900i classicin kytkin
900i classicin kytkin
tervehdys,
saab 900i -93.
kun esim käynnistää auton pakki päällä, kytkinpoljin alaspainettuna, nostaa kytkimen, peruuttaa ja painaa kytkimen pohjaan, ei tapahdu irrotusta vaan auto puskee menemään. kun auton sitten pysäyttää väkisin jarrulla. käynnistää uudelleen vaihde vapaalla, antaa kierroksia ja lähtee liikkeelle kaikki pelaa taas. mistä johtunee tämä ilmiö.
kysyisin onko kellään samanlaisia kokemuksia
saab 900i -93.
kun esim käynnistää auton pakki päällä, kytkinpoljin alaspainettuna, nostaa kytkimen, peruuttaa ja painaa kytkimen pohjaan, ei tapahdu irrotusta vaan auto puskee menemään. kun auton sitten pysäyttää väkisin jarrulla. käynnistää uudelleen vaihde vapaalla, antaa kierroksia ja lähtee liikkeelle kaikki pelaa taas. mistä johtunee tämä ilmiö.
kysyisin onko kellään samanlaisia kokemuksia
saat äkkiä laatikosta hampaat paskaksi tuolla tavalla kun sitten joutuu vaihteen väkisin pois ottamaan! AINA tietysti vaihde vapaalle kun käynnistetään!
luulen että sitten irrottaa jo kun painaa kytkintä toisen kerran, ensin kun sen on täysin ylös nostanut että pääsylinterin reikä aukeaa ja saa uutta nestettä. kokoileppa tuollain. yleensä kun pakilla ajettaessa hiukan luistatetaan tai ainakin pidetään kenkää polkimella eikä neste pääse kiertämään.
pää tai työsylinterissä vika.
luulen että sitten irrottaa jo kun painaa kytkintä toisen kerran, ensin kun sen on täysin ylös nostanut että pääsylinterin reikä aukeaa ja saa uutta nestettä. kokoileppa tuollain. yleensä kun pakilla ajettaessa hiukan luistatetaan tai ainakin pidetään kenkää polkimella eikä neste pääse kiertämään.
pää tai työsylinterissä vika.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
Veikkaan pääsylinteriä. Tiivistesarjoja löytyy varmaan joka putkasta eikä
pitäis olla kallis. Itse jouduin viikko sitten tuohon c:hen remonttia
tekemään, kahdeksan euroa maksoi tivisteet ja aikaa meni alun toista
tuntia (tupakkitauotettuna). Tietysti kannattaa käyttää se kytkimen suojakoppa pois ja tarkistaa että sielä ei näy nestevuotoja ennenkö alkaa millekään. Työsylinteriä en oo koskaan korjanu mutta tässä parit vinkit
tuole pääsylinterille:
-Laske nesteet pois työsylinterin ilmausruuvista. Sopiva letkunpätkä ja
puolen litran limupullo on hyvä astia. Tällä tavala et sotke koko kone-
huonetta jarrunesteeseen seuraavasa vaiheesa.
-Irrota työsylinterille menevä metalliputki ja säiliöltä tuleva kumiputki
pääsylinteristä. Kumiputki lähtee vetämällä, siinä ei ole kiristimiä tms.
-Kömmi kuskin jalkatilaan. Irrota kytkinpoljin sylinterintangosta, siinä on
semmonen lukkoprikka/tappi-viritys. Sylinteri on kiinni rintapellisä
kahdella nylokkimutterila, pulttaat net auki ja käy kaivamasa sylinteri
pois konehuoneen puolelta. Sitte vaan purat sylinterin (varovasti, mäntä
tulee vauhila ulos dot4-terveisten kans jos tiivisteet aivan sököt ja jousi
vielä ehyt) ja vaihat tiivisteet ja jousen jos tarvii. Helppoa ko heinänteko!
Tulipa pitkä litania mutta toivottavasti auttaa kans
pitäis olla kallis. Itse jouduin viikko sitten tuohon c:hen remonttia
tekemään, kahdeksan euroa maksoi tivisteet ja aikaa meni alun toista
tuntia (tupakkitauotettuna). Tietysti kannattaa käyttää se kytkimen suojakoppa pois ja tarkistaa että sielä ei näy nestevuotoja ennenkö alkaa millekään. Työsylinteriä en oo koskaan korjanu mutta tässä parit vinkit
tuole pääsylinterille:
-Laske nesteet pois työsylinterin ilmausruuvista. Sopiva letkunpätkä ja
puolen litran limupullo on hyvä astia. Tällä tavala et sotke koko kone-
huonetta jarrunesteeseen seuraavasa vaiheesa.
-Irrota työsylinterille menevä metalliputki ja säiliöltä tuleva kumiputki
pääsylinteristä. Kumiputki lähtee vetämällä, siinä ei ole kiristimiä tms.
-Kömmi kuskin jalkatilaan. Irrota kytkinpoljin sylinterintangosta, siinä on
semmonen lukkoprikka/tappi-viritys. Sylinteri on kiinni rintapellisä
kahdella nylokkimutterila, pulttaat net auki ja käy kaivamasa sylinteri
pois konehuoneen puolelta. Sitte vaan purat sylinterin (varovasti, mäntä
tulee vauhila ulos dot4-terveisten kans jos tiivisteet aivan sököt ja jousi
vielä ehyt) ja vaihat tiivisteet ja jousen jos tarvii. Helppoa ko heinänteko!
Tulipa pitkä litania mutta toivottavasti auttaa kans
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Hieman OT mutta kuinka moni ottaa vapaalle, itse veikkaan että suurin osa tarttaa manuaalisatkun pakki silmässä kun menee muuten starttailu "työlääksi" kun joutuu kääntään avainta, irrottaan avaimesta, vaihtaa vapaalle ja sitten vasta starttaamaan.mikkoimp kirjoitti:saat äkkiä laatikosta hampaat paskaksi tuolla tavalla kun sitten joutuu vaihteen väkisin pois ottamaan! AINA tietysti vaihde vapaalle kun käynnistetään!
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Tota vähän ihmettelin itsekkin,mitäs tuossa sitten tapahtuu jos startataan vaihde päällä ja kytkin pohjassa?Laatikossa ei pyöri tuossa tilanteessa mikään(oletetaan että kytkin toimii)tetammi kirjoitti:Hieman OT mutta kuinka moni ottaa vapaalle, itse veikkaan että suurin osa tarttaa manuaalisatkun pakki silmässä kun menee muuten starttailu "työlääksi" kun joutuu kääntään avainta, irrottaan avaimesta, vaihtaa vapaalle ja sitten vasta starttaamaan.mikkoimp kirjoitti:saat äkkiä laatikosta hampaat paskaksi tuolla tavalla kun sitten joutuu vaihteen väkisin pois ottamaan! AINA tietysti vaihde vapaalle kun käynnistetään!

Miulla ainaskin tuommonen kytkimen huono irroitus johtui ihan vain siitä uutena 2euron arvoisesta kytkimen poljinsylinterin sisällä olevasta katkenneesta palautusjousesta. Korjausarja taisi maksaa tiivisteineen jousen kera jotain 11euroa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01