo pelittää ja toimii varsin moitteetta? Uskaltaisitteko harkita?
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Jos auto pitää lähteä ihan ulkomailta hakemaan niin hae hyvä tai edes hinta/laatusuhteeltaan hyvä. Jos sulla on jo aikaisempia kokemuksia tonnareista ja joku tietynlainen viri-/korjausprojekti mielessä, niin hae sitten paljon ajettu. Muuten suosittelen kattelemaan reilusti alle 300tkm ajettuja. Useimmista noistakin löytyy työn sarkaa ihan riittävästi.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Tonppa
"Viggen"
Viestit: 700
Liittynyt: Su Touko 22, 2005 16:45

Viesti Kirjoittaja Tonppa »

Juu'u.. Sillä nääs kyselin, kun Suomessa myynnissä olevat tonnarit on mallia 400-500tkm. Ruotsista puolestaan löytyy 200 - 300tkm, ja tuurilla jopa alle 200tkm ajettuja. Mietiskelen vaan, että maksaako vaivaa (aikaa ja rahaa) lähteä Ruotsista sitä autoa hakemaan, jos suomesta löytäisi jopa hieman halvelmmalla hieman enemmä ajetun. Käyttötarkoitshan olisi lähinnä opiskelijalle suht mukava käyttöauto pariksi vuodeksi.. Hmm.. Vaatii ankaraa pohdintaa. :D
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Tonppa kirjoitti:Juu'u.. Sillä nääs kyselin, kun Suomessa myynnissä olevat tonnarit on mallia 400-500tkm. Ruotsista puolestaan löytyy 200 - 300tkm, ja tuurilla jopa alle 200tkm ajettuja. Mietiskelen vaan, että maksaako vaivaa (aikaa ja rahaa) lähteä Ruotsista sitä autoa hakemaan, jos suomesta löytäisi jopa hieman halvelmmalla hieman enemmä ajetun. Käyttötarkoitshan olisi lähinnä opiskelijalle suht mukava käyttöauto pariksi vuodeksi.. Hmm.. Vaatii ankaraa pohdintaa. :D
En sinänsä halua masentaa, mutta vanhasta edustusautosta ei varmaan koskaan tule saamaan "suht mukavaa käyttöautoa"... rahaa voi palaa paljonkin, ainakin aikaa ja vaivaa. Itse olen kokenut auton vaivojen arvoseksi eikä loppua näy 8)

Ei muuten, mutta hyvä ottaa huomioon.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Tonppa
"Viggen"
Viestit: 700
Liittynyt: Su Touko 22, 2005 16:45

Viesti Kirjoittaja Tonppa »

:o 8O :?: :(

Nyt män yli ymmärryksen.

Siis että kuinka ei ex-edustusauto pelitä arkipäivän ajoissa täällä pohjan perukoilla? Vai että nuin niinkö hinnakasta/työlästä hommaa ylläpitää ko. vermeitä?

Nojuu. Pitää tutkia ja hieman myös hutkia. Notta jos ei pahemmin pauketta kuulu, niin vähän vois sijoittaakin. Ja onneksi kotopuolesta löytyy varikko ja muutama autoihminen, joten pikku (ja vähän isompikin) fiksi pitäs sitä kautta olla saatavilla. :P
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Tonppa kirjoitti::o 8O :?: :(

Nyt män yli ymmärryksen.

Siis että kuinka ei ex-edustusauto pelitä arkipäivän ajoissa täällä pohjan perukoilla? Vai että nuin niinkö hinnakasta/työlästä hommaa ylläpitää ko. vermeitä?

Nojuu. Pitää tutkia ja hieman myös hutkia. Notta jos ei pahemmin pauketta kuulu, niin vähän vois sijoittaakin. Ja onneksi kotopuolesta löytyy varikko ja muutama autoihminen, joten pikku (ja vähän isompikin) fiksi pitäs sitä kautta olla saatavilla. :P
Niinno... taisin ilmaista liian radikaalisti. Lähinnä toistin vain sitä, mitä jo aikaisemminkin on puhuttu. Eli mitä enemmän on vermeitä, tehoja ja erikoisuuksia sitä enemmän myös potentiaalisia vikaantumiskohteita. En sitä meinannut, että 9000 sen huonompi olisi (eikä olekaan 8) ) kuin vaikkapa e-mersu, 5-bemari, 6/100 audi.... mutta Käyttöautoa tyyliin Corolla, Sunny tai Primera siitä taitaa olla turhaa odottaa.

Tärkeimpänä pitäisin alkutiedon hankkimista (mitä juuri teetkin) sekä tarkkaa tsekkausta autoa hankkiessa, itseltä se jäi vähäiseksi kun innostuin autosta "liikaa" ja tulos on sen mukainen. Ne kohdat toimivat, jotka tarkistin, ja pari, jotka jätin vähemmälle huomiolle, laukesivat. Nämä olivat automaattilaatikko ja ilmastointi.

Tuo lopun sanomasi saattaa osoittautua takaheijastinpaneelin alkuperäishintaakin arvokkaammaksi :idea: :idea:
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Tonppa
"Viggen"
Viestit: 700
Liittynyt: Su Touko 22, 2005 16:45

Viesti Kirjoittaja Tonppa »

Henkka #2283 kirjoitti: Tuo lopun sanomasi saattaa osoittautua takaheijastinpaneelin alkuperäishintaakin arvokkaammaksi :idea: :idea:
Taitaa olla nugguaika meikäläiselle kun taas menee yli ymmärryksen! :lol: :lol: Ai siis tuo varikkomahdollisuus? :lol: Juu - entisiä ja nykyisiä ammattiautoilijiota ja ingenjöörejä pitäs kotopuolesta löytyä, jotta sikäli ihan mukavalla tolalla tuo fiksi puoli. :P

Juu. Tuota tiedonhankintaa pyrin tekemään mahdollisimman paljon. Että sitten kun pääsee paikanpäälle niitä autoja katsastamaan niin mahdollisimman pitkälti pystyisi "vikaherkät" alueet tarkastamaan ja välttämään niitä surullisenkuuluisia pommeja. Kiitoksia siis kaikille teille asioista paljon enemmän tietäville valaisevista ja informatiivisista kommenteista. :P
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

tiedonhankita = autokuumeen nostattamista :)

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Vastaa Viestiin