900 cabrio + sensonic, kaikenlaista joutavaa jorinaa

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Tyny
"Aero"
Viestit: 320
Liittynyt: Ma Maalis 07, 2005 22:37
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Tyny »

ng900aero kirjoitti:
Tyny kirjoitti:
ng900aero kirjoitti:Ei kenelläkään satu olemaan NG900:n WIS:iä? Pitäisi tietää mitkä Sensonicin piuhat pitää yhdistää jotta kone käynnistyy (sieltä senson ohjainboksilta) kun senson käyttöyksikkö on irti.
Pikasesti katsoin ja ymmärtääkseni liittimet 3 ja 5.
Liittimelle 3 tulee +15-jännite ja liittimeltä 5 jatkuu käynnistysreleelle.
Fiksummat korjatkoo jos olen väärässä. :)
Tattis, näkisitkö myös missä se senson boksi sijaitsee, onko akvaarion kannen alla vai hanskalokeron takana?
Suoraa WIS:stä "Ohjausyksikkö on sijoitettu rintapellille käsinekotelon taakse."

Sitten nuo liittimet niin tässä juuri enemmän tutkin tuota toimintaa ja tämän hetkisen käsityksen mukaan liittimet jotka pitää yhdistää ovat 2 ja 3 käyttöyksiköltä, jotta +30-jännite lähtee ohjausyksikön liittimeltä 5 käynnistysreleelle.

Ilmotteleppa sitte miten kävin jne.. niin yritän auttaa lisää. :)
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Tyny kirjoitti: Suoraa WIS:stä "Ohjausyksikkö on sijoitettu rintapellille käsinekotelon taakse."

Sitten nuo liittimet niin tässä juuri enemmän tutkin tuota toimintaa ja tämän hetkisen käsityksen mukaan liittimet jotka pitää yhdistää ovat 2 ja 3 käyttöyksiköltä, jotta +30-jännite lähtee ohjausyksikön liittimeltä 5 käynnistysreleelle.

Ilmotteleppa sitte miten kävin jne.. niin yritän auttaa lisää. :)
Käyttöyksikkö on irti, pitää purkaa sen moottori ja katsoa miksi liikkuu niin huonosti. Mutta luulisi että riittää kun liittää sille tulevan liittimen navat 2 ja 3 yhteen jotta startti pelaa? Pitäisi saada auto käymään jotta näkisi pelaako kytkin painettaessa käsin pääsylinteristä (ruuvasin sen irti käyttöyksiköstä).
Tattis taasen, pitääpä kokeilla läväyttää auto käymään kun nyt on nuo liitännät tiedossa :)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Ei kenelläkään satu olemaan pdf:nä ohjetta sensonicin muuttamisesta normikytkimeksi?
Eikait siinä tarvita kuin joko viimeisen vuosimallin ng900:n kytkinpoljin ja pääsylinteri (ja ehkä pitää värkätä kytkinsylinterin letkun liitos uusiksi) mutta pitäisi tietää mitä sähköpuolelle tehdään?
Techillä pitää varmaan opettaa autolle että senso ei ole käytössä jne.

Tietty voisihan koettaa kysellä Boschilta senson käyttöyksikön moottoria mutta tuskin löytyy erillisenä.
Edit: Mäntykorvelta löytyi kytkin- ja jarrupoljin, kytkimen pääsylinteri ja letku, toivottavasti ehtisi viikonlopuksi.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Saakos kytkimen pääsylinteriin tiivistesarjaa? Omassani on Sensonicin pääsylinteri mutta luulisi sen olevan hyvin samanlainen kuin poljinkytkimisessäkin (ainakin sisäosiltaan). Pääsylkkä näyttää vuotavan ja on vuotanut jarrunestettä Sensonicin käyttöyksikön sisäänkin :(

