b-moottorin kolinat vesipumppu tai nokkaketju

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

b-moottorin kolinat vesipumppu tai nokkaketju

Viesti Kirjoittaja lucaf »

olisko pk-seudulla joku b-moottori-guru joka olisi halukas katsomaan /tarvittaessa tekemään jotain autolleni. matalilla kierroksilla hirvee rahina, siis järkyttävä. muistuttaa vähän vesipumpun ääntä, mutta ilmeisesti kai ketju, ei viittis millään särkeä tota konetta....onko siellä joku ketjunkiristin irti vai mikä, itse ymmärrän noista kovin vähän, puuttuu työtilat, asialliset työkalut, ymmärrys...kaikki :)

ääni on vaihteleva tyhjäkäynnillä. joskus vaimenee, sit kun nostaa kytkintä niin voimistuu hetkeksi kunnes kierrosket nousee niin katoaa.
Viimeksi muokannut lucaf, To Elo 18, 2005 14:31. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

No niin "venyttelee sormia". Mitä ilmeisimmin sulla on sama tilanne ku mulla oli 2001. Ketju on ehjä mutta sinkunut niin, että kiristin ei enää kiristä. Mulla oli vielä kiristimen peukalonpään kokoinen laahain kadonnut jäljettömiin ja ketju hiutti kiristimen metallirunkoa vasten.

Tuota ketjua ei voi vaihtaa, kun moottori on paikoillaan. Moottori pitää nostaa pois paikoiltaan ja sillä lailla pääsee suorastaan enemmän kuin käsiksi ketjuun. Kun moottori on pois niin venakopan irroituksen jälkeen ja jakopäänkoppa pois. Pyörität moottorin 0-merkkiin ja purat vanhat osat irti. Kun vanhat osat on pois niin pyöritä nokka-akseli ajoitusmerkkiin (käytännössä millin pari, korkeintaan). Asenna uudet osat, venkakoppa ja jakopäänkoppa, ja tietenkin moottori :D

Samallahan olis näppärä vaihtaa kampiakselin stefa tulipellin puolelta tai käyttää koko paketti osina ja kasata uusilla tiivisteillä, stefoilla jne jne jne
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Viesti Kirjoittaja Ronska »

Moottori pitää nostaa pois paikoiltaan
Mitään b-koneesta tietävänä arvelen kuitenkin,
että ketjun vaihto onnistuu koneen paikallaollessa
jos hankkii rikotun ketjun ja ketjuavaimen.

Tietysti rikotun ketjun saa kaiketi vain saabilta
ja hintaluokka luultavasti ~100e 8O
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

kaipa sen normaalinkin ketjun katki saa ja pelkkä lukko siihen saabilta, lukkoja ei tietääkseni saa vara-osana.

sitten esitän omat tyhmät kysymykseni:
mikä on ketju avain?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Viesti Kirjoittaja Ronska »

mikkoimp kirjoitti:sitten esitän omat tyhmät kysymykseni:
mikä on ketju avain?
Ehkä vähän väärä sana kenties, mutten muuta keksinyt.
Tarkoitin siis sitä työkalua millä sen ketjun saa auki ja kiinni :oops:
Esim. biltemasta saa näitä, kestävyys onkin toinen juttu :lol:
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

dimebak kirjoitti:No niin "venyttelee sormia". Mitä ilmeisimmin sulla on sama tilanne ku mulla oli 2001. Ketju on ehjä mutta sinkunut niin, että kiristin ei enää kiristä. Mulla oli vielä kiristimen peukalonpään kokoinen laahain kadonnut jäljettömiin ja ketju hiutti kiristimen metallirunkoa vasten.
pelkään pahoin että jotain tollaista. tarkoittaako tuo myös sitä, että jokainen kilometri minkä autolla ajan, on erittäin pahaksi moottorille? öljyn sekaan tulee metallihilua?

ja edelleen työtarjouksia vastaanotetaan...mulla ei ole mahiksia nostaa moottoria missään ilmaan....
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Vois tuohon vihreään kanssa joskus moisen operaation tehdä, kun se rahisee myös alakierroksilla, osat eivät ainakaan motonetillä paljoa maksa, mutta arvaako motonetin osia laittaa noinkin arkaan paikkaan kuin jakopää?
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

lefa42 kirjoitti:Vois tuohon vihreään kanssa joskus moisen operaation tehdä, kun se rahisee myös alakierroksilla, osat eivät ainakaan motonetillä paljoa maksa, mutta arvaako motonetin osia laittaa noinkin arkaan paikkaan kuin jakopää?
sähän voisit sen tehdä nyt kesäkuun aikana harjoitustyönä, ja sitten toisin oman autoni.... :?: :) :wink: :roll:
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
tany
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 16:40
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja tany »

