Olisiko teillä vielä jottain mielenpäällä, että mitä kannattaisi eritoten huomioida kun renkaita lähtee käymään potkiskelemassa? Olisin kiitollinen myös kaikenlaisista käyttökokemuksista nuin yleensä, ja tietenni vinkit ja niksit - eritoten että mitkä "viat" on vaikea/kallis korjata ja mitkä puolestaan pystyy tekemään itsekin.
Vinkkejä potentiaaliselle saabistille
Näkyypi olevan jonniverran (luonnollisesti?) edullisempia nuo turbottomat vimpaimet.. mutta kyllä pyrin lähtökohtaisesti turbollista autoa etsimään. Nimittäin ehkä hieman tulevaisuudessa siintää se +200hp auto, eli että jos sitä APC poksia sitten käyttäis ruotsinmaanpoikien pajalla..
Olisiko teillä vielä jottain mielenpäällä, että mitä kannattaisi eritoten huomioida kun renkaita lähtee käymään potkiskelemassa? Olisin kiitollinen myös kaikenlaisista käyttökokemuksista nuin yleensä, ja tietenni vinkit ja niksit - eritoten että mitkä "viat" on vaikea/kallis korjata ja mitkä puolestaan pystyy tekemään itsekin.
Olisiko teillä vielä jottain mielenpäällä, että mitä kannattaisi eritoten huomioida kun renkaita lähtee käymään potkiskelemassa? Olisin kiitollinen myös kaikenlaisista käyttökokemuksista nuin yleensä, ja tietenni vinkit ja niksit - eritoten että mitkä "viat" on vaikea/kallis korjata ja mitkä puolestaan pystyy tekemään itsekin.
Hämmennän vähän soppaa heittämällä ajatuksen: Entäs OG900?
Tuohon hintaluokkaan voisi saada hyväkuntoisen ja suht vähän ajetun 90-91 -mallin. Käsittääkseni niissäkin ovat isokokoiset ihmiset löytäneet hyvän ajoasennon. En ole ihan varma, milloin kuskinpenkkiin tuli portaaton korkeussäätö, mutta joskus noina vuosina..
Näissähän ei juuri sähkövempeleitä ole, hyvä jos keskuslukko. Mutta ajattelisin, että 2,0i 16V on OG:ssa jonkin verran pirteämpi kuin tonnarissa. Autojen painoissa lienee kuitenkin eroa.
Jos itse ostaisin tuon hintaluokan autoa, niin kääntysin OG:n puoleen. Mutta niinkuin edellä todettiin, ovat vanhemmat autot aina yksilöitä.
Tuohon hintaluokkaan voisi saada hyväkuntoisen ja suht vähän ajetun 90-91 -mallin. Käsittääkseni niissäkin ovat isokokoiset ihmiset löytäneet hyvän ajoasennon. En ole ihan varma, milloin kuskinpenkkiin tuli portaaton korkeussäätö, mutta joskus noina vuosina..
Näissähän ei juuri sähkövempeleitä ole, hyvä jos keskuslukko. Mutta ajattelisin, että 2,0i 16V on OG:ssa jonkin verran pirteämpi kuin tonnarissa. Autojen painoissa lienee kuitenkin eroa.
Jos itse ostaisin tuon hintaluokan autoa, niin kääntysin OG:n puoleen. Mutta niinkuin edellä todettiin, ovat vanhemmat autot aina yksilöitä.
9-5 2,3t -03
#2514
#2514
Täältähän löyty kaikenlaista hyödyllistä infoa. Kiitos kiitos.9000CD23T kirjoitti:http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 55d43ee916
Tuota OG900 pitänee tutkia myös vähän tarkemmin. Tosin, tuossa 9000 sarjassa kiinnostaa (koon lisäksi) erityisesti suhteellisen mukava varustetaso.
