Hitain Pohjois-Suomessa kirjoitti:Ainakin 15min saa ajaa automaattisella ilmastoinnilla varustetulla autolla ennen kuin on lämmin. Tuo karvalakki malli on pakkasilla paljon parempi ja lämpimämpi.
Mietityttää mistä voisi johtua, että ACC-auto olisi kylmempi? Oletko kokeillut, onko ACC-auto edelleen kylmempi, jos säädät lämmöt HI-asentoon ja puhallukset ja suuntaukset manuaalisesti?
Samat kamppeethan noissa on (kenno, ilmansuuntaus ja puhallin). Voisiko olla kyse siitä, että ACC:n automaattisäätö vaan toimii eri tavalla kuin sinä manuaalinuppeja kääntäessäsi? Ennen normaalilämmön saavuttamaistahan ACC ei ala puhaltaa kovaa eikä juuri muualle kuin tuulilasille.
Ja vastaus kysymykseen:
Keulaa en minäkään lähtisi peittelemään vaan vaihtaisin termostaatin alkuperäistermostaattiin niin monta kertaa, kunnes sattuu saamaan sellaisen, jolla lämmöt nousee nopeasti ja pysyy kurissa pakkasillakin. Yllättävän paljon ongelmia on ollut hyviksikin kehutuissa orkkistermostaateissa (Motorad). Minkähänlaisia sitten lie tarviketermarit. Merkkiliikkeen tiskiltä saa ainakin ongelmitta takuuseen uuden kun edellinen uusi ei toimi. (Minulla edellinen vuoden vanha orkkistermari jumitti auki, ei meinanneet lämmöt nousta, nyt uusi termari on vähän nihkeä aukeamaan, lämmöt on kaupunkiajossa 20 C pakkasessa yläkanttiin, laskevat nopeasti lähelle vaakatasoa kun painaa kovemmin kaasua).
Uudemmissa tonnareissa, joissa ajotietokone käpälöi lämpömittarin näyttämää, tilannehan on vielä erilainen, mutta ei sotketa sitä nyt tähän

Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00