Tänne asti ei kannata lähteä ketjunvaihtoon mutta annan vinkin. Syötä uusi ketju vanhan avulla paikoilleen. Tarkkana pitää olla ettei ketju hypi rattailla, hommaan menee noin tunti.
Tarvitset ketjunkatkaisu-työkalun vanhan ketjun poikkasemiseen. Ja mieluusti sellaisen liitettävän uuden jakoketjun. Jos sitä ei saa niin sit uusi ketju poikki ja lukko väliin.
Olen itse tällaisen homman tehnyt 1,85 99:iin vuonna 1981.
Saab Suomesta - hyviä autoja :)
99 GL5speed -84 (viimeinen tuplisvuosi)
900i kat -89 (-90 malli)
# 1329
ecopower
"Hirsch"
Viestit: 996
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 22:54
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja ecopower »

tany kirjoitti:Tänne asti ei kannata lähteä ketjunvaihtoon mutta annan vinkin. Syötä uusi ketju vanhan avulla paikoilleen. Tarkkana pitää olla ettei ketju hypi rattailla, hommaan menee noin tunti.
Tarvitset ketjunkatkaisu-työkalun vanhan ketjun poikkasemiseen. Ja mieluusti sellaisen liitettävän uuden jakoketjun. Jos sitä ei saa niin sit uusi ketju poikki ja lukko väliin.
Olen itse tällaisen homman tehnyt 1,85 99:iin vuonna 1981.

KETJUN VAIHTO ei onnistu B-koneeseen tuolla menetelmällä! 8O
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

kyllä mä olen valmis ajamaan ton auton pitkällekin jos saan työtarjouksia. vaan auttaako pelkkä ketjun vaihto, vai onko sieltä se kiristinhässäkkä lähtenyt omille teilleen?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7686
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

lucaf kirjoitti:kyllä mä olen valmis ajamaan ton auton pitkällekin jos saan työtarjouksia. vaan auttaako pelkkä ketjun vaihto, vai onko sieltä se kiristinhässäkkä lähtenyt omille teilleen?
Ei auta tuossa tapauksessa pelkkä ketjunvaihto.

Siitä on niin paljon aikaa kun olen viimeeksi sorkkinu vanhan mallin kiristäjää että en muista saiko tuosta kurkittua kiskojen kuntoa.

Omassani oli aikanaan toi kiristimen kisko menny poikki ja piti omituisia ääniä.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Bkoneessa kun on 2rivinen ketju niin eikö liene hankalaa vaihtaa koneen paikallaan ollessa? Hankala katkaista ja liittää. :roll:
Aki Peltola #1132
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

priskatti, kesä on ovella enkä raaski ajaa tolla autolla :( no olenhan jo sillä ajanut huhtikuun jälkeen melkein 3tkm mutta...tää ei ooo reiluuuuu.....pitääkö mun viedä saab-huoltoon toi ja maksaa itteni kipeeksi? monenkohan tunnin työ toi olisi korjaamolla?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

lucaf kirjoitti:priskatti, kesä on ovella enkä raaski ajaa tolla autolla :( no olenhan jo sillä ajanut huhtikuun jälkeen melkein 3tkm mutta...tää ei ooo reiluuuuu.....pitääkö mun viedä saab-huoltoon toi ja maksaa itteni kipeeksi? monenkohan tunnin työ toi olisi korjaamolla?
kokeileppas luca pikakorjausta joka toimi ainakin minulla: kuuntelin että jakopää rutisee samanlailla kuin sun tapauksessa, kokeilin ketjun kireyttä ja hyvältä näytti. mietin että mikä vois olla vikana kunnes kuuntelin tarkemmin, ääni kuului laturista! :D kun painaa kädellä kovasti laturia rahina loppuu! ja tuo ääni kuulosti aivan jakopään rahinalta, ja kuului todella kovaa..

että semmonen pikakorjaus..
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Vastaa Viestiin