Moi,
Nää nyt on mielipiteitä, mutta omasta mielestäni tonnari on huomattavasti tukevampi ja mukavampi ajaa kuin satku. Lisäksi tonnarissa on tilaa enemmän sekä ruostevikaa taitaa yleisesti olla melkoisesti vähemmän. Molempiin saa kohtuu hintaisia käytettyjä (esim. tämän foorumin kautta) ja uusia (tarvike-) osia.
Tonnarin osat on pikkuisen sitten satkun osia kalliimpia, mutta tietääkseni kanssa melkoisen hyvin kestäviä.
Turboa suosittelen itsekin. Ilmastointi on melkoisen kiva asia (saabin ilmastoinnit melkoisen kestäviä, mutta huoltaa niitäkin joskus joutuu). Suosittelen vuosimalleja 91->, koska noissa pitäisi olla parempi sinkitys ja muoviset alahelmat (pitkittäisien koteloiden kohdalla), joita ei löydy 80-luvun vehkeistä eikä muistaakseni vuoden-90 malleistakaan.
Ruotsin ja yleensäkin tuontivehkeistä löytyy paremmat lelut. Saabin sähkövempaimmet lienee melkoisen toimivia kanssa. Mutta kuitenkin kun autolla on 10v tai enemmän ikää (myös nuorempia joutuu remppaamaan:), niin on aina hyvä varautua remontteihin. Suomi autoissa ainakin pääkaupunkiseudulla tuntuu olevan ruoste ja kivenhakkaamat melkoinen murhe.
Alla pikkuisen tarinaa mitä ollaan itse jouduttu tonnariimme tekemään...
Itse ollaan vaihdettu 08/2003-05/2005 (45tkm) aikana:
-230tkm kytkin+asetelma (motonetista osat)
-235tkm vetareiden suojakumeja ja muutama alustan kumi
-250tkm bensapumppu (motonetista osat)
-262 tkm uusi tuulilasi
-269tkm takajarrulevyt+palat (motonetissa halpoja)
ja varmaan jotain pientä matkan varrella...
Lisäksi maalautettiin kivenhakkaamien takia ovien alaosat lokasuojasta lokasuojaan ja kylkilistasta alaspäin. Pientä paikkamaalausta olen kahden viimeisen viikonlopun aikana joutunut harrastamaan ja samalla oli otollinen
tilaisuus ruostesuojata takakontin luukku, konepelti ja auton takaosa takakontin sisäverhoilun puolelta. Alustan ruostesuojaus jäänee kesäkuun hommiksi. Takaiskarit ja jouset menevät kesällä vaihtoon.
-Make
(& 9000 CS 2.0t-96 274tkm)
Nää nyt on mielipiteitä, mutta omasta mielestäni tonnari on huomattavasti tukevampi ja mukavampi ajaa kuin satku. Lisäksi tonnarissa on tilaa enemmän sekä ruostevikaa taitaa yleisesti olla melkoisesti vähemmän. Molempiin saa kohtuu hintaisia käytettyjä (esim. tämän foorumin kautta) ja uusia (tarvike-) osia.
Tonnarin osat on pikkuisen sitten satkun osia kalliimpia, mutta tietääkseni kanssa melkoisen hyvin kestäviä.
Turboa suosittelen itsekin. Ilmastointi on melkoisen kiva asia (saabin ilmastoinnit melkoisen kestäviä, mutta huoltaa niitäkin joskus joutuu). Suosittelen vuosimalleja 91->, koska noissa pitäisi olla parempi sinkitys ja muoviset alahelmat (pitkittäisien koteloiden kohdalla), joita ei löydy 80-luvun vehkeistä eikä muistaakseni vuoden-90 malleistakaan.
Ruotsin ja yleensäkin tuontivehkeistä löytyy paremmat lelut. Saabin sähkövempaimmet lienee melkoisen toimivia kanssa. Mutta kuitenkin kun autolla on 10v tai enemmän ikää (myös nuorempia joutuu remppaamaan:), niin on aina hyvä varautua remontteihin. Suomi autoissa ainakin pääkaupunkiseudulla tuntuu olevan ruoste ja kivenhakkaamat melkoinen murhe.
