Saksalaiset eivät pidä Saabista

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Henkka #2283 kirjoitti:
Näinpä, hyvähän se on paremman puutteessa vaikka muistella sitä 5-6 vuotta vanhaa saksalaistutkimusta :lol:
Se nyt oli ensimmäinen asia joka tuli mieleen Saksasta ja Saabeista (motorschadenin lisäksi). Vanhaa tietoahan tuo tosiaan oli, varmasti kuitenkin nykyään on Saabin luotettavuus kivunnut Saksassakin ihan toiseen sfääriin mittavien ja perusteellisten uudistus- ja kehitystoimien ansiosta :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Speedou
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 05:00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Speedou »

pakinen kirjoitti:Onneksi me Saabin omistajat arvostavat tyylittömyyttä ja huonoa laatua.

Voin vain kuvitella sitä hyvän olon tunnetta, jonka itsellenni saisin, jos autossani olisi tyylikkäitä M -kirjaimia, todellista iskutilavuutta suurentavia numeroita takaluukussa tai hiljaisuutta luovia tuplapakoputkia.
Lisäksi tietäisin, että autoni tehot ovat suhteutettu muihin varusteisiin esim. jarruhin ja alustaan. Moottori olisi tietysti täydellinen, koska kuutoskoneen on vaan tapana olla sellainen. Kulutus olisi maltillinen ja takavetoisen autoni ansiosta pääsen talvella jyrkkiäkin mäkiä ylös vain painamalla kaasua...
:wink:
Tuossa on paljon asiaa, noin on erityisesti suomessa käynyt. Saksan maalla näitä pilattuja yksilöitä on onneksi vähemmän (suhteessa). Moottoreista voi olla montaa mieltä. Noi suorat kutoset kyllä imee löpöä erittäin mielellään, vaikka hienoja koneita käytettävyydeltään ovatkin. Saabien tuo laatuvaikutelma on oikeasti vähän surullisen huono. Ei voi olla niin paljoa kalliimpaa käyttää laadukkaampia materiaaleja ja tehdä saumoista jne. täsmällisempiä. Sinänsä pidän kojelaudan muotoilusta paljon. Tosin Bemarihan otti tässä takapakkia uusien mallien myötä. Audit taitavat olla tämän hetken ykkösiä tuossa.

Jännä huomata nyt kun ajanut lukollisella takavedolla tuolla vähän, niin oikeasti aika kiire etuvetoisilla rinnalla. Toki etuvedolla taas etu kun siinäkin olisi lukko. Pitäisi olla vakiovaruste kaikissa autoissa.

PS: Huomasin kyllä hymiösi, halusin vain vähän avata mitä sanoilla tarkotin.
STCF #3
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Taitaa BMW:n kutoset viedä vähemmän kuin Saabin turbokoneet?
4.4 V8 kuluttaa automaatin kaverina sekalaisessa ajossa noin puoli litraa enemmän kuin Saab 9000 CS 2.3TA vaikka painoeroa on Saabin hyväksi melkein 500kg.
Buimurin comfort- tai sportpenkit on monin verroin paremmat istua ja mukavammat kuin Saabin vastaavat.

Edit: en kehu vääränmerkkistä, kunhan koetin oikaista vääriä luuloja ;)
Pitääpä kokeilla vielä joku kerta tuossa meidän lähi-ylämäessä etu- ja takavedon eroa, tuossa on joka Saabillamme ollut suuria vaikeuksia hyvillä nastarenkaillakin koska vauhtia ei kerkeä ottamaan juuri ollenkaan, saa nähdä kuinka buimuri selvittää saman mäen saksankitkoilla).
Viimeksi muokannut ng900aero, Ti Tammi 30, 2007 09:06. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
Haikara
"Hirsch"
Viestit: 755
Liittynyt: Su Huhti 10, 2005 10:53
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja Haikara »

Saabin saksan maahantuojalle olisi markkinointisarkaa tiedossa. Ei hyväkään tuote mene kaupaksi huonolla markkinoinnilla. :?

Kun omanmaan merkkejäkin on tarjolla ja niitä on kautta aikain totuttu ostamaan, ei sakemannia paljon liikuta, jos täällä "venäjällä" tiedetään, miten hyvä Saab on.
Huomattavaa alkoholin väärinkäyttöä: Saab 9-5 Linear Wagon 2.0t Biopower -06
Speedou
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 05:00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Speedou »

ng900aero kirjoitti:Taitaa BMW:n kutoset viedä vähemmän kuin Saabin turbokoneet, enempää ei kuitenkaan missään tapauksessa.
No jos verrataan 95 Aeroa automaatilla ja og93 Aeroa manuaalilla kulutti manuaali 330Xi reippaasti enemmän. Ajoi missä ja miten tahansa.
STCF #3
renner
"Viggen"
Viestit: 506
Liittynyt: Ke Maalis 23, 2005 14:01
Paikkakunta: ESPOO

