ilmastointi asiaa

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1674
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Nykimisestä

Viesti Kirjoittaja mike »

Kyllä kai tuo pieni nykiminen kuuluu tuon aikakauden autoihin - ainkin näihin mikroauton moottorilla oleviin - eli alle 6-litraisiin 8)

Nykiminenhän johtuu kompressorin kytkeytymisestä päälle ja pois. Laite kun ottaa melkoisen moottoritehon toimiessaan (muutaman kilowatin). Tästä siis pieni nykiminen ja kulutuksen nousu vajaalla litralla.

Jos kompressori kytkeytyy päälle ja pois kovin tiheään tahtiin niin tämä puolestaan voi johtua siitä, että kylmäainetta ei ole riittävästi.
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Viesti Kirjoittaja suapas »

Kaupunkiajossa aina nykäisee kun flekti pyörähtää käyntiin,huomaa esim. liikennevaloissa.Kompura käsittääkseni on "päällä" koko ajan.Riippuen tietysti ulkolämpötilasta ja miten viilaää kabiiniin haluaa.Matka-ajossa sen toimintaa ei huomaa.
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

suapas kirjoitti:Kaupunkiajossa aina nykäisee kun flekti pyörähtää käyntiin,huomaa esim. liikennevaloissa.Kompura käsittääkseni on "päällä" koko ajan.
Kompressorin hihnapyörä kyllä pyörii aina moottorin pyöriessä, mutta hihanpyörän sisällä oleva magneettikytkin kytkee kompressorin pyörimään mukana vain tarvittaessa. Muuna aikana kompressorin hihnapyörä pyörii vapaasti.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
pfihlman
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ti Huhti 12, 2005 07:36
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Nykimisestä

Viesti Kirjoittaja pfihlman »

mike kirjoitti:Kyllä kai tuo pieni nykiminen kuuluu tuon aikakauden autoihin - ainkin näihin mikroauton moottorilla oleviin - eli alle 6-litraisiin 8)

Nykiminenhän johtuu kompressorin kytkeytymisestä päälle ja pois. Laite kun ottaa melkoisen moottoritehon toimiessaan (muutaman kilowatin). Tästä siis pieni nykiminen ja kulutuksen nousu vajaalla litralla.

Jos kompressori kytkeytyy päälle ja pois kovin tiheään tahtiin niin tämä puolestaan voi johtua siitä, että kylmäainetta ei ole riittävästi.
Entinen omistaja kertoi ,että kompura "leikaa kiinni" jos pitää kylmälaitetta käynnissä ilman ajoa tyhjäkäynnillä ? 8O onkohan siinä jokin vika sitten? Kyllä se sitten viilennettyä lähti taas toimimaan kuulemma. Toiseksi, paljonko sinne mahtuu tavaraa, ettei ylitäytä systeemiä?
rikupoika
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 00:48
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja rikupoika »

Mites muuten tuo mainitsemanne kalibrointi tapahtuu ? :)
9000t. vm.-87
Ajattelen, siis olen..ei aina jaksa ajatella, olenko siis ?
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

rikupoika kirjoitti:Mites muuten tuo mainitsemanne kalibrointi tapahtuu ? :)
Paina AUTO ja <=> näppäimiä yhtäaikaa, niin kalibrointikierros alkaa. Kalibroinnin aikana ruudulla näkyy havaittujen vikojen lukumäärä (ACC 2) tai löydetyt vikakoodit (ACC 1).
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Autoissa vm 86-89 on ACC1, joka tosiaan osaa näyttää vikakoodit ilman testeriä. Siinä oikean alakulman nappi ei ole <=> vaan VENT.

ACC1:n kalibrointi/testaus käynnistetään painamalla AUTO ja VENT.

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 266#148266
Viimeksi muokannut jus, La Huhti 30, 2022 20:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Viesti Kirjoittaja suapas »

jus kirjoitti:
suapas kirjoitti:Kaupunkiajossa aina nykäisee kun flekti pyörähtää käyntiin,huomaa esim. liikennevaloissa.Kompura käsittääkseni on "päällä" koko ajan.
Kompressorin hihnapyörä kyllä pyörii aina moottorin pyöriessä, mutta hihanpyörän sisällä oleva magneettikytkin kytkee kompressorin pyörimään mukana vain tarvittaessa. Muuna aikana kompressorin hihnapyörä pyörii vapaasti.
Vaikka kompuran "sisäosa" on mukana koko ajan,niin silti flekti käynnistyessään "nykäisee" kierrokset alas.Oiskohan jotain vikaa "säädöissä" ?
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

suapas kirjoitti:Vaikka kompuran "sisäosa" on mukana koko ajan, niin silti flekti käynnistyessään "nykäisee" kierrokset alas. Oiskohan jotain vikaa "säädöissä"?
Flekti on sähkölaite. Se kuluttaa paljon sähköä. Sähkönkulutus laskee akun jännitetasoa ja laturin jännitteensäädin käskee laturia lataamaan. Laturin pyörittäminen kuormittaa moottoria, kierrokset notkahtavat alas hetkeksi, kunnes tyhjäkäynnin säätö ehtii korjaamaan tilanteen. Sama notkahdus voi tuntua ajossakin hetkellisenä "jarrutuksena".

