Kuinka kauan turbo löytyi vain SAABista?

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Nyyrikki
"Ruisku"
Viestit: 149
Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 12:15

Kuinka kauan turbo löytyi vain SAABista?

Viesti Kirjoittaja Nyyrikki »

Niin, kuinkas pitkään vain SAAB hallitsi turbot, koska alkoi ilmestymään sarjavalmisteisia kilpailijoita?

Tuli mieleen kun kuulemma bemari alkaa kehittelemään 3-sarjaan turboja. Pitänee mainita bemaristikavereille (on ne muuten lähes normaaleja ;)), kun ovat tähän mennessä pitäneet turboja täysin turhina bensa-autoissa :lol:
qaw
"Saabisti"
Viestit: 1249
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:44
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja qaw »

No siitä lähdetään että Saab ei ollut ensimmäinen sarjavalmisteinen taikka siviiliauto. Porschella oli aikaisemmin. Saab mainosti olevansa ensimmäinen PERHEauto (tai vastaava epämääräinen nimitys), johon sellainen tuli ;) Volvohan seurasi samantien perässä.
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Chevrolet oli ensimmäinen, joka lykkäsi turbon perheautoon... Corvair 60-luvulla. BMW teki samankaltaisen tempun 70-luvulla. Saab oli ensimmäinen joka teki sen siten että se oli myös kaupallisesti kannattavaa. Heti perässä seurasivat Volvo, Peugeot ja Citroen.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Nyyrikki
"Ruisku"
Viestit: 149
Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 12:15

Viesti Kirjoittaja Nyyrikki »

Juu, sen tiesinki että bemarilla ja Porschella oli jotain räpellyksiä, mutta ensimmäinen luotettava Saabilla. Vai..
Sitä mietinkin, että missä vaiheessa se Vulva tuli perässä..

Muuten, onko oikea tapa kirjoittaa Saab vai SAAB :oops: Minä olen yleensä käyttänyt samaa kirjoitustapaa kuin pellin kyljessäkin :D
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Nyyrikki kirjoitti:Juu, sen tiesinki että bemarilla ja Porschella oli jotain räpellyksiä, mutta ensimmäinen luotettava Saabilla. Vai..
Sitä mietinkin, että missä vaiheessa se Vulva tuli perässä..

Muuten, onko oikea tapa kirjoittaa Saab vai SAAB :oops: Minä olen yleensä käyttänyt samaa kirjoitustapaa kuin pellin kyljessäkin :D
Heh, eiköhän se räpellys ollut pikemminkin Saabilla, ja Porschella 911 turbo tai oikeammin 930.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Defeat
"Hirsch"
Viestit: 729
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 15:14
Paikkakunta: Oulainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Defeat »

Nyyrikki kirjoitti:Muuten, onko oikea tapa kirjoittaa Saab vai SAAB :oops: Minä olen yleensä käyttänyt samaa kirjoitustapaa kuin pellin kyljessäkin :D
Kieliopillisesti oikein on Saab.
Saab on vakiintunut nimeksi, eikä kovin moni edes tiedä sen olevan lyhenne Svenska Aeroplan AB:stä (Aktiebolaget)
Logot ovat asia erikseen ja niissä isoja kirjaimia käytetään lähinnä halutun ulkonäön aikaansaamiseksi.
Osta aina halvinta. Se tulee kalliiksi ja kallis on laadukasta.

#2222 Saab 9000 CSE 2.0T '96
           Saab 9⁵ 2.3t '00
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Defeat kirjoitti:
Nyyrikki kirjoitti:Muuten, onko oikea tapa kirjoittaa Saab vai SAAB :oops: Minä olen yleensä käyttänyt samaa kirjoitustapaa kuin pellin kyljessäkin :D
Kieliopillisesti oikein on Saab.
Saab on vakiintunut nimeksi, eikä kovin moni edes tiedä sen olevan lyhenne Svenska Aeroplan AB:stä (Aktiebolaget)
Logot ovat asia erikseen ja niissä isoja kirjaimia käytetään lähinnä halutun ulkonäön aikaansaamiseksi.
Off top....
Ja FIAT tulee sanoista Fabrique Italiana Automobile Torino.
Ja BMW Baijer Motor Werkstad