Viesti Kirjoittaja renner »

Otetaan vaikka perus 530i vm. -01 niin ei siinä mistään ihmeellisestä laadusta kyllä puhuta.
Sisustus, materiaalit ja viimeistely luokkaa WV Polo.
Speedou
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 05:00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Speedou »

renner kirjoitti:Otetaan vaikka perus 530i vm. -01 niin ei siinä mistään ihmeellisestä laadusta kyllä puhuta.
Sisustus, materiaalit ja viimeistely luokkaa WV Polo.
Tohon en voi sanoa muuta, kuin että hieno provo tai sitten olet vain sokea. Aika monesti todettu, että e39 sisusta on tehty ensiluokkaisista materiaaleista ja viimeistely parasta tasoa. Penkit ja niiden materiaalit on toki sitten varustelistalta valittavia asioita.
STCF #3
renner
"Viggen"
Viestit: 506
Liittynyt: Ke Maalis 23, 2005 14:01
Paikkakunta: ESPOO

Viesti Kirjoittaja renner »

Speedou kirjoitti:
renner kirjoitti:Otetaan vaikka perus 530i vm. -01 niin ei siinä mistään ihmeellisestä laadusta kyllä puhuta.
Sisustus, materiaalit ja viimeistely luokkaa WV Polo.
Tohon en voi sanoa muuta, kuin että hieno provo tai sitten olet vain sokea. Aika monesti todettu, että e39 sisusta on tehty ensiluokkaisista materiaaleista ja viimeistely parasta tasoa. Penkit ja niiden materiaalit on toki sitten varustelistalta valittavia asioita.
Tohon en voi sanoa muuta, kuin että hieno provo tai sitten olet vain sokea.
Voihan siitä laadukkaan saada, isolla rahalla ja jollain millälie unique-paketilla!
Mutta puhuinkin perus versiosta.
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

Muutama vuosi takaperin sakemannien katsastustilastoissa og9-3 oli muistaakseni kymmenes paras, ja ainakaan tuolloin ei yhtään Saabia ollut kymmenen huonoimman joukossa.

Tiedän kyllä ADAC:in ja DI:n
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
kristian
"Hölösuu"
Viestit: 2108
Liittynyt: Ma Touko 16, 2005 14:27
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja kristian »

Speedou kirjoitti: Tohon en voi sanoa muuta, kuin että hieno provo tai sitten olet vain sokea.
Eikös tuo ainainen ylistäminen miksi Bemari on Saabia parempi, voida myöskin tulkita jonkinasteiseksi provoiluksi Saab-foorumilla.... tuskin BTCF:n vastaavalla palstallakaan kukaan toitottaa Saabin ylivertaisuutta :lol:

... oli meidänkin perhepiirissä hetken aikaa E39 523iA, vaihtui käytännöllisempään kulkineeseen (luojan kiitos) :oops:
Viimeksi muokannut kristian, Ma Tammi 29, 2007 22:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SS 1.8t Linear Pro -07 (Käyttöpeli)
Mercedes-Benz 240D W123 -83 (Kesäauto)
Moukarimies
Matalapaineturbo
Viestit: 166
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 22:53
Paikkakunta: Lapua/Vaasa, FI

Viesti Kirjoittaja Moukarimies »

renner kirjoitti:
Speedou kirjoitti:
renner kirjoitti:Otetaan vaikka perus 530i vm. -01 niin ei siinä mistään ihmeellisestä laadusta kyllä puhuta.
Sisustus, materiaalit ja viimeistely luokkaa WV Polo.
Tohon en voi sanoa muuta, kuin että hieno provo tai sitten olet vain sokea. Aika monesti todettu, että e39 sisusta on tehty ensiluokkaisista materiaaleista ja viimeistely parasta tasoa. Penkit ja niiden materiaalit on toki sitten varustelistalta valittavia asioita.
Tohon en voi sanoa muuta, kuin että hieno provo tai sitten olet vain sokea.
Voihan siitä laadukkaan saada, isolla rahalla ja jollain millälie unique-paketilla!
Mutta puhuinkin perus versiosta.
Joku taitavampi vois laittaa tänne vertailua varten kuvan 9-5:n perusmallin sisustuksesta ja vastaavaan e39:stä, sitten saatais vähä asiaakin tähän.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

kristian kirjoitti:.... tuskin BTCF:n vastaavalla palstallakaan kukaan toitottaa Saabin ylivertaisuutta :lol:
Paitsi minä :lol:
No ainakin nahkapenkkien nahan laatu on buimurissa huimasti parempi kuin saboissa, nahka on pehmeämpää ja kestää kulutusta paremmin. Sisätiloista ei kyllä kuulu räminöitä tai nitinöitä ja auto on hyvä ajaa ja tosi hiljainen.
Muuten aika samanlaisista ***kaosista nuo molemat automerkit on kasattu, puimurissakin on käytetty surkeita Valeon osia mm. ilmastoinnin säätömoottoreissa ja sisäpuhaltimissa, pääsenkin tutustumaan buimurin sisustan laatuun konkreettisesti kun pitää vaihtaa pysähtynyt Valeon puhallinmoottori (ranskalaisilta pitäisi kieltää kaikenlainen teollinen tuotanto). Buimureiden näytöissä esiintyy yhtä lailla pikselikatoa, jne.