Flektin virrankulutuksen voisi mitata. Erityisesti käynnistymisvirta voi olla isonpuoleinen. Puhaltimen sulake on 30 A.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja karg »

Omassa autossani ilmastoinnin oireilun aiheutti erään Saab-merkkikorjaamon moka. Etupuskurin alla oleva muovi oli kiinnitetty ruuveilla siten, että yksi ruuvi oli mennyt ilmastoinnin letkusta läpi. Kylmäainetta oli järjestelmässä ja kompurakin käynnistyi, mutta järjestelmän paine nousi liikaa sen ruuvin takia ja ilmastointi "puutui" eli auto ei viilentynyt normaalisti. Letkun uusinta auttoi. Samalla tosin vaihdettiin kuivain ja paineentasausventtiili. Ne olivatkin asiantuntijoiden mielestä ensimmäiset vikakohteet :lol:
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Viesti Kirjoittaja suapas »

suapas kirjoitti:
jus kirjoitti:
suapas kirjoitti:Kaupunkiajossa aina nykäisee kun flekti pyörähtää käyntiin,huomaa esim. liikennevaloissa.Kompura käsittääkseni on "päällä" koko ajan.
Kompressorin hihnapyörä kyllä pyörii aina moottorin pyöriessä, mutta hihanpyörän sisällä oleva magneettikytkin kytkee kompressorin pyörimään mukana vain tarvittaessa. Muuna aikana kompressorin hihnapyörä pyörii vapaasti.
Vaikka kompuran "sisäosa" on mukana koko ajan,niin silti flekti käynnistyessään "nykäisee" kierrokset alas.Oiskohan jotain vikaa "säädöissä" ?
No niin, nyt koitti onnen päivä,kun sain "uuden" laturin ähelletyksi paikalleen ! Loppui nimittäin kaikenlainen nykytys ja kierrosten alaslasku flektin käynnistyessä.Samalla myös tyhjäkäynti aaltoilu loppui .En tiedä mitä voltteja vanha laturi oli kehittänyt,mut ilmeisesti liian vähän (ajotieturi pimee).Nyt mittasin" uudella" käytetyllä,niin tulos reilu 14 volttia kuormituksesta riippumatta. Bilteman säädin. Eli tulin siihen tulokseen,että viimesiään vetelevä laturi aiheuttaa aikamoisia käyntihäiriöitä.
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Nykimisestä

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

pfihlman kirjoitti:
mike kirjoitti:Kyllä kai tuo pieni nykiminen kuuluu tuon aikakauden autoihin - ainkin näihin mikroauton moottorilla oleviin - eli alle 6-litraisiin 8)

Nykiminenhän johtuu kompressorin kytkeytymisestä päälle ja pois. Laite kun ottaa melkoisen moottoritehon toimiessaan (muutaman kilowatin). Tästä siis pieni nykiminen ja kulutuksen nousu vajaalla litralla.

Jos kompressori kytkeytyy päälle ja pois kovin tiheään tahtiin niin tämä puolestaan voi johtua siitä, että kylmäainetta ei ole riittävästi.
Entinen omistaja kertoi ,että kompura "leikaa kiinni" jos pitää kylmälaitetta käynnissä ilman ajoa tyhjäkäynnillä ? 8O onkohan siinä jokin vika sitten? Kyllä se sitten viilennettyä lähti taas toimimaan kuulemma. Toiseksi, paljonko sinne mahtuu tavaraa, ettei ylitäytä systeemiä?

Saab 9000CD 2.3TA vm 1991. Kylmäaine R134a.
-täysin tyhjään järjestelmään menee 1.1kg.

( ai mistäkö tiedän....no SAABin huolto ilmoitti moisen lukeman, ja tänään
kävin ilmastointimiehien luona )
Nyt hönkii hienosti kylmää....!!!

Mutta mutta kaikki puhuvat jostain ihme nykimisistä..?
Ei minun tonnari nyvi mitenkään meni kompura päälle tai ei, ja joskus
on päällä kompura ja plekti eikä nyvi yhtään... :o
No jos se tuo ( 200hp ) riittää hyvin tuolle kompurallekkin...!!!

Off Top.....minulta jäi aivan iskemätön SANDEN SD-709 kompura
ylimääräiseksi, tästä tosin uupuu etulaippa, ja käämi.
Mutta esim hihnapyörä ja männät yms ritumit ovat aivan UUSIA.
Voin vaikka vaihtaa johonkin..!!!!
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Viesti Kirjoittaja suapas »

Mimmi kirjoitti:Onkos muuten varmasti se EDU pimeä, vai vaan lamput sammuneet?
Lamppujen samumisen voit tarkistaa näyttämällä fikkarilla valoa EDUun ja kurkkimalla näkyykö numeroita.
Joo siellä numerot vilkkuu ,mut taustavalot ei toimi.Eli ei tule virtaa lampujen (3 kpl) kannoille. Tarttee ottaa jännite niille jostain muusta piuhasta,kunhan kerkeen.
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Viesti Kirjoittaja suapas »

Mimmi kirjoitti:Tarkistahan sitten toiseenkin kertaan niiden lampujen kunto. Lamput irtoavat vetämällä piirilevystä. Samalla kannattaa lämmittää kaikki juotokset läpi. Varmista myös, että liittimet ovat kunnolla paikoillaan eikä piikkejä ole taipunut (tämä viimeinen koskee vain EDU1:stä, EDU2 ja 3 eivät sisällä johdoissa olevia liittimiä, vaan liittimet tyyönnetään piirilevyn reunaan).
Olen kokeillut uusilla lampuilla.Niitä pitää myös hieman kiertää että ne irtoo piirilevystä :wink: Mitä juotoksia tarkemmin ?
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
Vastaa Viestiin