Ihme juttu kun samoja vikoja löytyy -73:sesta 99:istä ja 23-vuotta uudemmasta 900:sta :?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Onpa harmi jos joudut korvaamaan tuon systeemin tavallisella kytkimellä. Onko siinä muuta vialla kuin tuo käyttöyksikön moottori ja pääsylinteri?
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Juha96 kirjoitti:Onpa harmi jos joudut korvaamaan tuon systeemin tavallisella kytkimellä. Onko siinä muuta vialla kuin tuo käyttöyksikön moottori ja pääsylinteri?
Vaikea tietää mikä tuossa on vikana, kytkin jäi jotenkin kanittamaan auki, eli eteneminen loppui ja kytkimestä kuului hetken käytön jälkeen kiljuntaa (tämä tapahtui siis helmikuussa). Päästin silloin painetta ulos ilmausruuvista muta vetoa ei löytynyt (siis paikoillaan vaihde päälläkin kytkin puristi vain tosi vähän), eilen kun purin käyttöyksikön irti niin asetelma (ja siis pääsylkkä irti) pääsi vapaaksi ja vaihde päällä tuntuisi olevan vetokin päällä ihan normaalisti.

Ensimmäiseksi pitäisi päästä käsin käyttämään pääsylinteriä jotta näkisi pelaako kytkin mekaanisesti ihan ok, mutta tämä ei onnistunut kun pääsylinteri vuoti.
Pääsylkkä on FAG:in tekemä Sachsille, valmista tiivistesarjaa ei näytä saavan (Saabilta en edes kysynyt, tuskin löytyy), mutta mittojen mukaan löytyi tiivisteet jotka saapuvat huomenna varaosaliikkeeseen.

En itsekään haluaisi poistaa tuota järjestelmää, mikäli mahdollista. Ostin eräältä forumilaiselta käyttöyksikön jonka pitäisi olla kunnossa (ja joka saapunee huomenna myöskin). Mäntykorvelta tulee lisäksi varmuuden vuoksi poljinhässäkkä pääsylintereineen. Jossei tule kuntoon niin sitten poljin paikoilleen.

Mitään vikakoodeja en ole luetuttanut, tai annoin niiden lukemisen tehtäväksi eräälle järvenpääläiselle merkkikorjaamolle mutta valohoidosta velotettiin melkein 40e ja "diagnoosi" (joka oli tehty ilmeisesti -25asteen pakkasessa ulkona auton akun ollessa tyhjä, tai sitten auto oli osattu siirtää millilleen samaan kohtaan mihin sen jätin, mitään raporttia ei annettu, eikä techiä oltu käytetty) oli että kytkin uusiksi, 2000e kiitos
(:lol: ), ja samalla rähistiin asiakkaalle että auto pitää viedä samantien pois. Kyseisessä liikkeessä en aio asioida enää.

Oma arvioni on että kovalla pakkasella on voinut pääsylkkä ruveta vuotamaan, ja senso on jotenkin tallannut työsylinteriä liian pitkälle jolloin kytkinlevy on jäänyt kanittamaan kytkinakselin booreille estäen asetelman palautumisen tms.
Pitää toivoa ettei levylle ole tapahtunut mitään, en kyllä usko koska ei sieltä mitään hajuja/voimasavuja ainakaan tullut ulos. No siitähän sen tietää jos kytkin pitää eikä täristä niin on ok.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Mikä kytkimessä voi kiljua (kova ääni)?? Onko siellä muita vaihtoehtoja kuin painelaakeri? Vai olisikohan levyn väliin voinut jäädä jotain tavaraa?

Puhdistin pääsylkän ja pulttasin sen sensoniciin kiinni (koska oli liian raskas käyttää käsin), tihkuu edelleen hieman mutta nyt sensonic on omasta mielestään kunnossa eli acs-valo sammuu eikä syty uudelleen, ja sallii moottorin käynnistämisen.
Senson moottorista kuuluu myös tuttu kolahdus kun laittaa virrat päälle ja ottaa ne pois, eli senso osaa painaa kytkintä.
Ajaa en ole vielä kokeillut kun nesteet on pihalla ja sähköjohtoja + turbon putket on irti. Haitanneeko kaamean kovaääninen kitinä mitään, jos paukahtaa niin sitten paukahtaa, avattava tuo ilmeisesti on joka tapauksessa?
Vai pitääkö sinne kytkinkoppaan uittaa litratolkulla esim. moottoriöljyä jotta kitinä vaimenee? :lol:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Saab taitaa olla rahamiesten auto kun osat ovat 3-4 kertaa kalliimpia kuin esim BMW:hen, kytkimen pääsylinteri vähän yli 300e ja työsylinteri 200e :lol: Melkoista rahastusta, suorastaan törkeää hinnoittelua moisista pilipaliosista.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Paljon kiitoksia kapteeni Hookille hyvistä neuvoista, lodju on irti ja havaitta että painelaakeri on paloina (toinen kehä rikki ja haulit pitkin kytkinkoppaa) ja levyn yhden jousen kiinnipitävä kieleke poikki (eli jousi pääsi liikkumaan ja jäämään väliin). Asetelma ja vauhtipyörä onneksi virheettömät eli pääsee pelkästään laakerin ja kytkinlevyn vaihdolla.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
kerttu
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: Ke Heinä 26, 2006 19:22
Paikkakunta: rovaniemi

sensonic

Viesti Kirjoittaja kerttu »

Täällä löytyy, laita E-maili ja myyty on.
900 s kaksovinen alkuperäisillä renkailla, valtterin trimmaava.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Ei kenelläkään ole antaa vinkkiä mistä etsiä Sensonicin käyttöyksikköä (tai sen piirikorttia)? Sensonic olisi muuten nyt kunnossa mutta piirikortti on rikki. Siis se akun vieressä sijaitseva käyttöyksikkö jossa on mm. moottori ja pääsylkkä kiinni.

Ei kenelläkään ole jäänyt tuollaista talteen muutettaessa poljinkytkimiseksi?

Auto on ollut seisonnassa helmikuusta asti ja olisi ihan ok ehtiä tänä kesänä ajamaankin sillä. Muunnossarja poljinkytkimiseksi on odottamassa peräkontissa mutta se on äärimmäinen vaihtoehto (ja tilapäinen siksi ajaksi kunnes kyseinen senson käyttöyksikkö löytyisi).

Edit: jonkun forumilaisen auto on pcs:llä sensonicin poistohommassa, ei siitä joutaisi käyttöyksikkö myyntiin?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Tralallalaa, senso toimii taasen :D :D
Onneksi forumilta ei oltu poistettu vuoden 2005 myynti-ilmoja joten löytyi hakutoiminnolla ehjä käyttöyksikkö ja vieläpä uudempaa mallia.
Ostin lisäksi varmuudeksi ehjän ohjausboksinkin.

Eli nyt on uusittu kytkimen mekaaniset osat sekä käyttöyksikkö, pääsylinteri, kytkinletku. Kytkinnesteneste on takuuvarmasti kirkasta eli ei pitäisi pääsylkän sen vuoksi takkuilla.
Pelaa hienommin kuin ehkäpä koskaan ;)
No varalla on muunnossarja poljinkytkimiseksi, tosin eipä tuossa kamalan montaa hajoavaa osaa ole, ehkä voisi ostaa jostain varalle ehjän vaihdekepin asentoantureineen.
Kiitokset nimimerkki Ttarkiaiselle erinomaisista varaosista.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Eikös tuon pitäisi sopia myös ng900:aan:

KAMPIAKSELIN ETUTIIVISTE SAAB 9000 --98
Hihnapyörän puoleisessa päässä
9000 16V/Turbo (öljypumpulle). . . . . . . . . . . . . . . 27-1719 7.40 ???
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

9-5T kirjoitti:Eiköhän kuten myös og900 ja 9-5
Ok, niin muistinkin piti varmistaa asia ettei ole illalla hihnapyörä irti ja väärä stefa kädessä.

Entäs onko raadilla tietoa voiko ng:n vakiojousia lyhentää vai ovatko niin harvakierteiset ja ohutta teräslankaa ettei homma onnistu?
Laikkamadallus olisi houkuttelevan hintainen alustasarja.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Jos jousen kierteessä on samanlainen nousu alapäässä koko matkalla, niin mikä ettei, mutta jos alimmainen kierros on taottu sopimaan jousilautasen kanssa ts nousua on muita kierroksia vähemmän, niin en suosittele. Toki osaava jousipaja muokkaa nuo nykyisetkin passeliksi, mutta kannattaako. Tonnarin jousiin mietin myös laikkaa, mutta ei kannata pidemmällä tähtäimellä. Katkaistu jousi kantaa kärjestään kovemmalla voimalla ja saattaa ajan kanssa mennä jousilautasesta läpi ts kuorimitus ei jakaudu tasaisesti. Mielummin virallinen sarja, kuin laikatut.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Vastaa Viestiin