onko keulantukkimisesta hyötyä kovalla pakkasella

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
ruttunen
"Hirsch"
Viestit: 749
Liittynyt: Pe Elo 19, 2005 08:38
Paikkakunta: ESPOO

onko keulantukkimisesta hyötyä kovalla pakkasella

Viesti Kirjoittaja ruttunen »

niin täällä etelässä 22,5 pakkasta saab on vähän kylmä :? auttaako keulan tukkiminen paljon lämpöön vai onko vanhanaikainen temppu :roll:
Hitain Pohjois-Suomessa
"Hirsch"
Viestit: 746
Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.

Viesti Kirjoittaja Hitain Pohjois-Suomessa »

Täällä länsilapissa on nyt noin -30 ja molemmat allekirjoituksen tonnarit ovat lämpimät. En käytä peitintä vaikka se ehkä auttaisikin lämpöjen nousemista nopeammin. Ainakin 15min saa ajaa automaattisella ilmastoinnilla varustetulla autolla ennen kuin on lämmin. Tuo karvalakki malli on pakkasilla paljon parempi ja lämpimämpi.
En usko peitteestä olevan varsinaista hyötyä tonnarissa. Käytin peitettä aikaisemmin vanhassa 99, jossa siitä oli jonkinverran hyötyä. Voihan tuota silti kokeilla mutta uskon vian huonoon lämpiämiseen olevan vaikka termarissa.
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
ah79
"Hirsch"
Viestit: 957
Liittynyt: Ma Touko 31, 2004 09:10
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ah79 »

Jos tonnari ei ole näillä pakkasilla lämmin, niin siinä lienee jotain vikaa (luultavasti termostaatti).

Keulan peittäminen voi auttaa jonkin verran, mutta luultavasti kannattaisi korjata itse vika eikä pelkkää oiretta.
#1970
Jarmo900
"Aero"
Viestit: 438
Liittynyt: Ti Elo 16, 2005 16:14

Viesti Kirjoittaja Jarmo900 »

Ei ole keulaa peitelty millään ja tonnari lämpeni ihan mukavasti, kun moottorilämmöt nousivat vaateriin. Pakkasta reilu -20°C.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Hitain Pohjois-Suomessa kirjoitti:Ainakin 15min saa ajaa automaattisella ilmastoinnilla varustetulla autolla ennen kuin on lämmin. Tuo karvalakki malli on pakkasilla paljon parempi ja lämpimämpi.
Mietityttää mistä voisi johtua, että ACC-auto olisi kylmempi? Oletko kokeillut, onko ACC-auto edelleen kylmempi, jos säädät lämmöt HI-asentoon ja puhallukset ja suuntaukset manuaalisesti?

Samat kamppeethan noissa on (kenno, ilmansuuntaus ja puhallin). Voisiko olla kyse siitä, että ACC:n automaattisäätö vaan toimii eri tavalla kuin sinä manuaalinuppeja kääntäessäsi? Ennen normaalilämmön saavuttamaistahan ACC ei ala puhaltaa kovaa eikä juuri muualle kuin tuulilasille.

Ja vastaus kysymykseen:
Keulaa en minäkään lähtisi peittelemään vaan vaihtaisin termostaatin alkuperäistermostaattiin niin monta kertaa, kunnes sattuu saamaan sellaisen, jolla lämmöt nousee nopeasti ja pysyy kurissa pakkasillakin. Yllättävän paljon ongelmia on ollut hyviksikin kehutuissa orkkistermostaateissa (Motorad). Minkähänlaisia sitten lie tarviketermarit. Merkkiliikkeen tiskiltä saa ainakin ongelmitta takuuseen uuden kun edellinen uusi ei toimi. (Minulla edellinen vuoden vanha orkkistermari jumitti auki, ei meinanneet lämmöt nousta, nyt uusi termari on vähän nihkeä aukeamaan, lämmöt on kaupunkiajossa 20 C pakkasessa yläkanttiin, laskevat nopeasti lähelle vaakatasoa kun painaa kovemmin kaasua).

Uudemmissa tonnareissa, joissa ajotietokone käpälöi lämpömittarin näyttämää, tilannehan on vielä erilainen, mutta ei sotketa sitä nyt tähän :-)
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Nahjus
"Turbo"
Viestit: 249
Liittynyt: To Joulu 30, 2004 08:50
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Nahjus »

Oisko teillä mulle apuja kun moottorin lämmöt nousee ihan hyvin keskitasolle
mutta tuuletus ei puhalla kuin sellasta haaleeta ilmaa. Eikä ole ilmastointia.
ah79
"Hirsch"
Viestit: 957
Liittynyt: Ma Touko 31, 2004 09:10
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ah79 »

