Moi,
Nää nyt on mielipiteitä, mutta omasta mielestäni tonnari on huomattavasti tukevampi ja mukavampi ajaa kuin satku. Lisäksi tonnarissa on tilaa enemmän sekä ruostevikaa taitaa yleisesti olla melkoisesti vähemmän. Molempiin saa kohtuu hintaisia käytettyjä (esim. tämän foorumin kautta) ja uusia (tarvike-) osia.
Tonnarin osat on pikkuisen sitten satkun osia kalliimpia, mutta tietääkseni kanssa melkoisen hyvin kestäviä.
Turboa suosittelen itsekin. Ilmastointi on melkoisen kiva asia (saabin ilmastoinnit melkoisen kestäviä, mutta huoltaa niitäkin joskus joutuu). Suosittelen vuosimalleja 91->, koska noissa pitäisi olla parempi sinkitys ja muoviset alahelmat (pitkittäisien koteloiden kohdalla), joita ei löydy 80-luvun vehkeistä eikä muistaakseni vuoden-90 malleistakaan.
Ruotsin ja yleensäkin tuontivehkeistä löytyy paremmat lelut. Saabin sähkövempaimmet lienee melkoisen toimivia kanssa. Mutta kuitenkin kun autolla on 10v tai enemmän ikää (myös nuorempia joutuu remppaamaan:), niin on aina hyvä varautua remontteihin. Suomi autoissa ainakin pääkaupunkiseudulla tuntuu olevan ruoste ja kivenhakkaamat melkoinen murhe.
Alla pikkuisen tarinaa mitä ollaan itse jouduttu tonnariimme tekemään...
Itse ollaan vaihdettu 08/2003-05/2005 (45tkm) aikana:
-230tkm kytkin+asetelma (motonetista osat)
-235tkm vetareiden suojakumeja ja muutama alustan kumi
-250tkm bensapumppu (motonetista osat)
-262 tkm uusi tuulilasi
-269tkm takajarrulevyt+palat (motonetissa halpoja)
ja varmaan jotain pientä matkan varrella...
Lisäksi maalautettiin kivenhakkaamien takia ovien alaosat lokasuojasta lokasuojaan ja kylkilistasta alaspäin. Pientä paikkamaalausta olen kahden viimeisen viikonlopun aikana joutunut harrastamaan ja samalla oli otollinen

tilaisuus ruostesuojata takakontin luukku, konepelti ja auton takaosa takakontin sisäverhoilun puolelta. Alustan ruostesuojaus jäänee kesäkuun hommiksi. Takaiskarit ja jouset menevät kesällä vaihtoon.
-Make
(& 9000 CS 2.0t-96 274tkm)