Tuplis-threadin aika

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

dimebak kirjoitti: Toisaalta miksi laittaa 99:iin turbokonetta, kun 16 venasella vaparillakin saisi siihen koriin reilusti luonnetta. Sellainen kuiten on päällimmäisenä mielessä, että kori olis viininpunainen metalli (cayenne red tai se Classic OGsatkuissa ollut vaaleampi sävy); ems-mallinen etuspoikka; sisustasta katto olis harmaa ja penkit mustaa, ehkä puolinahat; motti olis vapari 16 venanen; jarrut olis uudemmasta; vakaajat tieten; alustan osat maalattu mustaksi; iskarit vaihtaisin Bilsteineihin; ja kaikki muu oliskin niin ku tuossa mun 99:ssä on paitsi kajarit hommaisin Pioneerin alukalvolliset ja laittaisin Pinohiiren 4-kanavaisen vahvarin.

No, tulipa pari riviä ja tyypilliseen tapaan ajatukset harhaili...

P.S. Otin Annista tänään sen OGturbon spoikan pois.
Jos jaksaa rakentaa pellin alle uudempaa tekniikkaa, niinkuin i16, niin miksi sitten tyytymään siihen? Eihän turboon ole enää pitkämatka, kun ero tulee pienin muutoksin imupuolella ja pakopuolella pitää olla se mutka+vähän paksumpi pakoputki?

On meinaan fiilistä, kun saa naamat venähtämään 99turbolla. Tuossa Tampereella käydessä (syyskokousreissu) kyydissäni istunut serkkupoika kertoi, että viereisen kaistan Opel astrakuski ihan iämänkäkenä ilmeen perusteella, kun meidän ruma 99t jäi ensin sutimaan liikennevaloissa (liukkaat renkaat nuo First stop -renkaat) ja sitten ampaisi matkaan. :wink:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
tUrpoEinari
"Viggen"
Viestit: 626
Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja tUrpoEinari »

ng900aero kirjoitti:Mites kun 99:ni rekisteriotteessa lukee edellinen rekisteritunnus, voinko valita jomman kumman edellisistä rekisteritunnuksista (autohan ei nyt ole rekisterissä vaikka kilvet on paikoillaan)? Molemmat kilvet olivat AKE:n testiviestihaun mukaan vapaana.
Saat jommat kummat jos kerran ovat vapaana. MOT. :wink:
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Vikisee niin että pahaa tekee tuo tupliksen puhallin keskiasennossa kylmänä. Onko tuohon mitään helppoa pikapika konstia olemassa, kun ei ois nyt aikaa alkaa purkamaan koko rakennelmaa?
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

jariha kirjoitti: ei ois nyt aikaa alkaa purkamaan koko rakennelmaa?
Kolmen ruuvin avaaminen moottorin irrottamiseksi ja öljytipan pudottamiseksi on liian iso remontti? Siipipyörän kuskinpuoleiseen päähänkin olisi hyvä saada voitelua, sitä varten joutuu jo vetämään siipipyöränkin ulos.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

jus kirjoitti:
jariha kirjoitti: ei ois nyt aikaa alkaa purkamaan koko rakennelmaa?
Kolmen ruuvin avaaminen moottorin irrottamiseksi ja öljytipan pudottamiseksi on liian iso remontti? Siipipyörän kuskinpuoleiseen päähänkin olisi hyvä saada voitelua, sitä varten joutuu jo vetämään siipipyöränkin ulos.
No, mä pelkään, että joudun sen vetämään ulos, enkä saa enää takaisin. Vikinä kuuluu siitä kuskin puoleisesta päästä ja vain kylmänä eli siis aamuisin. Mutta jos kerran ei tarvii pelätä, niin eiköhän tuo pidä aukaista joku ilta :)
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

jariha kirjoitti:No, mä pelkään, että joudun sen vetämään ulos, enkä saa enää takaisin.
No, sittenpähän ilman siipipyörää tuulettuu vapaammin ja vikinöittä :-)

Ei vaan, kyllä sen siipipyörän akselinipukan saa varovasti tarjoamalla menemään paikalleen. Voimaa ei tarvita, pitää vaan löytää se laakeriholkin reikä. Väkisin runnomalla vasta voi olla vaarana holkin pyörähtäminen vinoon. Sekään ei vielä ole katastrofi, saanee oiottua sopivalla puikolla tms.

Väljäksi kuluneeseen laakeriin voitelu tosin auttaa vain hetken.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9411
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Eli takaisin 99:n B-moottoreiden ihmeelliseen maailmaan:

KUN kerran b- ja h-moottoristen (8v) imusarjat käyvät ristiin, ja JOS kerran 16-venttiiliseen kanteen voi sovittaa 8-tappisen K-jetin niin sittenhän samalla logiikalla pitäisi voida istuttaa B-koneen 8-tappiseen kanteen satkun LH-jetin imusarjan tuosta noin vain? :D
Meinaan että jos alkaisin palauttamaan autoani alkuperäiseksi niin museomiehillä tuskin voi olla nokan kopauttamista kerran siinä on ollut Boschin sähköruisku ja sellaisen siihen olen laittamassakin takaisin, ei kait se nyt voi olla muutamasta kirjaimesta kiinni?? ;)

Varmaan paras vaihtoehto olisi lambdaohjattu niin ei tarvitsisi alkaa säätelemään IMMUA ollenkaan?
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

jus kirjoitti:
jariha kirjoitti:No, mä pelkään, että joudun sen vetämään ulos, enkä saa enää takaisin.
No, sittenpähän ilman siipipyörää tuulettuu vapaammin ja vikinöittä :-)

Ei vaan, kyllä sen siipipyörän akselinipukan saa varovasti tarjoamalla menemään paikalleen. Voimaa ei tarvita, pitää vaan löytää se laakeriholkin reikä. Väkisin runnomalla vasta voi olla vaarana holkin pyörähtäminen vinoon. Sekään ei vielä ole katastrofi, saanee oiottua sopivalla puikolla tms.

