Eli Saab 90 (100hv) --> 1??hv
Tehorajoista
Tehorajoista
Mikä määrää sen miten paljon tehoja saa ottaa tietystä automallista. Olen ymmärtänyt, että mallin tehokkain versio kerrotaan tietyllä kertoimella mutta mikä on tuo kerroin? Olenko täysin vai ihan väärässä? 
Eli Saab 90 (100hv) --> 1??hv
Eli Saab 90 (100hv) --> 1??hv
#1890
-
Turbo Sensonic
- "Hölösuu"
- Viestit: 7322
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
90:n tehoraja
Kun 90:iin laittaa ruiskun niin sehän melkein tulee tuo raja täyteen. Mutta onko katsastuslaitoksella mitään keinoja todeta tuon ulkoisen ruiskumuutoksen lisäksi esim. kireämmän nokan, putkiston, peltisarjan jne vaikutuksia? Olisi hyvä tietää ennenkuin on osat ja kone kasassa?
#1890
Re: 90:n tehoraja
No itseasiassa nuo säännöthän koskee moottorin VAIHTOA, vapaastihengittävää taas saa VIRITTÄÄ ihan rauhassa, kunhan ei vaihda kantta ja kunhan ei paino/tehosuhde 7kg/kW alitu.J-ani kirjoitti:Kun 90:iin laittaa ruiskun niin sehän melkein tulee tuo raja täyteen. Mutta onko katsastuslaitoksella mitään keinoja todeta tuon ulkoisen ruiskumuutoksen lisäksi esim. kireämmän nokan, putkiston, peltisarjan jne vaikutuksia? Olisi hyvä tietää ennenkuin on osat ja kone kasassa?
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
juu vaparia saa virttää 7kg/kw asti
mutta moottorin vaihtoa ja turbon virittämistä rajaa +20% tehoa
http://www.ake.fi/pdf/10-208-2004.pdf
mutta moottorin vaihtoa ja turbon virittämistä rajaa +20% tehoa
http://www.ake.fi/pdf/10-208-2004.pdf
-
900aero-84
- "Hirsch"
- Viestit: 938
- Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
- Paikkakunta: Jyväskylä
AKE:sta mainittiin kun kysyin tehtaan luvalla (Saab yleistodistus) laittaa 90:iin tai 99:iin 185hv moottori:
(Saab 90/99/900) joihin kaikkiin autotehdas sallii 185hv mutta suomessa ohjeet ovat se +20% eli 90 -> 120hv, 99 -> 174hv, 900 -> 210hv
AKE:n vastaus oli:
"Moottorinvaihdon yhteydessä esitettävät todistusvaatimukset riippuvat aika paljon katsastajasta. Toisille käy tehotodistukseksi esitys moottorin luovuttaneen auton tehosta, mutta usein vaihdetunkin moottorin tehon joutuu mittaamaan. Saabin yleistodistuksen mukaan 99-malliin saisi asentaa 185 hevosvoimaisen moottorin (jarru- ja iskunvaimenninmuutoksin). Maksimivääntömomentti tulisi yleistodistuksen mukaan myös esittää (rakennemuutossäädös puhuu huomattavasta vääntömomentin muuttamisesta, mutta koska todistus maksimin mainitsee, tulee tämäkin huomioida)."
ja AKE:n täydennys siihen lisäkysymyksen jälkeen:
"Saabin yleistodistus ei mainitse mitään mallisarjojen suurimmista tehoarvoista, joita autoissa on ollut tehtaan jäljiltä. Mallisarjan sisällä tehon (sekä massan ja iskutilavuuden) nouseminen tulisi pysyä mallisarjan normaalien prosenttirajojen sisällä, vaikka Saab salliikin autolle enemmän. Tietokantamme mukaan 99, 90 ja 900 kuuluvat eri mallisarjoihin, mutta osa katsastajista saattaa tulkita yleistodistuksen osoittavan toisin (ja hyväksyä saman maksimitehon kaikille kolmelle). Kannattanee tiedustella vaadittavista todistuksista ja käytännöistä joltakin katsastustoimipisteeltä."
eli joissain asioissa AKE:lla sittenkin jätetään näemmä päätäntävalta loppupeleissä sittenkin katsastusasemalle !
