Tehorajoista

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
J-ani
"Aero"
Viestit: 463
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 15:22

Tehorajoista

Viesti Kirjoittaja J-ani »

Mikä määrää sen miten paljon tehoja saa ottaa tietystä automallista. Olen ymmärtänyt, että mallin tehokkain versio kerrotaan tietyllä kertoimella mutta mikä on tuo kerroin? Olenko täysin vai ihan väärässä? :)

Eli Saab 90 (100hv) --> 1??hv
#1890
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Tehokkaimman mallin tehot + 22%.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
qaw
"Saabisti"
Viestit: 1249
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:44
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja qaw »

Turbo Sensonic kirjoitti:Tehokkaimman mallin tehot + 22%.
Ei vaan 20%. Eli 90:ssa saa olla tarkalleen 120hp -> ei saa turboa leimaan. 99:ssä saa olla 174 -> ei saa T16 leimaan. Tai no, sehän nähdään ;)
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
J-ani
"Aero"
Viestit: 463
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 15:22

90:n tehoraja

Viesti Kirjoittaja J-ani »

Kun 90:iin laittaa ruiskun niin sehän melkein tulee tuo raja täyteen. Mutta onko katsastuslaitoksella mitään keinoja todeta tuon ulkoisen ruiskumuutoksen lisäksi esim. kireämmän nokan, putkiston, peltisarjan jne vaikutuksia? Olisi hyvä tietää ennenkuin on osat ja kone kasassa?
#1890
qaw
"Saabisti"
Viestit: 1249
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:44
Paikkakunta: Kempele

Re: 90:n tehoraja

Viesti Kirjoittaja qaw »

J-ani kirjoitti:Kun 90:iin laittaa ruiskun niin sehän melkein tulee tuo raja täyteen. Mutta onko katsastuslaitoksella mitään keinoja todeta tuon ulkoisen ruiskumuutoksen lisäksi esim. kireämmän nokan, putkiston, peltisarjan jne vaikutuksia? Olisi hyvä tietää ennenkuin on osat ja kone kasassa?
No itseasiassa nuo säännöthän koskee moottorin VAIHTOA, vapaastihengittävää taas saa VIRITTÄÄ ihan rauhassa, kunhan ei vaihda kantta ja kunhan ei paino/tehosuhde 7kg/kW alitu.
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
T16
"Turbo"
Viestit: 300
Liittynyt: La Kesä 14, 2003 21:32

Viesti Kirjoittaja T16 »

juu vaparia saa virttää 7kg/kw asti

mutta moottorin vaihtoa ja turbon virittämistä rajaa +20% tehoa

http://www.ake.fi/pdf/10-208-2004.pdf
900aero-84
"Hirsch"
Viestit: 938
Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900aero-84 »

nuo rajat on kyllä ihan per***tä. Ja ne ei koske Turbo saabisteja :wink:
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
T16
"Turbo"
Viestit: 300
Liittynyt: La Kesä 14, 2003 21:32

Viesti Kirjoittaja T16 »

AKE:sta mainittiin kun kysyin tehtaan luvalla (Saab yleistodistus) laittaa 90:iin tai 99:iin 185hv moottori:

(Saab 90/99/900) joihin kaikkiin autotehdas sallii 185hv mutta suomessa ohjeet ovat se +20% eli 90 -> 120hv, 99 -> 174hv, 900 -> 210hv

AKE:n vastaus oli:

"Moottorinvaihdon yhteydessä esitettävät todistusvaatimukset riippuvat aika paljon katsastajasta. Toisille käy tehotodistukseksi esitys moottorin luovuttaneen auton tehosta, mutta usein vaihdetunkin moottorin tehon joutuu mittaamaan. Saabin yleistodistuksen mukaan 99-malliin saisi asentaa 185 hevosvoimaisen moottorin (jarru- ja iskunvaimenninmuutoksin). Maksimivääntömomentti tulisi yleistodistuksen mukaan myös esittää (rakennemuutossäädös puhuu huomattavasta vääntömomentin muuttamisesta, mutta koska todistus maksimin mainitsee, tulee tämäkin huomioida)."

ja AKE:n täydennys siihen lisäkysymyksen jälkeen:

"Saabin yleistodistus ei mainitse mitään mallisarjojen suurimmista tehoarvoista, joita autoissa on ollut tehtaan jäljiltä. Mallisarjan sisällä tehon (sekä massan ja iskutilavuuden) nouseminen tulisi pysyä mallisarjan normaalien prosenttirajojen sisällä, vaikka Saab salliikin autolle enemmän. Tietokantamme mukaan 99, 90 ja 900 kuuluvat eri mallisarjoihin, mutta osa katsastajista saattaa tulkita yleistodistuksen osoittavan toisin (ja hyväksyä saman maksimitehon kaikille kolmelle). Kannattanee tiedustella vaadittavista todistuksista ja käytännöistä joltakin katsastustoimipisteeltä."

eli joissain asioissa AKE:lla sittenkin jätetään näemmä päätäntävalta loppupeleissä sittenkin katsastusasemalle !
J-ani
"Aero"
Viestit: 463
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 15:22

Muutoskatsastus.

Viesti Kirjoittaja J-ani »

Tämä nyt ei taida suoraan kuulua tähän topicin alle mutta olkoon. Ilmeisestikkin 90:ni tulee muutoskatsastaa kun siihen laittaa tuon ruiskun koneen. Muita muutoksia ei tarvinne tehdä, koska eihän muuta eroa ole kuin päästörajat kaasarin ja ruiskun välillä? :?
#1890
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Päästörajat menevät vuosimalleittain, onpahan pellin alla ruisku tai kaasari, se ei vaikuta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
qaw
"Saabisti"
Viestit: 1249
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:44
Paikkakunta: Kempele

Re: Muutoskatsastus.

Viesti Kirjoittaja qaw »

J-ani kirjoitti:Tämä nyt ei taida suoraan kuulua tähän topicin alle mutta olkoon. Ilmeisestikkin 90:ni tulee muutoskatsastaa kun siihen laittaa tuon ruiskun koneen. Muita muutoksia ei tarvinne tehdä, koska eihän muuta eroa ole kuin päästörajat kaasarin ja ruiskun välillä? :?
Ei tarvitse edes muutoskatsastaa.

lainaus lakitekstistä:
-----
6 §
Moottorin muuttaminen
1. Muun kuin ahtimella varustetun tai 4 §:ssä mainitun poikkeusluvan nojalla vaihdetun tai muutetun moottorin muuttaminen vaihtamalla kaasutin, asentamalla polttoaineen suihkutuslaitteisto tai muuttamalla sitä, muuttamalla sytytyslaitteistoa, muuttamalla puristussuhdetta, vaihtamalla nokkaakseli, muuttamalla venttiilikoneistoa ja siihen liittyviä kanavia sekä vaihtamalla imusarja ja pakosarja on sallittua ehdolla, ettei 5 §:ssä mainittua auton omamassan ja moottorin nettotehon suhdetta aliteta. Ellei muuta osoiteta, katsotaan kaasuttimen tai kaasuttimien korvaamisen polttoaineen suihkutuslaitteistolla lisäävän moottorin tehoa 10 %.
-----

mainittu paino/tehosuhde on 7kg/kW
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
Vastaa Viestiin