Turbo tuli taloon (ja vieläkin pientä säätöä kaipaa)

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

lefa42 kirjoitti:Perkeleenhelvetinpersetti. Nyt on kasassa kärry. Käden kuin orapihlaja-aidan jäljiltä, paidanhihat veressä ja selkä kipeä.
Tuohon kun vielä lisättäis helevetinmoinen darra liiallisesta asennuskaljan nautiskelusta, niin olisi ihan perussettiä pikku rempan jälkeen :wink:
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Mutta eihän se toimi. :(

Sytkä hieman pielessä sain käytettyä lämpimäksi, jotta sain kannen jälkikiristettyä, mutta nyt alkoivat ne ongelmat.

Hain sytkää korvakuulolla sen verran kohdalleen, että edes kävisi kunnolla, tyhjäkäynti oli haparoiva, mutta kierroksilla vinkaisi iloisest (aikaisella ilmeisesti), heitin koelenkin, alavääntöä ei juuri ollut, mutta kierroksilla tempaisi oikein urakalla (tai sitten totuin jo 99:n), vaihteenvaihto ja röpötystä, kierroksille päästyään (yli 3000rpm) vetäisi taas vinkeästi, kunnes alkoi röpöttämään niin pahasti, että päätin kääntää ympäri, kierroksilla taas yksi veto kohti kotipihaa, tärisi ja röpötti, kunnes vinkaisi, sitten sammui. :!:

Pihassa ihmettelin, että mikä oikein irtosi / hajosi / petti. Kaikki liikokset näkyisi olevan kiinni, ei savua, ei nestevuotoja eikä mitään. Odottelin 5min, ja lähti käyntiin. Tyhjäkäynti edelleenkin olematon ja röpöttävä, kierroksilla viheltää hienosti. Polkaisin kaasun pohjaan, otti kierroksia, sammui eikä enään käy.

Kertokaas nyt äkkiä, että mikä on vikana, jotta pääsen baanalle. Naapurin mielestä aika raa'an näköinen laite ilman konepeltiä. :lol:

Edit: Jouduin kiertämään sytkän kyllä täysin toiseen äärilaitaan, että sain käymään jotenkuten, olisiko tuo sytkä mahdollisesti 180 astetta pielessä?

Kokeilemaan ->

Edit2: Ei ole pielessä, 180 astetta käännettynä ei käy lainkaan. Oireet siis seuraavanlaiset :

-Käy kolmella alle 3000rpm (tai ainakin röpöttää pirusti)
-3500-4000rpm, neljäs pytty tulee mukaan
-Kaikki tulpat uusia (300km ajettu), mustia ja kosteita
-Tulpanjohdot uudet
-Virranjakajan kansi ja pyörijä uusi

:cry:
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

jako pielessä?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

mikkoimp kirjoitti:jako pielessä?
Miten pirussa, kun oli sidottuna nokkapyörä?

Edit: Sitäpaitsi käyntiääni on vajaamukisuutta lukuunottamatta todela nätti, luulisi pielessäolon aiheuttavan metakkaa..
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
900T16
"Aero"
Viestit: 391
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 18:59
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja 900T16 »

Ja tulpanjohdot varmasti oikein? Sekoittuvat yllättävän helposti.
#2691
9-5 Aero -01
900 CD T16 -85
9000 CDE 2.3TA -96 käyttöluottis
Jusau

Viesti Kirjoittaja Jusau »

Mittaahan piruuttaan puristuspaineet, jos vaan on mittari ja akussa virtaa, ettei ainakaan kansiosastolla ole mitään hämärää (vaikka ei luulisi, kun on rempattu.).
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Katso, että on öljyntäyttökorkki kunnolla kiinni :) T8 hukkaa hyvin tehokkaasti tyhjäkäynnin jos korkki on auki...
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Tulpanjohdot korjauskirjan mukaan oikein (kiroan Alfamerin, mikäli väärin), öljyntäyttökorkki kiinni ja puristuspaineissa ei voi olla mitään, koska kansi on juuri koneistettu ja testattu sekä hyväksi vakuutettu.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
ari_viitanen
"Hölösuu"
Viestit: 1531
Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

Tarkista se jako sitten,vai tuliko uusi imusarjantillke voisvuotaa
sieltä?
Ari 1622
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Ei vuotoja / suhinoita / nestevaijeita.