Nahjus kirjoitti:Oisko teillä mulle apuja kun moottorin lämmöt nousee ihan hyvin keskitasolle
mutta tuuletus ei puhalla kuin sellasta haaleeta ilmaa. Eikä ole ilmastointia.
Lämppärin kenno tukossa?
#1970
Nahjus
"Turbo"
Viestit: 249
Liittynyt: To Joulu 30, 2004 08:50
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Nahjus »

ah79 kirjoitti: Lämppärin kenno tukossa?
Joo niin oon itekkin ajatellu.. Kai se sit pitää tarkistaa :)
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Nahjus kirjoitti: lämmöt nousee ihan hyvin keskitasolle
mutta tuuletus ei puhalla kuin sellasta haaleeta ilmaa.
Tai puhallinkotelo jotenkin sijoiltaan niin, että sekaan pääsee kylmää ulkoilmaa, vaikka läpät yrittävät ohjata kaiken puhalluksen kennon kautta?

Tai jotain hämminkiä lämmönsäätöläpissä?

http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/ACC/lampovipu1.jpg
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Hitain Pohjois-Suomessa
"Hirsch"
Viestit: 746
Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.

Viesti Kirjoittaja Hitain Pohjois-Suomessa »

[quote="jus
Mietityttää mistä voisi johtua, että ACC-auto olisi kylmempi? Oletko kokeillut, onko ACC-auto edelleen kylmempi, jos säädät lämmöt HI-asentoon ja puhallukset ja suuntaukset manuaalisesti?

:-)[/quote]

Joo mutta tuon ACC-härvelin tarkoitushan on, ettei sitä tarvitsisi itse kokoajan säätää, vaan laittaa ainoastaan haluttu sisälämpötila.
Tarkemmin ajatellen lämpöerot minullakin todennäköisesti johtuu termostaatista koska tuo cse on tuontiauto keskieuroopasta ja siellä tuskin on ollut käyttöä kuummemmalle termarille. Toinen auto taas aina ollut Lapin läänissä.
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Mulla kyllä ei lämpene tuo jubin kone tässä parinkympin pääkaupunkiseudun pakkasessa, kun noin 80-82C, vaikka termari on toiminut vielä viimeviikolla välillä 94C aukee ja 91C sulkee. (ainakin padin lämpötilanäyttö on seilannut tota väliä.) :?
Nyt ei nouse parkissa, kuin noin 75C ja jos ottaa kaikki lämmöt kapiiniin, niin kone on parkissa noin 68C, ja matka-ajossa (kehät ruuhkassa) ton 80C pinnassa vaikka tekis mitä tolle ACC:lle.
Elikkä, mulla ei käy syylärissä vesi (tai tuo termarin reikä on liian iso.
Vaan sisällä on 21C ja tasalämpö ihmetyttää tuo koneen kylmänä käyminen. :?:
Liekö tuo jotain rättiä tarvis. :?:
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: onko keulantukkimisesta hyötyä kovalla pakkasella

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

ruttunen kirjoitti:niin täällä etelässä 22,5 pakkasta saab on vähän kylmä :? auttaako keulan tukkiminen paljon lämpöön vai onko vanhanaikainen temppu :roll:
Muistaakseni ohjekirjassa kielletään keulan peittäminen.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
ruttunen
"Hirsch"
Viestit: 749
Liittynyt: Pe Elo 19, 2005 08:38
Paikkakunta: ESPOO

Viesti Kirjoittaja ruttunen »

siis saabin omassa joka tulee auton mukana 8O mikähän mahtaa olla syy 8O
Iskariot
"Hölösuu"
Viestit: 1287
Liittynyt: La Joulu 27, 2003 01:42
Paikkakunta: Nivala

Re: onko keulantukkimisesta hyötyä kovalla pakkasella

Viesti Kirjoittaja Iskariot »

MacTurbo kirjoitti:Muistaakseni ohjekirjassa kielletään keulan peittäminen.
Tämmöinen muistikuva itselläkin.

Tuon oman auton mukana tosin tuli juuri saabin maskille valmistettu maskipeite jossa oli muistaakseni vielä reikä keskellä että Saab-teksti näkyy :D. Vähentäähän se kovilla pakkasilla tieten ajoviiman viilentävää vaikutusta mutta empä ole keulaa koskaan tukkinut, kunnossa jos on niin pitäs lämmetä ilmankin. Toisekseen sitten ei ole mukava jos unohtaa keulan täyteen pahvia ja kelit lämpenee huomattavasti...
#2029 Kari Kutuniva
qaw
"Saabisti"
Viestit: 1249
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:44
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja qaw »

ruttunen kirjoitti:siis saabin omassa joka tulee auton mukana 8O mikähän mahtaa olla syy 8O
Se että Saabit ei moista turhuutta tarvitse niinkuin jotkut eteläeuroopan ihmeet. Ja jos se sattuukin unohtumaan paikalleen kun ilmat lämpiää niin koneen keittäminen onkin äkkiä hyvin lähellä.
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
Vastaa Viestiin