Sivuperuutusvalo.....

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Lakipykälien mukaan peruutusvaloja on yksi tai kaksi, ja ne sijaitsevat auton takapäässä.

Itelläkin 900i:ssä itse asentamani sivuperuutusvalot. Johdotus piti tehdä tuohon, kun ei ollut valmiita johtoja. Porukoiden 900S -92:ssa oli jopa johdotkin valmiiksi. On ne kyllä kurkot!
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
tUrpoEinari
"Viggen"
Viestit: 626
Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja tUrpoEinari »

Mertmi kirjoitti:Lakipykälien mukaan peruutusvaloja on yksi tai kaksi, ja ne sijaitsevat auton takapäässä.
Näinhän se on. Niille pitää keksiä jokin muu nimitys, ei sivuPERUUTUSvalo?:lol: :lol:
Esm. sivukääntövalo, jotka saisivat toimia ainoastaan saman aikaisesti takaperuutusvalon/valojen kanssa, ja niiden sijainti olisi etupyörän etupuolella lokasuojassa.:? vrt. Lisäkaukovalot katolla etuakselin etupuolella.
Se oli kanssa maino tuo työvalojuttu, ainakin kuorma-autoissa niitä on jokapuolella ja monta. :D Niistä osa toimii kun peruutusvaihde on päällä, muita kytketään katkaisijoilla, myös ne peruutusvalot ohjataan lisäksi erillisellä katkaisijalla. :D
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
900turbo3d
"Hölösuu"
Viestit: 1993
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja 900turbo3d »

Kappas..tiirailin tässä finkun papruja ja siinä lukoopi näin:

Päiväkäyttöön tarkoitetut alennetulla jännitteellä toimivat lähivalot sekä etusuuntavalojen yhteydessä olevat ylimääräiset peruutusvalot hyväksytty LM

Tuossa siis lienen nuo sivuoperuutusvaloset erikseen hyväksytyt, ja ihka lailliset.
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
meverkko
"Hölösuu"
Viestit: 1141
Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja meverkko »

vuorpe kirjoitti:Eikös lain voi kiertää?

Kaveri sanoi että pistää sen lisäpakkivalot oman katkasian taakke ni menee työvalona, ja niitä saa olla missäpäin autoo vaan...kuulemma...
Mulle sanottiin aikanaan ku n kadetissa oli kolme pakkivaloa, että ensinnäkin pakkivaloja saa olla vain 2. Jos se olisi työvalo, pitäisi sillä olla merkkivalollinen katkaisija ja toisekseen työvaloja saa olla vain paketti- tai kuorma-autoissa ja työkoneissa, ei henkilöautoissa!!!

Mutta on ne vaan niin kätevät!
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24616
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

pakkivaloja saa olla: 0,1,2,4,6,8,10.mutta ei kolmea! ja jos haluaa laittaa perseeseen lisä parin niin omat ei saa toimia! paitsi jos valo kuvio metrin päästä sattuu samalle alueelle alkuperäsiten pakkivalojen kanssa!
kysytty homma!
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
900turbo3d
"Hölösuu"
Viestit: 1993
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja 900turbo3d »

Dodii, tuollalailla siinä seisoopi

http://i11.photobucket.com/albums/a162/ ... ekkari.jpg

Sorry huono kuva mu ei jaksannu virittää skanneria kiinni...
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
tommij
"Hölösuu"
Viestit: 1376
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 13:38
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tommij »

Vähän jo mennyt ohi aihe, mutta iskän '79:issä satkussa oli aikoinaan "sivuperuutusvalot", pari vuotta nuoremmassa ei enää ollut. Muistan ne kyllä itsekin, valaistui koko piha kun heitti pimeällä pakin päälle.
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

900turbo3d kirjoitti:Dodii, tuollalailla siinä seisoopi
http://i11.photobucket.com/albums/a162/ ... ekkari.jpg
Rekisteriotteen jatkosivulla on sitten tuo LM päätöksen numero...
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24616
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

no niin aikaa kulunut melkein vuosi eka sivulla jo haaveilin valoista....
aikaa meni puol tuntia : irrotus ,dremelillä reikä,sovitus ja takaisin asennus! huomenna ruveta tota sähköpuolta tutkimaan..... liittimetkin on hommattu mutta missähän ne on aikaa on melekein vuosi kulunut ! noh uusia saa kaupasta!
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24616
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

hmm aamupohdintaa! enkö saa irroitettua esim vanhasta sulakerasiasta tuollaisen liittimen johdon kera joka sopii tuonne reikään?
onko ne erikokoisia (valk,pun ja must) liittimet vai ihan vaihtokelpoisia keskenän...? ymmärsikö joku mitä tarkoitan
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Sulakerasian liittimet ovat vaihtokelpoisia, johdon ja sulakkeen väri ei vaikuta liittimen kokoon. Liittimen saa irti kun painat yläpuolelta piikillä liittimen vieressä olevasta kolosta liittimen kynttä matalaksi samalla kun vedät liitintä pois paikaltaan.

http://uk.geocities.com/saab99tips/Elec ... ldShoe.htm
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24616
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

jees irrottelin vanhasta rikkinäisestä sulakerasiasta parikappaletta naarasliittimiä ja pari jalkaa sulakkeelle! ajatuksena vetää piuha sieltä ylhäältä sulakerasialle sulake ja sulakkeelta releelle!
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Mie kytkin ne sivuperuutusvalot ihan sähkökaavion mukaisesti ilman mitään lisä releitä tms. Pakkivalon kytkimeltä tuli tossa 900i -88:ssa piuha siihen sulakeboksin alapuolella olevaan liittimeen asti. 900S -92:ssa tosiaan oli johdot valmiina lampuille asti.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24616
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

kestääkö se pakkivalo kytkin 84w? sen takia ajattelin relettä ... nyt on tosin kytketty suoraan!
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Onhan tuo kestänyt, jo pari talvea.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin