Miten uudet kierteet tulpalle?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Miten uudet kierteet tulpalle?

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Onko täällä kokemuksia tulppien kierteiden uusimisesta, lähinä 16v kanteen, ja miten on hoidettu, kansi paikalla vai kansi irroitettuna?

Tiedän että helicoil-kierteitä laitetaan kansi paikallaan, ei siinä mitään ihmeellistä, mutta onko kukaan laittanut/laitattanut näitä 16v kanteen yläkautta, eli mahtuuko työkalut?

Toinen asia onkin sitten se pieni mutka siinä putkessa, eli mitä mahtaa turbo tykätä työstöjätteistä jota mahdollisesti syntyy?

Kerron vielä sunnuntaitarinan:
Torstaina hain aeron taas ajoon, kaveri oli luvannut hitsausapua lauantaiksi, joten eikun ajoon. Kaikki hyvin, toimii kuin ajatus, jne. Siinä sitten perjantaina piti testata yhtä hiukan piristettyä boxia, ja kahvilla kavereiden kanssa naurettiin että ei se ahdin siellä enään kovin pitkäikäinen ole, sellaista vihellystä konehuoneesta kuuluu. Lähdin sitten kotia kohti, lauantainahan piti ryhtyä mätähommiin heti aamusta, ja eteen sattui joku saunarakennus kuormaauton päällä, noh, mikäs siinä, kakkosta, koneelle ruokaa jne, kunnes juuri menon ollessa parhaimillaan kuului terävä pamaus konehuoneesta ja meno hyytyi lähes kokonaan, ja koneen ääntely oli vähintäänkin huolestuttavan oloista...

Siinä sitten kaikkia kauhukuvia pyöri päässä, auto tiensivuun, pelti auki, vilkaisu, ja pelti kiinni. Tulppien päällä oleva suojapellin etureuna sojottaa 45ast. kulmassa ylös venttiilikopasta, joten osasin arvata mikä siellä oli pettänyt. Tulppahan sieltä tuli, ja ilmeisesti kohtalaisen vauhdikkaasti. Onneksi löytyi vielä sen verran kierrettä että autolla ajaa, mutta ahdot on kyllä tiputettu alle hupirajan, ja kierteitä tarvis hiukan uusia... Tulppaa kiristäessä nimittäin ei koskaan tule kovaa vastaan.

Kavereiden ensimmäinen kysymys oli tietenkin: PALJONKO siinä oli ahtoa!?

Niin, ja mätähommat tehtiin kuten suunniteltu, nyt aero on taas leimakunnossa :)
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
xjford
"Aero"
Viestit: 456
Liittynyt: Pe Helmi 11, 2005 15:03
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja xjford »

en osaa auttaa ongelmaasi mut uteliaisuudesta minäkin kysyn: paljonko niitä ahtoja oikein oli??? 8O
saab 900 turbo -80 kesäauto
jaguar xj6 -79 kesäauto
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7686
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Yks työkaveri laitatti aikoinaan 2.1:seen heligoilin ja hyvin kesti vielä monta kymppiä ja tulpan vaihtoa, kansi oli paikallaan.
En tiiä sitten miten noi puruhommat hoitavat tai kuinka paljon sitä ees tulee.
Melkein menisin haastatteleen kyseisiä hommia tekeviä ja mainospuheen perusteella tekisin päätöksen antaako laittaa vai vaihdetaanko kansipahvi varoiks...
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
JugiBoy
"Viggen"
Viestit: 627
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2005 17:03
Paikkakunta: Piikkiö

Viesti Kirjoittaja JugiBoy »

Kyllä se kierrepuru sieltä ulos tulee ihan hyvin. Kunhan ei vedä sitä
jenkatapilla koko kierrosta yhdellä kertaa vaan pienissä pätkissä ja aina
muistaa katkaista sen lastun varttikierroksen jälkeen. Sit autaa kanssa, kun
on kerretappi kunnon vaseliinissa. Se puru jää siihen vaseliiniin aika hyvin.
Helicoilin lisäks on vaihtoehtona laittaa korjausholkki. Ne tulee liimaten
kiinni, joten tulppia ei saa avata kuumasta koneesta. Tulee holkki mukana
ylös. Nää kaikki onnistuu kyllä kansi paikoillaan.
# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Passi »

JugiBoy kirjoitti:Helicoilin lisäks on vaihtoehtona laittaa korjausholkki. Ne tulee liimaten kiinni, joten tulppia ei saa avata kuumasta koneesta. Tulee holkki mukana ylös. Nää kaikki onnistuu kyllä kansi paikoillaan.
Jos nappea kiinnostaa niin mullo alumiiniepoksia millä tollanen holkki kyl VARMASTI pysyy lämpimänäkin.

T. Pasi
Turbo16 CD
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Ma Helmi 16, 2004 20:49
Paikkakunta: IISALMI

helicoil

Viesti Kirjoittaja Turbo16 CD »

Yksi keino sen purun menemisen sylinteriin on laittaa paineilmaa sylinteriin. Pyörittelee moottorin sopivaan asentoon että jää imuventtiili auki ja sitten paineilmaa imusarjan kautta. Eiköhän sieltä purut lentele pois...
-SAAB 900 Convertible T16 vm.86, Saab 900 Aero T16 -90
-SAAB 900 CD T16 vm. 85
-SAAB 96 V4 vm. 71
-SAAB 9-3 Aero
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Uteliaille kerrottakoon että ylipainekatkaisimeen en ole koskenut, eikä siihen tärähtänyt, kuten aerolla yleensä on tapana niin väljä ahdin ja nakutus rajoittaa paineita ennen tuota katkaisijaa. Eli ei siellä ollut kun luokkaa 0,9bar ja tulpassa surkeat kierteet jo alkuunsa.

