Saabin öljynkulutus öljynvaihtovälillä
-
- "Kaasari"
- Viestit: 33
- Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 19:50
- Paikkakunta: Helsinki
Saabin öljynkulutus öljynvaihtovälillä
Olen sangen uusi Saabin omistaja (3kk) ja olen lueskellut tätä foorumia suurella mielenkiinnolla. Oma saabikkaani on vm. 2000 136KW täyspaine -versio trionic 7 moottorinohjausyksiköllä (musta DI-kasetti?) ja B205L koneella.
Huomasin tossa juhannuksena, että kone alkoi kuulostaa Singerin ompelukoneelta ja tarkistin öljyt: no eihän se tikku edes kastunut kunnolla. Kaadoin koneeseen 1,2 litraa mustaa kultaa, jotta öljyraja nousi minimirajan yli. Ostettaessa koneella oli ajettu 79tkm ja nyt 84tkm. Edellinen huolto tehty 69tkm. Onko näin suuri öljynkulutus normaalia?
Lueskelin, että näissä B205L koneissa pitäisi kansi jälkikiristää, koska muuten saattaa vuotaa öljyä. Olin havaitsevinani pientä öljyvuotoa kannen "akun puoleisesta" päädystä.
Mites turbon kanssa? Mistä tietää mikä turbo autossa on? Onko omassa saabikkaassani juuri tuo Garretin surullisen kuuluisa GT17?
Ajattelin viedä auton öljyvaihtoon Konalan Laakkoselle, koska sitä on huollettu siellä aikaisemminkin. Mitäs kannattaisi pyytää tarkistamaan öljynvaihdon yhteydessä? Huohotinputket, öljyloukku, kannen jälkikiristys, turbo???
Saabilla ajo on ollut yhtä nautintoa, mutta sydän pomppasi kurkkuun ton öljynsyönnin takia, eihän saabikkaani ole leviämässä juuri kun olin harkinnut vähän alkaa virittelemään sitä...
Kiitos jo etukäteen asiantuntevista vastauskista.
ps. osaan käyttää "Haku" -painiketta
Huomasin tossa juhannuksena, että kone alkoi kuulostaa Singerin ompelukoneelta ja tarkistin öljyt: no eihän se tikku edes kastunut kunnolla. Kaadoin koneeseen 1,2 litraa mustaa kultaa, jotta öljyraja nousi minimirajan yli. Ostettaessa koneella oli ajettu 79tkm ja nyt 84tkm. Edellinen huolto tehty 69tkm. Onko näin suuri öljynkulutus normaalia?
Lueskelin, että näissä B205L koneissa pitäisi kansi jälkikiristää, koska muuten saattaa vuotaa öljyä. Olin havaitsevinani pientä öljyvuotoa kannen "akun puoleisesta" päädystä.
Mites turbon kanssa? Mistä tietää mikä turbo autossa on? Onko omassa saabikkaassani juuri tuo Garretin surullisen kuuluisa GT17?
Ajattelin viedä auton öljyvaihtoon Konalan Laakkoselle, koska sitä on huollettu siellä aikaisemminkin. Mitäs kannattaisi pyytää tarkistamaan öljynvaihdon yhteydessä? Huohotinputket, öljyloukku, kannen jälkikiristys, turbo???
Saabilla ajo on ollut yhtä nautintoa, mutta sydän pomppasi kurkkuun ton öljynsyönnin takia, eihän saabikkaani ole leviämässä juuri kun olin harkinnut vähän alkaa virittelemään sitä...
Kiitos jo etukäteen asiantuntevista vastauskista.
ps. osaan käyttää "Haku" -painiketta
-T-
Ms.Univ (HeMan)
Ms.Univ (HeMan)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Jos olet ostanut autosi liikkeestä 3 kk sitten, sinulla on vielä takuu voimassa. Ei muuta kuin liikkeeseen vaatimaan korjausta, kunnossa oleva Saabin kone ei syö öljyä. Jos kansi vuotaisi noin paljon, niin se näkyisi kyllä melkoisina lätäkköinä auton alla. Ahdin on GT17 valitettavasti ja vahva veikkaukseni on, että sieltä suunnalta vika löytyy...
Eski
Eski
Luulisi, että öljyvalo olisi alkanut palamaan ajat sitten. Katoppas, että käynnistäessä palaa punainen öljyvalo mittaristossa. Jos ei pala niin öljynpaine- tai öljyntasonanturi on rikki. Tuon toiminta olisi suotavaa vikojen havaitsemiseksi ajoissa.
