Kansiremontti(ko?)

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Jorma
"Aero"
Viestit: 358
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 01:09
Paikkakunta: Kokkola

Kansiremontti(ko?)

Viesti Kirjoittaja Jorma »

2.3t 1998 venttiilit pitää ääntä 2-3000 kiekan välissä usein hetken. Vetää nätisti enkä ole kuullut muita ylimääräisiä ääniä.
Joskus harvoin pieni siniharmaa pöllähdys kun käynnistää.
Öljynkulutus hyvin pientä eli vaihtovälillä ei tarvitse lisätä (max. 10tkm).
Imuläppäkotelo ja putket on puhtaat.

Eli mikä olisi valistunut arvaus syystä ja remontista?

Venttiilivarsien kumit, venttiilit, huohotusjärjestelmä, öljypumppu...

Onkos kukaan teettänyt kansiremppaa ja mitä kustansi?
9-3 SC 1.8t -06
jani
"Aero"
Viestit: 453
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 10:22
Paikkakunta: nokia

Viesti Kirjoittaja jani »

vika löytyy jakopäästä . Eli jakopään /tasapainoakselin rojut pitää omaa ääntä
Jorma
"Aero"
Viestit: 358
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 01:09
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Jorma »

Hmm, siis niin paljon löysää, että "vedon" alussa ääntää?

Tyhjäkäynnillä ei kuulu rahinoita tms.
9-3 SC 1.8t -06
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jos on huoltokirja oikein leimattu, saat jakopäänremontin takuuseen, mikäli ketjunkiristin on "tapissa". Jos huollot on ryssitty, kannattaa ketju poistaa öljypohjan kautta ennen kuin kone on muussina...

Eski
mattiruu
"Turbo"
Viestit: 206
Liittynyt: Ma Loka 20, 2003 14:14

Viesti Kirjoittaja mattiruu »

Jos ääni kuuluu oikeasti venttiileistä (napsuttava ääni, ei rahiseva) niin sitten voisi arvata semmoista kuin venttiilinpaininta (vuotaa niin paljon tai ei saa öljyä tarpeeksi jolloin venttiilin välys ei pysy kurissa) tai ehkä jousta.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

mattiruu kirjoitti:Jos ääni kuuluu oikeasti venttiileistä (napsuttava ääni, ei rahiseva) niin sitten voisi arvata semmoista kuin venttiilinpaininta (vuotaa niin paljon tai ei saa öljyä tarpeeksi jolloin venttiilin välys ei pysy kurissa) tai ehkä jousta.
Mitenkä katkennut venttiilinjousi oireilee, ja voiko kyseinen ääni kuulua vain lämpöisenä ja kierrosalueella 800-1200rpm?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
jani
"Aero"
Viestit: 453
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 10:22
Paikkakunta: nokia

Viesti Kirjoittaja jani »

kyllä jos ventttillinjousi antautuu niin sen kyllä kuulee kone ei pelaa kyllä ollenkaan. jos kone ääntää 800 -1200 rpm välillä niin mielestäni ääni tulee alakerran laakereista jos apalaitteet on kunnossa joskus vesipumppu tai laturi pitää omituista ääntä. Omaa kokemusta on b 202 turbon koneesta kuului outoä ääntä noin 1000 kieppeillä ja ääni paljastui jakopään laaharista josta oli kumi/muovipinta irti
jani
"Aero"
Viestit: 453
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 10:22
Paikkakunta: nokia

Viesti Kirjoittaja jani »

Epäilisin tuossa 2.3 tapauksessa että tasapaino akselin rojut on lopussa . Tuossa juttuin yjtä heppua ja sanoi että oli 180 tkm ajettu 2.3 turbon koneessa ollut laaharit ihan loppu kone oli avattu muun vian takia kun että jakopää olisi liikaa äännellyt käydessä.
Jorma
"Aero"
Viestit: 358
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 01:09
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Jorma »

mattiruu kirjoitti:Jos ääni kuuluu oikeasti venttiileistä (napsuttava ääni, ei rahiseva) niin sitten voisi arvata semmoista kuin venttiilinpaininta (vuotaa niin paljon tai ei saa öljyä tarpeeksi jolloin venttiilin välys ei pysy kurissa) tai ehkä jousta.
Joo siis ehdottomasti napsuttava/nakuttava ääni, ei rahinaa.
9-3 SC 1.8t -06
mattiruu
"Turbo"
Viestit: 206
Liittynyt: Ma Loka 20, 2003 14:14

Viesti Kirjoittaja mattiruu »

Jorma kirjoitti: Joo siis ehdottomasti napsuttava/nakuttava ääni, ei rahinaa.
Ääni pitäisi sitten paikallistaa tarkemmin. Hylsysatsin jatkovarsi käteen ja sen pää kiinni venttiilikoppaan ja toinen pää kiinni omaan korvaan (toimii kuin stetoskooppi). Jos naputus kuuluu jakopään kohdalta => jakopää ja jos venttiilien paikkeilta => venttiilikoneisto. Jos ei kuulu kummastakaan, irroita läppäkotelon päällä oleva suoja (se mistä öljykorkki kurkistaa läpi) ja kuuntele kuuluuko naputus koneen siltä puolelta (erityisesti vaihteiston puoleisesta päästä). Jos kuuluu, voi äänen lähteenä olla ruiskun suuttimet tai paineensäädin.
Jorma
"Aero"
Viestit: 358
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 01:09
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Jorma »

Ok, yritän saada vaimon tuonne konehuoneen puolelle jotenkin ja lähden ottamaan vetoja tuohon maantielle.
:D

Ei vaan kiitti neuvoista, koitan kuunnella josko jotain saisi paikaltaankin kuuluville.
9-3 SC 1.8t -06
Jorma
"Aero"
Viestit: 358
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 01:09
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Jorma »

Ei se jakopää ihan hiljainen ole mutta on niitä meluisampiakin kuultu.

Mutta mutta...

Auto ei lähtenyt pari päivää sitten enää lämpöisenä käyntiin.
Vaihdoin kampiakselin asentoanturin.
Nyt on kädet ruvella mutta auto starttaa nätisti eikä nakuttele vedon alussa enää.
Onhan nyt melkein 10 astetta viileämpääkin sopivasti joten tiedä sitten tuosta. Seurataan.
9-3 SC 1.8t -06
vwkupla6
Matalapaineturbo
Viestit: 197
Liittynyt: Ke Touko 16, 2007 17:44
Paikkakunta: säkylä

Viesti Kirjoittaja vwkupla6 »

onko normaalia kun omassa 9-5 venttiili kopan kansi on niin kuuma etta sormet kärähtääm, ajon jälkeen
saab 9-5 2.3t vm.1998 BSR stage 3, mitsu TD04-15T
volvo 142 b20 automatic vm.1970 116 000 tkm
vw kupla 1300 vm.1971 kasausta vaille valmis
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Sanoisin, että aika normaalia :lol:. Aika rautanäppi saa olla, että menee hipeöimään Saabin venakoppaa heti ajon jälkeen. Kai siinä sais munat ja nakit paistettua :D.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

-98 mallin autossa vaan taitaa olla 8v "takuu" jo mennyttä elämää.
9000CS 2,3
Vastaa Viestiin