Saab 900t vm. 86 piristys

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
raipemaarit
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ke Touko 10, 2006 16:59

Saab 900t vm. 86 piristys

Viesti Kirjoittaja raipemaarit »

Moro.

Otsikon mukainen auto olis mahdollista saada halvalla pois ja ajattelin koittaa saada siitä mahdollisimman paljon tehoa mahdollisimman halvalla hinnalla. Kone on nyt täysin vakio ja varsin hyvässä kunnossa. Mitenhän se kestäisi, jos ostaisi suuremman turbon, ison intercoolerin ja lyhyen suoran putken ja nostaisi ahdot sopivan ylös?

Mitkä osat pettävät ensimmäisenä ja olisiko jotain syytä vaihtaa heti ennen turbon ja muiden kamppeiden asennusta? Kiertokanget + männät ja kansi tjsp? Eli siis tarkoituksena saada mahdollisimman paljon tehoa mahdollisimman halvalla.

Kertokaahan ajatuksianne tästä projektista.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24625
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Saab 900t vm. 86 piristys

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

[ Eli siis tarkoituksena saada mahdollisimman paljon tehoa mahdollisimman halvalla.

mahdoton yhtälö! muut jatkakoon!
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

Mikä on halvalla?
VW transporter 2.5tdi vm.99
raipemaarit
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ke Touko 10, 2006 16:59

Viesti Kirjoittaja raipemaarit »

himmee kirjoitti:Mikä on halvalla?
No ahdin, intercooler ja se putki. Mitä jos laittais vain nämä? Kuinka suuria tehoja uskaltaisi ottaa?
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kiertokanget ja männät kestää kyllä ilman ongelmia, bensansyöttö se on se mihin kannattaa panostaa ja paneutua.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
raipemaarit
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ke Touko 10, 2006 16:59

Viesti Kirjoittaja raipemaarit »

No te asiasta paremmin tietävät, viitsisikö joku laittaa listan ns. pakollisista osista tuon yo. setin lisäksi. Mikä on näissä se raja, jonka jälkeen alkaa muuttumaan viritys kalliimmaksi ( ts. kun arvokkaat osat eivät enää kestä)?
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24625
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

listaa löytyy ku klikkaa tuolta ylhäältä HAKU nappulaa
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1850
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Pori/Alavus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Mitenhän se kestäisi, jos ostaisi suuremman turbon, ison intercoolerin ja lyhyen suoran putken ja nostaisi ahdot sopivan ylös?

Ja ennen kuin noita ruvetaan kiinni lyömään, niin kannattaa tsekata tuo vaihdelaatikon toimivuus. Meinaan noilla hilppeillä saa nopeaa puolikuntoisen loodan porsimaan :wink:
#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
raipemaarit
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ke Touko 10, 2006 16:59

Viesti Kirjoittaja raipemaarit »

Noita getrag laatikoita näyttäis olevan aika reilusti myynnissä suht. edullisesti. Eikös sellaisen pitäisi kestää jo kunnon tehoja?
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24625
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

hmm ............mieki haluun 99:siin getrakin laatikon tahtooo ! mitä maksaa
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
raipemaarit
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ke Touko 10, 2006 16:59

Viesti Kirjoittaja raipemaarit »

nalleolut kirjoitti:hmm ............mieki haluun 99:siin getrakin laatikon tahtooo ! mitä maksaa
Eli sellaista ei ole ilmeisesti saabiin saatavilla. Jotenkin muistaisin nähneeni myynnissä hetki takaperin mutta taidan muistaa väärin.
raipemaarit
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ke Touko 10, 2006 16:59

Viesti Kirjoittaja raipemaarit »

Kiitos asiallisista vinkeistä. Auton rakentelussa hyvä foorumi ja mukavat ihmiset apuna ovat melko tärkeä asia. Saabin kanssa mikään näistä ei näytä toteutuvan, joten eiköhän toinen merkki ole parempi vaihtoehto.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Jos pitkäjänteisyys on tuota luokkaa niin suosittelen samaa. Ei pahalla muttei liian hyvälläkään. ;)
Näistä asioista on keskusteltu täällä jo monesti, hakua käyttämällä kannattaa hommata ensin ne perustiedot ennenkuin alkaa hakemaan "mahdollisimman paljon tehoa mahdollisimman halvalla". Kohtalaisen laajalla kokemuksella kyseisestä tavoitteesta voisin sanoa, että yksikään huolelliseen taustatyöhön uhrattu tunti ei ole mennyt hukkaan vaan päinvastoin.

Niin tarkoituksena ei ollut vittuilu, vaan hienovarainen ohjeistus että kannattaa ensin ottaa selvää noista yleisimmistä pullonkauloista ja sitten kysellä tarkemmin kun on hiukan tarkempia kysymyksiä esittää.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
pakinen
"Viggen"
Viestit: 605
Liittynyt: Ti Tammi 17, 2006 23:11
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pakinen »

Kiitos asiallisista vinkeistä. Auton rakentelussa hyvä foorumi ja mukavat ihmiset apuna ovat melko tärkeä asia. Saabin kanssa mikään näistä ei näytä toteutuvan, joten eiköhän toinen merkki ole parempi vaihtoehto.
Valitettavasti täällä ns. 'vanhat pierut' kisaavat siitä, kuka osaa sanoa negatiivisimmin sen, että käytä sitä hakua... :?
Haulla on kuitenkin vaikea löytää juuri se tieto mitä haluaa, kun otsikot näitä koskien on esim. "vetari paukahti.."

Kohtalaisella sinnikkyydella löytää onneksi yleensä sen minkä tarvii :wink:
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

oliskohan tästä apua:

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=31293


kannataa ensin tarkastaa moottorin/vaihteiston kunto. väljää konetta huonolla vaihdelaatikolla ei kannata alkaa virittämään..

joku keulalle tuleva isompi cooleri voisi olla hyvä vaihtoehto.
putkistosta sen verran että ensimmäisenä turbon pakopesältä lähtevä "ryssänmutka" pois, sitten 3" downpipe ja putkisto.. ahtojahan voi hieman nostaa.
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Vastaa Viestiin