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
-
- "Kaasari"
- Viestit: 33
- Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 19:50
- Paikkakunta: Helsinki
Soitin saabikkaani öljynkulutuksesta liikkeeseen, josta ostin auton. Sain ystävällisen vastauksen, että käytä auto ensin Laakkosella ja selvitellään sitten mitkä osat menevät Saabin laajennettuun 8 vuoden moottoritakuuseen ja mitkä osat myyjäliike maksaa.
Öljyvalo toimii kyllä ihan mallikkaasti... Täytyy selvittää Laakkosella onko autoon tehty jotain "korjauksia" tuohon huohotinjärjestelmään.
Kahtotaan miten äijän käy huomenaamuna Laakkosen pikahuollossa...
Pitäs olla kyllä ihan selvä peli, että venttiilikoppa auki ja öljyjen tarkastus möhnän varalta jne.
Tulen olemaan selkä...
Öljyvalo toimii kyllä ihan mallikkaasti... Täytyy selvittää Laakkosella onko autoon tehty jotain "korjauksia" tuohon huohotinjärjestelmään.
Kahtotaan miten äijän käy huomenaamuna Laakkosen pikahuollossa...
Pitäs olla kyllä ihan selvä peli, että venttiilikoppa auki ja öljyjen tarkastus möhnän varalta jne.
Tulen olemaan selkä...
-T-
Ms.Univ (HeMan)
Ms.Univ (HeMan)
2litraa. Vaikuttaa paljolta Itselläni samanlainen auto 110 TKM pian mittarissa. Öljyn kulutusta seuraan säännöllisesti, mutta koskaan ei ole tarvinnut lisätä tippaakaan öljyä ja vaihdon yhteydessä öljytaso on maksimissa.Loaded kirjoitti:Ajettu siis 15 tkm ja kulutus noin 2 litraa ?
Omassani myös sama kulutus ja auto samanlainen.
Öljynä olen käyttänyt Mobilin 0w-40.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
-
- "Kaasari"
- Viestit: 33
- Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 19:50
- Paikkakunta: Helsinki
Sain asiallista palvelua Laakkosella ongelmaani . Kopiot auton huoltokirjasta lähtivät Saksaan ja kun sieltä tulee vastaus, niin autoni kutsutaan huoltoon ja otetaan kone auki, jotta nähdään mitä se on syönyt.
Huoltoneuvoja totesi, että ei pitäisi tulla mitään ongelmia, koska huoltokirja on kunnossa.
Nyt ei tartte muuta kuin varmistella, että koneessa on riittävästi öljyä huoltoon asti.
Huh! Vähän helpottaa jo...
Huoltoneuvoja totesi, että ei pitäisi tulla mitään ongelmia, koska huoltokirja on kunnossa.
Nyt ei tartte muuta kuin varmistella, että koneessa on riittävästi öljyä huoltoon asti.
Huh! Vähän helpottaa jo...
-T-
Ms.Univ (HeMan)
Ms.Univ (HeMan)
Olen samoilla linjoilla Eskin kanssa eli veikkaan "Garretin kostoa". Minun autostani (vm. 2002 B205L T7) käytettiin turbo pöydällä vähän viidenkympin huollon jälkeen. Öljyn kulutusta en ehtinyt paljon seurailla, sillä huomasin vian melko nopeasti imusarjan ja turbon putken liitoksesta tihkuvasta öljystä.
#1825
V***o V60 T4 Momentum aut. -20
99 GL -84, 900 i16 -91, 9-5 2.3T -05, 9-5 Aero -05
Exät: 99x2, OG900x13, 9000x1, NG900x1, OG9-3x2, OG9-5x1 (ja V***oja)
V***o V60 T4 Momentum aut. -20
99 GL -84, 900 i16 -91, 9-5 2.3T -05, 9-5 Aero -05
Exät: 99x2, OG900x13, 9000x1, NG900x1, OG9-3x2, OG9-5x1 (ja V***oja)
Hei, asiahan on myyjäliikkeen ja GM:n välinen juttu. Ei sun tarttis mitään odotella kun takuukin on vielä voimassa! Kone korjaukseen ja ajoa. Hoitakoon liike pyykkinsä keskenään.tomppa 9-3 kirjoitti:Sain asiallista palvelua Laakkosella ongelmaani . Kopiot auton huoltokirjasta lähtivät Saksaan ja kun sieltä tulee vastaus, niin autoni kutsutaan huoltoon ja otetaan kone auki, jotta nähdään mitä se on syönyt.
Huoltoneuvoja totesi, että ei pitäisi tulla mitään ongelmia, koska huoltokirja on kunnossa.
Nyt ei tartte muuta kuin varmistella, että koneessa on riittävästi öljyä huoltoon asti.
Huh! Vähän helpottaa jo...
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11