Väljäksi kuluneeseen laakeriin voitelu tosin auttaa vain hetken.
siipipyörän ei pitäisi vahingossa tulla sieltä pois kun estää sitä tulemasta ulos talttapää meisselin avulla samalla kun vetää moottoria pois.

minulla kävi kerran niin että siipipyörä tuli pois, ja se laakeri siellä takaseinässä meni vinoon niin ettei siipipyörä enää asettunut paikoilleen (tai kyllä se muka-asettui, mutta ihmettelin kun ei puhallin toiminut enää lainkaan). lääkkeeksi auttoi se, kun ruuvasi takaseinän irti piiitkävartisella meisselillä, sielläkin taitaa olla kolme ruuvia.

tsemppiä jari (itellä taitaa olla sama remppa edessä :oops: )
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Miulla 99:ssä kanssa rupesi rumputtamaan ja jurisemaan se puhallin ihan tolkuttomasti. Laitoin jotain 1,5mm paksun nailoniprikan sinne vasempaan päähän. Homma korjautui sillä. Kuulostaisi siltä, että se ääni alkaa palaamaan vähitellen. Olisiko prikka kulunut jo? Vaihdan messinkisen tai pronssisen prikan enskerralla, jos ääni palaa takaisin. Syy tuohon miun autoon tulleeseen ilmiöön on ilmeisesti, että roottori resonoi akselin suuntaisesti?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9411
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Olikos se niin että turvallisuuteen vaikuttavia osia sai vaihtaa uudemmanmallisiksi ja paremmiksi ilman muutosprosentteja?
Mietin jos vaihtaisi 99:iin kunnolliset jarrut eli viistonokkasatkun navat ja taka-akselin sekä pääjarrusylinterin. Absit olisi tietty täysin ehdoton keksintö -73 wanhuksessa ;)
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 788
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

ng900aero kirjoitti:Eli takaisin 99:n B-moottoreiden ihmeelliseen maailmaan:

KUN kerran b- ja h-moottoristen (8v) imusarjat käyvät ristiin...
Eivät käy. Vesikanavat eroavat.
ng900aero kirjoitti:..., ja JOS kerran 16-venttiiliseen kanteen voi sovittaa 8-tappisen K-jetin niin sittenhän samalla logiikalla pitäisi voida istuttaa B-koneen 8-tappiseen kanteen satkun LH-jetin imusarjan tuosta noin vain? :D
Sinun 99 on LE eli sähköisellä D-jetillä? Silloin ei tarvitse vaihtaa imusarjaa vaan sovitat siihen vain LH:n läppäkotelon. Sähköisille suuttimillekin D-jetin imusarjassa on valmiit paikat.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9411
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Pekka Valtanen kirjoitti:
Eivät käy. Vesikanavat eroavat.
Kyllä sopivat, omassani on kiinni H-moottorisen ysisatkun K-jetronic ja hyvin toimii. Keskellä oleva vesikanava peittyi about 1/3 verran mutta sillä ei tunnu olevan merkitystä.
Pekka Valtanen kirjoitti: Sinun 99 on LE eli sähköisellä D-jetillä? Silloin ei tarvitse vaihtaa imusarjaa vaan sovitat siihen vain LH:n läppäkotelon. Sähköisille suuttimillekin D-jetin imusarjassa on valmiit paikat.

Juu on LE mutta vaihdoin D-jetin K-jetiksi ja imusarja on myyty eteenpäin.

Varmaan toimivin järjestelmä tulisi jos vaihtaisi suoraan LH-jetin kaikkine tarvikkeineen ja unohtaisi koko D-jetin (ja myös K-jetin)?
Vielä kun keksisi kuinka tuohon B-moottoriin saisi sovitettua 16V-kannen.

Tai sitten on muokattava rintapeltiä jotta saisi 16V H-moottorin tilalle.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

"kukaan" ei ole varmaan keltsusta löytänyt vielä tätä ilmoitusta :)
Myydään: SAAB 99 EMS -79
Osasto: Autot yli 25 v ja tarvikkeet
Ilmoitusteksti: siisti, ajok., h., Vantaa
vähän salapoliisityötä tehtiin ng900aeron kanssa ja kyseessä on kardinaalinpunainen 77 vuosimallin yksilö.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
vjbremer
"Hölösuu"
Viestit: 1308
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 22:09
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja vjbremer »

Väsäsin oman unelma tupliksen tietsikalla. Tossa olisi ns. Aero/airflow 99,
moottorina siinä olisi tietty "vähän" piristetty T16, ja sisustana oxblod nahkaa.
8)



Kuva
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C, Jaguar XJ6 1983
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

hieno on! tuollaisista kuvistahan pitäisi melkein järjestää kisat!
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Vastaa Viestiin