Olen aiemminkin kirjoittanut että eurooppalaiset autot on samaa jaskaa eri paketeissa ;)
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

9-5T kirjoitti: Isollakaan rahalla E39:n lasia ei liimattu peilin kohdalta suhinattomaksi kuin tuurilla ja kunnon valoja ei saanut edes rahalla. 520i:n kytkin on sellainen uutenakin että Saab ei kehtaisi sellaisia autoja myydä. Jos Saabista menee DI halkee diisel E39:n muovinen imusarja ainakin yhtä usein tai ACC:n piikkisika on syytä pitää mukana kesällä ja talvella. Automaattilaatikko on myöskin usein uusittava mutta ei niistä enempää kun osassa lukee GM.
Steptronicille ei anneta mitään öljynvaihtoväliä vaan tehtaalla on uskottu että menee auton käyttöiän samoilla öljyillä (no onhan siellä valtava suodatin ja öljypohjassa magneetit mutta siltikin) josta johtuen noita on varmaankin porsinut, taitaa olla melkein yksinomaan dieselmallin ongelma, liekö laitettu liian heiveröinen loota dieselin perään tms.

Piikkisikoja tuntuvat vaihtelevan, ja mullakin sellainen on (maksoi 60e, sen vaihtaa alle 5min eikä vie paljoa säilytystilaa), mutta ei vanhassakaan mitään vikaa ollut, luulen että uudella piikkisialla saavat melkein loppuunkulunen puhallinmoottorin vielä hetkeksi pyörimään tms.
Kytkimestä tai tuulilasisuhinasta ei ole tietoa, omassa ei tuulilasi suhise ja valoja ei tarvitse kuin pimeällä :D
Muovisen imusarjan ongelmia eivät tunteneet korjaamolla, ainakaan vapareissa ei ole mitään ongelmia sen kanssa.

Varaosat ovat jonkin verran halvempia kuin Saabiin, ja vielä halvemmalla pääsee jos ostaa tarvikeosaa, ja valmistajia on monia.
Toisaalta erikoisosista osataan kiskoa kute GM:lläkin, hyvänä esimerkkinä automaattisesti himmentyvän ja sivullekääntyvän oikeanpuoleisen sivupeilin peililasi 320e :lol:
Noita onneksi löytyy käytettynä mutta hiukka kyllä ihmetytti peililasin kilohinta.

Nojoo, en noita ala kehuman, hyvin samanlaisia onglmia tuntuu molemmissa automerkeissä olevan, alustan puslia vaihdetaan bemariin siinä kuin Saabiinkin, bmw:n takapään orkkisiskarit taitavat kuitenkin olla kestävämpää sorttia.
Speedou
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 05:00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Speedou »

Moukarimies kirjoitti:Joku taitavampi vois laittaa tänne vertailua varten kuvan 9-5:n perusmallin sisustuksesta ja vastaavaan e39:stä, sitten saatais vähä asiaakin tähän.
Vastaus muillekin:

Kuvat ei kerro tuota laatua. Eli silmään Saab on todella miellyttävä, eikä minua juur häirinnyt laatuseikat. Itse lähin tässä keskustelussa laadulla hakemaan juurikin kojelaudan materiaaleja, saumotuksia jne. Ne on yksinkertaisesti BMW:ssä tehty laadukkaammin, sitä on turha kieltää. Perus kangas on Saabissa tyylikkäämpää, nahka taasen Bemussa. Ergonomia lienee Saabissa parempi ja muotoilu sitten puhdas makuasia.

Toki laatuseikkoina monet pitää paljon muutakin. Itse olen tottunut viemään autoja pajalle ja vikoja esiintyy kaikissa. Sormet vain ristiin ja tyytyväisenä ajamaan. En yritä sanoa, että BMW on Saabia parempi, mutta turha kieltää juurikin sisustan osien ja materiaalierojen tosiasioita.
STCF #3
Anthuan
"Hirsch"
Viestit: 874
Liittynyt: Pe Joulu 15, 2006 23:08
Paikkakunta: Toisaalla

Viesti Kirjoittaja Anthuan »

Moukarimies kirjoitti:Kysytäänpäs nyt sitten seuraavaa: Miksi saksalaisten kannattaisi ostaa Saabeja? Mitä siis Saabilla on tarjota saksalaisille kuluttajille?
Yksilöllisyyttä? :wink:
9-5 Wagon -07 900 T16 -91
Vastaa Viestiin