(Saab 90/99/900) joihin kaikkiin autotehdas sallii 185hv mutta suomessa ohjeet ovat se +20% eli 90 -> 120hv, 99 -> 174hv, 900 -> 210hv
AKE:n vastaus oli:
"Moottorinvaihdon yhteydessä esitettävät todistusvaatimukset riippuvat aika paljon katsastajasta. Toisille käy tehotodistukseksi esitys moottorin luovuttaneen auton tehosta, mutta usein vaihdetunkin moottorin tehon joutuu mittaamaan. Saabin yleistodistuksen mukaan 99-malliin saisi asentaa 185 hevosvoimaisen moottorin (jarru- ja iskunvaimenninmuutoksin). Maksimivääntömomentti tulisi yleistodistuksen mukaan myös esittää (rakennemuutossäädös puhuu huomattavasta vääntömomentin muuttamisesta, mutta koska todistus maksimin mainitsee, tulee tämäkin huomioida)."
ja AKE:n täydennys siihen lisäkysymyksen jälkeen:
"Saabin yleistodistus ei mainitse mitään mallisarjojen suurimmista tehoarvoista, joita autoissa on ollut tehtaan jäljiltä. Mallisarjan sisällä tehon (sekä massan ja iskutilavuuden) nouseminen tulisi pysyä mallisarjan normaalien prosenttirajojen sisällä, vaikka Saab salliikin autolle enemmän. Tietokantamme mukaan 99, 90 ja 900 kuuluvat eri mallisarjoihin, mutta osa katsastajista saattaa tulkita yleistodistuksen osoittavan toisin (ja hyväksyä saman maksimitehon kaikille kolmelle). Kannattanee tiedustella vaadittavista todistuksista ja käytännöistä joltakin katsastustoimipisteeltä."
eli joissain asioissa AKE:lla sittenkin jätetään näemmä päätäntävalta loppupeleissä sittenkin katsastusasemalle !
Muutoskatsastus.
Tämä nyt ei taida suoraan kuulua tähän topicin alle mutta olkoon. Ilmeisestikkin 90:ni tulee muutoskatsastaa kun siihen laittaa tuon ruiskun koneen. Muita muutoksia ei tarvinne tehdä, koska eihän muuta eroa ole kuin päästörajat kaasarin ja ruiskun välillä? 
#1890
Re: Muutoskatsastus.
Ei tarvitse edes muutoskatsastaa.J-ani kirjoitti:Tämä nyt ei taida suoraan kuulua tähän topicin alle mutta olkoon. Ilmeisestikkin 90:ni tulee muutoskatsastaa kun siihen laittaa tuon ruiskun koneen. Muita muutoksia ei tarvinne tehdä, koska eihän muuta eroa ole kuin päästörajat kaasarin ja ruiskun välillä?
lainaus lakitekstistä:
-----
6 §
Moottorin muuttaminen
1. Muun kuin ahtimella varustetun tai 4 §:ssä mainitun poikkeusluvan nojalla vaihdetun tai muutetun moottorin muuttaminen vaihtamalla kaasutin, asentamalla polttoaineen suihkutuslaitteisto tai muuttamalla sitä, muuttamalla sytytyslaitteistoa, muuttamalla puristussuhdetta, vaihtamalla nokkaakseli, muuttamalla venttiilikoneistoa ja siihen liittyviä kanavia sekä vaihtamalla imusarja ja pakosarja on sallittua ehdolla, ettei 5 §:ssä mainittua auton omamassan ja moottorin nettotehon suhdetta aliteta. Ellei muuta osoiteta, katsotaan kaasuttimen tai kaasuttimien korvaamisen polttoaineen suihkutuslaitteistolla lisäävän moottorin tehoa 10 %.
-----
mainittu paino/tehosuhde on 7kg/kW
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74