Jos tosiaan on näin, että kierteitä on tehty kansi paikallaan (eli työkalut mahtuvat väliin), niin taidan suunnata keulaa kohti lähintä pajaa, ja teetän tuohon uudet kierteet. Hommia kun olis ennestäänkin riittävästi, niin en millään jaksais kantta irroittaa, enkä kyllä tehdä mitään muutakaan tuolle, juuri nyt...
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Mulla jäi tonnarissa purua pakoventtiileiden väliin ja jäivät auki, koetin poistaa sitä moskaa imemällä ja myöskin puheltelemalla paineilmalla, silti oli jokin kökkäre jäänyt väliin ja puristukset tasan 0, lisäksi oli vetänyt pari naarmua sylinteriin ja tehnyt männän reunaan jäljen.
No olisi muutenkin kaivannut täysremontin tuo kone.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

jos kansi oltava paikoillaan:
panisin venttiilit kiinni ( jos sellaista asentoa ny on jossa kaikki 3 on kiinni yhtaikaa). Panisin jonkun vahvan ilmapallon sisään ( ja jonkun esim magneetilla nostettavan suojaprikan ilmapallon ja kierretapin väliin, ettei pallo rikkoudu) ja ilmalla pallo kireeksi ettei murut menisi paljoa sisään. sit tekisin imuriin vaikka sellaisen erikoissuuttimen ( letkunpätkä tungettu siihen imurin vakioon pienimpään suuttimeen ja ylimääräinen aukko tukittu), joka mahtuu reiästä sisään, jos sinne jotain tippuu. Paineilmalla en roiskisi roskia ympäriinsä ainakaan jos en ole varma että venat ovat kiinni. ( paitsi sitten kun kaikki muut puhdistusjutut on ensin tehty)
Sellaisella vaijerivartisella noukintatyökalulla ( biltema mm.) saa isot spiraalimaiset lastut ylös jos niitä tulee.
Ottaisin tapin valillä pari kertaa pois ja putsaisin kolon.

kierteitysneste alumiinille sitten oltava.
kantsii soitella pajoille ja kysyä niiltä.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Ota kansi pois ;)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

laitatin kesällä h-moottoriseen ysiysiin kahteen tuplanreikään helicoil kierteet hyvinkäällä vähämaan autolla eli saab-huollossa. ei maksanut montaa kymppiä. nyt vaan jännittää uskaltaako jatkossa vaihtaa tulppia, mitä jos kierre lähtee tulemaan mukana ulos?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

Mäntä mahdollisimman ylös ja letkulla ja imurilla purut pois männän kuopasta. Paineilmaa en suosittele.Pukkaa taatusti männänväliin tms.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Herätetty näköjään tämäkin vanha aihe henkiin...

Tehtiin Helicoilit tuohon, tylysti vaan uudet kierteet ja helicoili sisään. Ihan toimiva tuli. Ei mitään imureita tai muita kikkoja, mustaakseni puhallettiin paineilmalla tyhjäksi lopuksi. Samalla vaihdettiin myös venttiilivarren kumit, venttiilit ylös paineilma-tulpalla ja vanhat tiivisteet pois jne. Siinä sitten huomattiin että kansipahvi oli enemmän kun vähän huono (vettä lens joka saumasta kun neloseen lyötiin paineet), joten tuossa loppukesästä sitten vaihdoin sen kansipahvin, ja samalla toisen kannen jossa uudempi palotila... Ihan hukkaan meni koko helicoil ja kumienvaihto :(

Uudemman kannen, ja ehjän kansipahvin ansiosta tuo kestää kuitenkin paremmin ahtopaineita, tuossa viimeksi kun koitin niin jakso isoilla vaihteilla pitää 1,0bar johki 5500rpm:ään, jonka jälkeen huomio siirtyi pois mittaristosta :roll: Kolmosella tiputtaa välillä paineet tuonne 0,7bar nurkille, tarvis varmaan heittää se alkuperäinen ilmansuodain koteloineen ja snorkkeleineen johki muualle lepäämään...
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

lucaf kirjoitti:laitatin kesällä h-moottoriseen ysiysiin kahteen tuplanreikään helicoil kierteet hyvinkäällä vähämaan autolla eli saab-huollossa. ei maksanut montaa kymppiä. nyt vaan jännittää uskaltaako jatkossa vaihtaa tulppia, mitä jos kierre lähtee tulemaan mukana ulos?
tuli kokeiltua, helicoil tulee tulpan mukana pois. ei muuta kuin sama tulppa takaisin :(. taitaa mennä koko kansi vaihtoon kun muutenkin käyntiä vaivaa kanteen viittaava vika.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kuinka muistelen, että helcoili olis pitänyt laitta lukitteen kera paikalleen? Joskus tuota kokeilin ammattikouluaikaan...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin