onko keulantukkimisesta hyötyä kovalla pakkasella
onko keulantukkimisesta hyötyä kovalla pakkasella
niin täällä etelässä 22,5 pakkasta saab on vähän kylmä
auttaako keulan tukkiminen paljon lämpöön vai onko vanhanaikainen temppu 
-
Hitain Pohjois-Suomessa
- "Hirsch"
- Viestit: 746
- Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
- Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.
Täällä länsilapissa on nyt noin -30 ja molemmat allekirjoituksen tonnarit ovat lämpimät. En käytä peitintä vaikka se ehkä auttaisikin lämpöjen nousemista nopeammin. Ainakin 15min saa ajaa automaattisella ilmastoinnilla varustetulla autolla ennen kuin on lämmin. Tuo karvalakki malli on pakkasilla paljon parempi ja lämpimämpi.
En usko peitteestä olevan varsinaista hyötyä tonnarissa. Käytin peitettä aikaisemmin vanhassa 99, jossa siitä oli jonkinverran hyötyä. Voihan tuota silti kokeilla mutta uskon vian huonoon lämpiämiseen olevan vaikka termarissa.
En usko peitteestä olevan varsinaista hyötyä tonnarissa. Käytin peitettä aikaisemmin vanhassa 99, jossa siitä oli jonkinverran hyötyä. Voihan tuota silti kokeilla mutta uskon vian huonoon lämpiämiseen olevan vaikka termarissa.
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Mietityttää mistä voisi johtua, että ACC-auto olisi kylmempi? Oletko kokeillut, onko ACC-auto edelleen kylmempi, jos säädät lämmöt HI-asentoon ja puhallukset ja suuntaukset manuaalisesti?Hitain Pohjois-Suomessa kirjoitti:Ainakin 15min saa ajaa automaattisella ilmastoinnilla varustetulla autolla ennen kuin on lämmin. Tuo karvalakki malli on pakkasilla paljon parempi ja lämpimämpi.
Samat kamppeethan noissa on (kenno, ilmansuuntaus ja puhallin). Voisiko olla kyse siitä, että ACC:n automaattisäätö vaan toimii eri tavalla kuin sinä manuaalinuppeja kääntäessäsi? Ennen normaalilämmön saavuttamaistahan ACC ei ala puhaltaa kovaa eikä juuri muualle kuin tuulilasille.
Ja vastaus kysymykseen:
Keulaa en minäkään lähtisi peittelemään vaan vaihtaisin termostaatin alkuperäistermostaattiin niin monta kertaa, kunnes sattuu saamaan sellaisen, jolla lämmöt nousee nopeasti ja pysyy kurissa pakkasillakin. Yllättävän paljon ongelmia on ollut hyviksikin kehutuissa orkkistermostaateissa (Motorad). Minkähänlaisia sitten lie tarviketermarit. Merkkiliikkeen tiskiltä saa ainakin ongelmitta takuuseen uuden kun edellinen uusi ei toimi. (Minulla edellinen vuoden vanha orkkistermari jumitti auki, ei meinanneet lämmöt nousta, nyt uusi termari on vähän nihkeä aukeamaan, lämmöt on kaupunkiajossa 20 C pakkasessa yläkanttiin, laskevat nopeasti lähelle vaakatasoa kun painaa kovemmin kaasua).
Uudemmissa tonnareissa, joissa ajotietokone käpälöi lämpömittarin näyttämää, tilannehan on vielä erilainen, mutta ei sotketa sitä nyt tähän
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Tai puhallinkotelo jotenkin sijoiltaan niin, että sekaan pääsee kylmää ulkoilmaa, vaikka läpät yrittävät ohjata kaiken puhalluksen kennon kautta?Nahjus kirjoitti: lämmöt nousee ihan hyvin keskitasolle
mutta tuuletus ei puhalla kuin sellasta haaleeta ilmaa.
Tai jotain hämminkiä lämmönsäätöläpissä?
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/ACC/lampovipu1.jpg
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
-
Hitain Pohjois-Suomessa
- "Hirsch"
- Viestit: 746
- Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
- Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.
[quote="jus
Mietityttää mistä voisi johtua, että ACC-auto olisi kylmempi? Oletko kokeillut, onko ACC-auto edelleen kylmempi, jos säädät lämmöt HI-asentoon ja puhallukset ja suuntaukset manuaalisesti?
[/quote]
Joo mutta tuon ACC-härvelin tarkoitushan on, ettei sitä tarvitsisi itse kokoajan säätää, vaan laittaa ainoastaan haluttu sisälämpötila.
Tarkemmin ajatellen lämpöerot minullakin todennäköisesti johtuu termostaatista koska tuo cse on tuontiauto keskieuroopasta ja siellä tuskin on ollut käyttöä kuummemmalle termarille. Toinen auto taas aina ollut Lapin läänissä.
Mietityttää mistä voisi johtua, että ACC-auto olisi kylmempi? Oletko kokeillut, onko ACC-auto edelleen kylmempi, jos säädät lämmöt HI-asentoon ja puhallukset ja suuntaukset manuaalisesti?
Joo mutta tuon ACC-härvelin tarkoitushan on, ettei sitä tarvitsisi itse kokoajan säätää, vaan laittaa ainoastaan haluttu sisälämpötila.
Tarkemmin ajatellen lämpöerot minullakin todennäköisesti johtuu termostaatista koska tuo cse on tuontiauto keskieuroopasta ja siellä tuskin on ollut käyttöä kuummemmalle termarille. Toinen auto taas aina ollut Lapin läänissä.
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Mulla kyllä ei lämpene tuo jubin kone tässä parinkympin pääkaupunkiseudun pakkasessa, kun noin 80-82C, vaikka termari on toiminut vielä viimeviikolla välillä 94C aukee ja 91C sulkee. (ainakin padin lämpötilanäyttö on seilannut tota väliä.)
Nyt ei nouse parkissa, kuin noin 75C ja jos ottaa kaikki lämmöt kapiiniin, niin kone on parkissa noin 68C, ja matka-ajossa (kehät ruuhkassa) ton 80C pinnassa vaikka tekis mitä tolle ACC:lle.
Elikkä, mulla ei käy syylärissä vesi (tai tuo termarin reikä on liian iso.
Vaan sisällä on 21C ja tasalämpö ihmetyttää tuo koneen kylmänä käyminen.
Liekö tuo jotain rättiä tarvis.
Nyt ei nouse parkissa, kuin noin 75C ja jos ottaa kaikki lämmöt kapiiniin, niin kone on parkissa noin 68C, ja matka-ajossa (kehät ruuhkassa) ton 80C pinnassa vaikka tekis mitä tolle ACC:lle.
Elikkä, mulla ei käy syylärissä vesi (tai tuo termarin reikä on liian iso.
Vaan sisällä on 21C ja tasalämpö ihmetyttää tuo koneen kylmänä käyminen.
Liekö tuo jotain rättiä tarvis.
Re: onko keulantukkimisesta hyötyä kovalla pakkasella
Muistaakseni ohjekirjassa kielletään keulan peittäminen.ruttunen kirjoitti:niin täällä etelässä 22,5 pakkasta saab on vähän kylmäauttaako keulan tukkiminen paljon lämpöön vai onko vanhanaikainen temppu
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Re: onko keulantukkimisesta hyötyä kovalla pakkasella
Tämmöinen muistikuva itselläkin.MacTurbo kirjoitti:Muistaakseni ohjekirjassa kielletään keulan peittäminen.
Tuon oman auton mukana tosin tuli juuri saabin maskille valmistettu maskipeite jossa oli muistaakseni vielä reikä keskellä että Saab-teksti näkyy
#2029 Kari Kutuniva
Se että Saabit ei moista turhuutta tarvitse niinkuin jotkut eteläeuroopan ihmeet. Ja jos se sattuukin unohtumaan paikalleen kun ilmat lämpiää niin koneen keittäminen onkin äkkiä hyvin lähellä.ruttunen kirjoitti:siis saabin omassa joka tulee auton mukanamikähän mahtaa olla syy
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74