Alla pikkuisen tarinaa mitä ollaan itse jouduttu tonnariimme tekemään...
Itse ollaan vaihdettu 08/2003-05/2005 (45tkm) aikana:
-230tkm kytkin+asetelma (motonetista osat)
-235tkm vetareiden suojakumeja ja muutama alustan kumi
-250tkm bensapumppu (motonetista osat)
-262 tkm uusi tuulilasi
-269tkm takajarrulevyt+palat (motonetissa halpoja)
ja varmaan jotain pientä matkan varrella...
Lisäksi maalautettiin kivenhakkaamien takia ovien alaosat lokasuojasta lokasuojaan ja kylkilistasta alaspäin. Pientä paikkamaalausta olen kahden viimeisen viikonlopun aikana joutunut harrastamaan ja samalla oli otollinen
-Make
(& 9000 CS 2.0t-96 274tkm)
Jep jep. Eilen näin eräässä autoliikkeessä olevan automaatti CD vm. -89 olevan myynnissä, mutta autopa olikin ilmeisesti myyty saman tien. Nopeat syövät hitaat..
Kiitos kaikille näistä oivista neuvoista: näillä voi jo luottavaisemmin lähteä metsästämään sitä hyvää yksilöä - mutta mitä ilmeisimmin sitten sieltä ruotsinmaalta.
Kiitos kaikille näistä oivista neuvoista: näillä voi jo luottavaisemmin lähteä metsästämään sitä hyvää yksilöä - mutta mitä ilmeisimmin sitten sieltä ruotsinmaalta.
Vai että samoille apajille!!?9-5T kirjoitti:Onnea etsinnöille mutta mene mielummin vasta 3 viikon päästä jotta ehdin ennenTonppa kirjoitti:Kiitos kaikille näistä oivista neuvoista: näillä voi jo luottavaisemmin lähteä metsästämään sitä hyvää yksilöä - mutta mitä ilmeisimmin sitten sieltä ruotsinmaalta.
Muoks.
Eli voiko jotakuta esim. YV:llä kiusata (jatkuvasti
) typerillä kysymyksillä ja mielipiteiden vonkaamisella "tuontiautopotentiaalista"?
Vapaaehtoisia?
muoks. 500tkm - onko paljon vai erittäin paljon, jos huollot tehty ok, katsastuksessa ei huomauttamista ja turbo pelittää ja toimii varsin moitteetta? Uskaltaisitteko harkita?
Eli voiko jotakuta esim. YV:llä kiusata (jatkuvasti
Vapaaehtoisia?
muoks. 500tkm - onko paljon vai erittäin paljon, jos huollot tehty ok, katsastuksessa ei huomauttamista ja turbo pelittää ja toimii varsin moitteetta? Uskaltaisitteko harkita?
Jos auto pitää lähteä ihan ulkomailta hakemaan niin hae hyvä tai edes hinta/laatusuhteeltaan hyvä. Jos sulla on jo aikaisempia kokemuksia tonnareista ja joku tietynlainen viri-/korjausprojekti mielessä, niin hae sitten paljon ajettu. Muuten suosittelen kattelemaan reilusti alle 300tkm ajettuja. Useimmista noistakin löytyy työn sarkaa ihan riittävästi.
9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Juu'u.. Sillä nääs kyselin, kun Suomessa myynnissä olevat tonnarit on mallia 400-500tkm. Ruotsista puolestaan löytyy 200 - 300tkm, ja tuurilla jopa alle 200tkm ajettuja. Mietiskelen vaan, että maksaako vaivaa (aikaa ja rahaa) lähteä Ruotsista sitä autoa hakemaan, jos suomesta löytäisi jopa hieman halvelmmalla hieman enemmä ajetun. Käyttötarkoitshan olisi lähinnä opiskelijalle suht mukava käyttöauto pariksi vuodeksi.. Hmm.. Vaatii ankaraa pohdintaa. 