Voisiko olla puola, muistelisin, että valkoinen 99:ni alkoi joskus pätkimään, kävi kylmänä hetken ja sammahti, kuten tämäkin nyt tekee. Lähtee käyntiin 30min odottelun jälkeen, käy katkonaisesti, ja sammuu, eikä enään käy. Bensa kulkee normaalisti.

Mielestäni jaon on oltava kohdillaan, koska neljällä käydessään käynti oli tasaista, kuten vetokin ajossa (sen lyhyen aikaa, mitä kulki).
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1009
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Ei varmaan tästä ole kyse, mutta muistuu mieleen tarina, kun olin myymässä ensimmäistä T8:a eteenpäin:

-Olin laitellut uudet tulpat ja kattonut että kaikki pelaa (kiristellyt klemmarit yms..)
-Ostaja tuli katsomaan ja koeajolla vehje hyytyi kuin mummon hyytelö ja jouduttiin kävelemään kilsa takaisin (ostajan omalla autolla hinattiin vehje takas meikäläisen pihaan)

Kauppoja ei tietenkään tullut.

Kun tutkin autoa, viaksi paljastui että ahtimelta IC:lle menevä putki oli ahtimen päästä löysällä ja kiristinklemmari rikki. Kävi satunnaisesti hyvin ja jopa ajamaankin pystyi kunnes aina välillä sammui, eikä suostunut lähtemään uudelleen käymään..
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Sami kirjoitti:Ei varmaan tästä ole kyse, mutta muistuu mieleen tarina, kun olin myymässä ensimmäistä T8:a eteenpäin:

-Olin laitellut uudet tulpat ja kattonut että kaikki pelaa (kiristellyt klemmarit yms..)
-Ostaja tuli katsomaan ja koeajolla vehje hyytyi kuin mummon hyytelö ja jouduttiin kävelemään kilsa takaisin (ostajan omalla autolla hinattiin vehje takas meikäläisen pihaan)

Kauppoja ei tietenkään tullut.

Kun tutkin autoa, viaksi paljastui että ahtimelta IC:lle menevä putki oli ahtimen päästä löysällä ja kiristinklemmari rikki. Kävi satunnaisesti hyvin ja jopa ajamaankin pystyi kunnes aina välillä sammui, eikä suostunut lähtemään uudelleen käymään..
Suostuiko käymään edes hetken pienen odottelun jälkeen, pätkikö?

Laitoin äsken polttoainettakin tankkiin, kun näkyi olevan tyhjä. Toivottavasti ei siitä johtunut oikkuilu. :evil:
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1009
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

lefa42 kirjoitti:
Suostuiko käymään edes hetken pienen odottelun jälkeen, pätkikö?

Laitoin äsken polttoainettakin tankkiin, kun näkyi olevan tyhjä. Toivottavasti ei siitä johtunut oikkuilu. :evil:
Ei pätkinyt, mutta sammui ikävästi ja täysin satunnaisesti milloin minnekin.

Veikkaanpa kuitenkin, että kun tankissa on yli 10 litraa bensaa ja saat putkistoon normaalin bensanpaineen päälle, niin voisi murheet loppua.
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Voi v*tun murheenkryyni.. Sain tuon nyt toimimaan (polttoainepuute syynä), äsken ihmettelin, kun öljynpainevalo vilkahti suht. voimakkaassa jarrutuksessa, menin katsomaan, ja se vaivalla paikoilleen sovittelemani turbon alempi öljyputki sinkoaa öljyä pihalle jousto-osansa alusta. v**tu mikä paska. :evil:

Edit: Eipä se putki kostealta tuntunutkaan, mutta koneen seinämä märkä öljystä. Ja kaiken huipuksi molemmilta puolilta myllyä, mitäs helvettiä se nyt tarkoittaa, ennen remppaa koneen pinta oli kuiva kuin sahara.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1009
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Mites se koppa on kannessa paikoillaan? (virranjakaja yms..)

Vielä tuosta öljyputken kiinnittämisestä.

Alemman öljyputken irroitan ja kiinnitän aina ahtimen ollessa kiinni pakosarjassa:

Kuva

Räikkä, jossa puolipitkä varsi sopii hyvin kiristämiseen (olikohan 12mm hylsy). Tavaksi on tullut aina siivota kaikki ahtimen ilmaputket ja syylärin flekti pois tieltä kun ryhtyy remonttiin. Hankalimmat on aina noi 16mm ja 17mm pulttimutterit, ahtimen ja pakosarjan välillä. Niihinkin täytyy vaan hankkia sopivanmittaiset avaimet.
Vastaa Viestiin