*oli ihan pakko....sori*
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
tamtami
"Aero"
Viestit: 382
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 18:35

Viesti Kirjoittaja tamtami »

Eli mitä jäi jäljelle? Ei niitä Saabeja sitten vissiin olekaan kovin paljon tehty. :?
MB E 200 CDIA -02
Peugeot 406 HDI -01
Kawa ZZ-R 1100 -92
SS-K #2023, STCF#13
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

9000CD23T kirjoitti:Ja BMW Baijer Motor Werkstad
Bayerische Motoren Werke AG

Sorry oli pakko :)
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

tamtami kirjoitti:Eli mitä jäi jäljelle? Ei niitä Saabeja sitten vissiin olekaan kovin paljon tehty. :?
On niitä tehty, mutta ne on lentokoneita....


... ja niissä on Volvon moottorit :)
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Nyyrikki
"Ruisku"
Viestit: 149
Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 12:15

Viesti Kirjoittaja Nyyrikki »

Jussi kirjoitti:
On niitä tehty, mutta ne on lentokoneita....


... ja niissä on Volvon moottorit :)
Vai sittenkin Rolls Roycen moottorit, Volvo lisäsi valmiisiin moottoreihin jotain sähköosia?
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Fabbrica Italiana Automobili di Torino
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Nyyrikki kirjoitti:Vai sittenkin Rolls Roycen moottorit, Volvo lisäsi valmiisiin moottoreihin jotain sähköosia?
Volvo Flygmotor noita moottoreita on värkännyt ja Volvoiksi ruotsalaiset niitä haluavat kutsuttavan vaikka ne ovatkin lisenssituotteita... taitaa jopa olla niin että edes ennen sotia tehdyt mäntämoottorit eivät olleet muuta kuin lisenssivalmisteita.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

Tästähän tulee äänestys :-)
-Ja FIAT tulee sanoista Fabrique Italiana Automobile Torino.
-F.I.A.T = Fabrizziano Italiano Automobili di' Torino.
-Fabbrica Italiana Automobili di Torino
Luntataanpa Fiatin kotisivulta
On 11 July 1899 at Palazzo Bricherasio, the company charter of “Società Anonima Fabbrica Italiana Automobili Torino” was signed.
Kuva
Sori. pakko tämäkin. Ei ne näköjään Italiassakaan ole ihan varmoja. :D
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
*Nappula
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Su Tammi 22, 2006 22:57

Re: Kuinka kauan turbo löytyi vain SAABista?

Viesti Kirjoittaja *Nappula »

Nyyrikki kirjoitti:Niin, kuinkas pitkään vain SAAB hallitsi turbot, koska alkoi ilmestymään sarjavalmisteisia kilpailijoita?

Tuli mieleen kun kuulemma bemari alkaa kehittelemään 3-sarjaan turboja. Pitänee mainita bemaristikavereille (on ne muuten lähes normaaleja ;)), kun ovat tähän mennessä pitäneet turboja täysin turhina bensa-autoissa :lol:
Ahaa...

No tälläistä legendaa on valmistettu vuosina 1973 - 1975:

http://www.bmw2002.co.uk/turbo.htm

KKK:n ahtimella ja mekanisella ruiskulla varustetusta 2:n litran M10 moottorista otettiin 170 hevosvoimaa 5800 kierroksella. 0 - 100 km/h kiihdytys kesti 6,9 sekuntia.

Myös 1982 esitelty BMW 745i oli varustettu turboahtimella. 3,5 litran M30 moottorista saatiin 252 hv, huiput 225 km/h, 0 - 100 km/h 7,9 s.

Ja BMW:n jo 70-luvulta lähtien omistama Alpina on tehnyt useita ahdettuja bensa-autoja, mm. legendaarinen Alpina B10 Bi-Turbo 80-luvun lopusta:

http://www.autopower.se/ovanligabmw/biturbo.asp

3,5 litran M30 lohkosta rakennetussa moottorissa oli 360 hv, 0 - 100 5,6 sek, huippuja yli 290 km/h.

Muistettava on myös tässä tapauksessa BMW:n 80-luvun F1 turbomoottori jossa parhaimmillaan oli yli 1500 hevosvoimaa, kyseisessä moottorissa muuten käytettiin tuotantomallin M10 moottorilohkoa.
Vastaa Viestiin