-
Henkka #2283
- "Hölösuu"
- Viestit: 2919
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
En sinänsä halua masentaa, mutta vanhasta edustusautosta ei varmaan koskaan tule saamaan "suht mukavaa käyttöautoa"... rahaa voi palaa paljonkin, ainakin aikaa ja vaivaa. Itse olen kokenut auton vaivojen arvoseksi eikä loppua näyTonppa kirjoitti:Juu'u.. Sillä nääs kyselin, kun Suomessa myynnissä olevat tonnarit on mallia 400-500tkm. Ruotsista puolestaan löytyy 200 - 300tkm, ja tuurilla jopa alle 200tkm ajettuja. Mietiskelen vaan, että maksaako vaivaa (aikaa ja rahaa) lähteä Ruotsista sitä autoa hakemaan, jos suomesta löytäisi jopa hieman halvelmmalla hieman enemmä ajetun. Käyttötarkoitshan olisi lähinnä opiskelijalle suht mukava käyttöauto pariksi vuodeksi.. Hmm.. Vaatii ankaraa pohdintaa.
Ei muuten, mutta hyvä ottaa huomioon.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt män yli ymmärryksen.
Siis että kuinka ei ex-edustusauto pelitä arkipäivän ajoissa täällä pohjan perukoilla? Vai että nuin niinkö hinnakasta/työlästä hommaa ylläpitää ko. vermeitä?
Nojuu. Pitää tutkia ja hieman myös hutkia. Notta jos ei pahemmin pauketta kuulu, niin vähän vois sijoittaakin. Ja onneksi kotopuolesta löytyy varikko ja muutama autoihminen, joten pikku (ja vähän isompikin) fiksi pitäs sitä kautta olla saatavilla.
-
Henkka #2283
- "Hölösuu"
- Viestit: 2919
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Niinno... taisin ilmaista liian radikaalisti. Lähinnä toistin vain sitä, mitä jo aikaisemminkin on puhuttu. Eli mitä enemmän on vermeitä, tehoja ja erikoisuuksia sitä enemmän myös potentiaalisia vikaantumiskohteita. En sitä meinannut, että 9000 sen huonompi olisi (eikä olekaanTonppa kirjoitti:![]()
![]()
![]()
![]()
Nyt män yli ymmärryksen.
Siis että kuinka ei ex-edustusauto pelitä arkipäivän ajoissa täällä pohjan perukoilla? Vai että nuin niinkö hinnakasta/työlästä hommaa ylläpitää ko. vermeitä?
Nojuu. Pitää tutkia ja hieman myös hutkia. Notta jos ei pahemmin pauketta kuulu, niin vähän vois sijoittaakin. Ja onneksi kotopuolesta löytyy varikko ja muutama autoihminen, joten pikku (ja vähän isompikin) fiksi pitäs sitä kautta olla saatavilla.
Tärkeimpänä pitäisin alkutiedon hankkimista (mitä juuri teetkin) sekä tarkkaa tsekkausta autoa hankkiessa, itseltä se jäi vähäiseksi kun innostuin autosta "liikaa" ja tulos on sen mukainen. Ne kohdat toimivat, jotka tarkistin, ja pari, jotka jätin vähemmälle huomiolle, laukesivat. Nämä olivat automaattilaatikko ja ilmastointi.
Tuo lopun sanomasi saattaa osoittautua takaheijastinpaneelin alkuperäishintaakin arvokkaammaksi
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Taitaa olla nugguaika meikäläiselle kun taas menee yli ymmärryksen!Henkka #2283 kirjoitti: Tuo lopun sanomasi saattaa osoittautua takaheijastinpaneelin alkuperäishintaakin arvokkaammaksi![]()
Juu. Tuota tiedonhankintaa pyrin tekemään mahdollisimman paljon. Että sitten kun pääsee paikanpäälle niitä autoja katsastamaan niin mahdollisimman pitkälti pystyisi "vikaherkät" alueet tarkastamaan ja välttämään niitä surullisenkuuluisia pommeja. Kiitoksia siis kaikille teille asioista paljon enemmän tietäville valaisevista ja informatiivisista kommenteista.
