Tuli mieleen kun kuulemma bemari alkaa kehittelemään 3-sarjaan turboja. Pitänee mainita bemaristikavereille (on ne muuten lähes normaaleja
Kuinka kauan turbo löytyi vain SAABista?
Kuinka kauan turbo löytyi vain SAABista?
Niin, kuinkas pitkään vain SAAB hallitsi turbot, koska alkoi ilmestymään sarjavalmisteisia kilpailijoita?
Tuli mieleen kun kuulemma bemari alkaa kehittelemään 3-sarjaan turboja. Pitänee mainita bemaristikavereille (on ne muuten lähes normaaleja
), kun ovat tähän mennessä pitäneet turboja täysin turhina bensa-autoissa 
Tuli mieleen kun kuulemma bemari alkaa kehittelemään 3-sarjaan turboja. Pitänee mainita bemaristikavereille (on ne muuten lähes normaaleja
Chevrolet oli ensimmäinen, joka lykkäsi turbon perheautoon... Corvair 60-luvulla. BMW teki samankaltaisen tempun 70-luvulla. Saab oli ensimmäinen joka teki sen siten että se oli myös kaupallisesti kannattavaa. Heti perässä seurasivat Volvo, Peugeot ja Citroen.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Heh, eiköhän se räpellys ollut pikemminkin Saabilla, ja Porschella 911 turbo tai oikeammin 930.Nyyrikki kirjoitti:Juu, sen tiesinki että bemarilla ja Porschella oli jotain räpellyksiä, mutta ensimmäinen luotettava Saabilla. Vai..
Sitä mietinkin, että missä vaiheessa se Vulva tuli perässä..
Muuten, onko oikea tapa kirjoittaa Saab vai SAABMinä olen yleensä käyttänyt samaa kirjoitustapaa kuin pellin kyljessäkin
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Kieliopillisesti oikein on Saab.Nyyrikki kirjoitti:Muuten, onko oikea tapa kirjoittaa Saab vai SAABMinä olen yleensä käyttänyt samaa kirjoitustapaa kuin pellin kyljessäkin
Saab on vakiintunut nimeksi, eikä kovin moni edes tiedä sen olevan lyhenne Svenska Aeroplan AB:stä (Aktiebolaget)
Logot ovat asia erikseen ja niissä isoja kirjaimia käytetään lähinnä halutun ulkonäön aikaansaamiseksi.
Osta aina halvinta. Se tulee kalliiksi ja kallis on laadukasta.
#2222 Saab 9000 CSE 2.0T '96
Saab 9⁵ 2.3t '00
#2222 Saab 9000 CSE 2.0T '96
Saab 9⁵ 2.3t '00
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"

- Viestit: 7831
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Off top....Defeat kirjoitti:Kieliopillisesti oikein on Saab.Nyyrikki kirjoitti:Muuten, onko oikea tapa kirjoittaa Saab vai SAABMinä olen yleensä käyttänyt samaa kirjoitustapaa kuin pellin kyljessäkin
Saab on vakiintunut nimeksi, eikä kovin moni edes tiedä sen olevan lyhenne Svenska Aeroplan AB:stä (Aktiebolaget)
Logot ovat asia erikseen ja niissä isoja kirjaimia käytetään lähinnä halutun ulkonäön aikaansaamiseksi.
Ja FIAT tulee sanoista Fabrique Italiana Automobile Torino.
Ja BMW Baijer Motor Werkstad
*oli ihan pakko....sori*
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Volvo Flygmotor noita moottoreita on värkännyt ja Volvoiksi ruotsalaiset niitä haluavat kutsuttavan vaikka ne ovatkin lisenssituotteita... taitaa jopa olla niin että edes ennen sotia tehdyt mäntämoottorit eivät olleet muuta kuin lisenssivalmisteita.Nyyrikki kirjoitti:Vai sittenkin Rolls Roycen moottorit, Volvo lisäsi valmiisiin moottoreihin jotain sähköosia?
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Tästähän tulee äänestys 

Luntataanpa Fiatin kotisivulta-Ja FIAT tulee sanoista Fabrique Italiana Automobile Torino.
-F.I.A.T = Fabrizziano Italiano Automobili di' Torino.
-Fabbrica Italiana Automobili di Torino
Sori. pakko tämäkin. Ei ne näköjään Italiassakaan ole ihan varmoja.On 11 July 1899 at Palazzo Bricherasio, the company charter of “Società Anonima Fabbrica Italiana Automobili Torino” was signed.
![]()
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Re: Kuinka kauan turbo löytyi vain SAABista?
Ahaa...Nyyrikki kirjoitti:Niin, kuinkas pitkään vain SAAB hallitsi turbot, koska alkoi ilmestymään sarjavalmisteisia kilpailijoita?
Tuli mieleen kun kuulemma bemari alkaa kehittelemään 3-sarjaan turboja. Pitänee mainita bemaristikavereille (on ne muuten lähes normaaleja), kun ovat tähän mennessä pitäneet turboja täysin turhina bensa-autoissa
No tälläistä legendaa on valmistettu vuosina 1973 - 1975:
http://www.bmw2002.co.uk/turbo.htm
KKK:n ahtimella ja mekanisella ruiskulla varustetusta 2:n litran M10 moottorista otettiin 170 hevosvoimaa 5800 kierroksella. 0 - 100 km/h kiihdytys kesti 6,9 sekuntia.
Myös 1982 esitelty BMW 745i oli varustettu turboahtimella. 3,5 litran M30 moottorista saatiin 252 hv, huiput 225 km/h, 0 - 100 km/h 7,9 s.
Ja BMW:n jo 70-luvulta lähtien omistama Alpina on tehnyt useita ahdettuja bensa-autoja, mm. legendaarinen Alpina B10 Bi-Turbo 80-luvun lopusta:
http://www.autopower.se/ovanligabmw/biturbo.asp
3,5 litran M30 lohkosta rakennetussa moottorissa oli 360 hv, 0 - 100 5,6 sek, huippuja yli 290 km/h.
Muistettava on myös tässä tapauksessa BMW:n 80-luvun F1 turbomoottori jossa parhaimmillaan oli yli 1500 hevosvoimaa, kyseisessä moottorissa muuten käytettiin tuotantomallin M10 moottorilohkoa.