Mistä turbo järkevästi

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1247
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Frostgrey kirjoitti:En välttämättä lähtisi tuohon 2.0 laittamaan Aeron softaa(kone tilavuuden takia). 2.3t:ssä tuo toimii hyvin kun mekaanisesti on aika liki sama kone.

Mutta varmasti toimii tuo mitsu vakio pelissä ihan hyvin, itse en ainakaan 170hv 2.3t huomannut mitään eroa mitsun ja garretin välillä.
Onhan 2.0:aan olemassa og9-3 aeron softa, joka skulaisi mitsun ahtimen kanssa :wink:
Tesla Model S Plaid 2023 Track Pack
Mercedes EQV 2021
TUOMASP
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ti Kesä 27, 2006 20:38

Viesti Kirjoittaja TUOMASP »

Millainen tehonlisäys muuten tuolla setillä tulisi? Ei niinkään kiinnosta hevoset pellin alla, vaan luotettavuus ja pitkäikäisyys.

Siis oletettu tilanne (ratkaise yhtälö :D ):

(mitsu + og9-3) + 9-5 2.0 autom = x

x = ???

Soitin FIRMAAN ja sanoivat, että kone käy ilman muuta liian laihalla pelkän turbon vaihdolla ja jotain softapäivitystä pitäisi kuulemma pakosta tehdä.

Onko tää riski nyt todellinen vai vaan myyntimiehen puhetta? Sori kun jankkaan tätä samaa juttua, mutta tarkoitus olisi tosiaan ajaa tuolla autolla vielä pitkään kun mittarissa vasta 160 ja muutenkin mukava peli.

Pelkän mitsun vaihto garretin tilalle siis on käyttäjien mukaan ollu hyvä valinta? Paljonko on tullut kilometrejä pelkällä mitsupishillä ilman mitään softia ja sen sellaisia? Eikös ne laihat seokset tuu viimeistään katsastuksessa todettua? Onko kokemuksia?

Kiitos kärsivällisyydestä :wink:
9-5 Wagon 2.0t aut -00

Edesmennyt: 9000 CD 2.0i -91
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

TUOMASP kirjoitti: Soitin FIRMAAN ja sanoivat, että kone käy ilman muuta liian laihalla pelkän turbon vaihdolla ja jotain softapäivitystä pitäisi kuulemma pakosta tehdä.
Vai laihalle menee :lol: Kyllähän Trionic7 aika tarkka noista muutoksista on, mutta kyllä noita hajonneita Garretteja on paljon vaihdettu Mitsuihin ja mitään ongelmia ei ole kuulunut olevan vakio-ohjelmallakaan. Jotkut merkkihuollotkin kuulemma vaihtavat nykyään aina hajonneen Garretin tilalle Mitsun...

Eski
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1247
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

TUOMASP kirjoitti:Millainen tehonlisäys muuten tuolla setillä tulisi? Ei niinkään kiinnosta hevoset pellin alla, vaan luotettavuus ja pitkäikäisyys.

Siis oletettu tilanne (ratkaise yhtälö :D ):

(mitsu + og9-3) + 9-5 2.0 autom = x

x = ???

Soitin FIRMAAN ja sanoivat, että kone käy ilman muuta liian laihalla pelkän turbon vaihdolla ja jotain softapäivitystä pitäisi kuulemma pakosta tehdä.

Onko tää riski nyt todellinen vai vaan myyntimiehen puhetta? Sori kun jankkaan tätä samaa juttua, mutta tarkoitus olisi tosiaan ajaa tuolla autolla vielä pitkään kun mittarissa vasta 160 ja muutenkin mukava peli.

Pelkän mitsun vaihto garretin tilalle siis on käyttäjien mukaan ollu hyvä valinta? Paljonko on tullut kilometrejä pelkällä mitsupishillä ilman mitään softia ja sen sellaisia? Eikös ne laihat seokset tuu viimeistään katsastuksessa todettua? Onko kokemuksia?

Kiitos kärsivällisyydestä :wink:
Ei kai trionic 7 päästä vakiokartoin ja -arvoin konetta laihalle, jossei imm:ssa tai jossakin muussa ole vikaa. Voit siis ajaa ihan hyvin mitsulla ja vakiosoftalla, mutta 9-3 aeron vakio tai virisoftalla saisit samalla MYÖS tehoa lisää eli reservit hyödynnettyä :wink:

Ja 9-3 aeron vakiosoftalla voisit myös olla varma siitä, että kone ei mene laihalle.
Tesla Model S Plaid 2023 Track Pack
Mercedes EQV 2021
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1247
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Eski kirjoitti:
TUOMASP kirjoitti: Soitin FIRMAAN ja sanoivat, että kone käy ilman muuta liian laihalla pelkän turbon vaihdolla ja jotain softapäivitystä pitäisi kuulemma pakosta tehdä.
Vai laihalle menee :lol: Kyllähän Trionic7 aika tarkka noista muutoksista on, mutta kyllä noita hajonneita Garretteja on paljon vaihdettu Mitsuihin ja mitään ongelmia ei ole kuulunut olevan vakio-ohjelmallakaan. Jotkut merkkihuollotkin kuulemma vaihtavat nykyään aina hajonneen Garretin tilalle Mitsun...

Eski
Kyllä se periaatteessa saattaisi mennä laihalle, jos moottorinohjaus ei kyttäisi seoksia yhtä tarkasti kuin trionic, tai vastaavasti jos autossa olisi virisofta, joka sallisi laihallemenon, kuten kuulopuheiden mukaan esim BSR.
Tesla Model S Plaid 2023 Track Pack
Mercedes EQV 2021
TUOMASP
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ti Kesä 27, 2006 20:38

Viesti Kirjoittaja TUOMASP »

"Jotkut merkkihuollotkin kuulemma vaihtavat nykyään aina hajonneen Garretin tilalle Mitsun... "
- Tuohan kuulostaa lupaavalta :D

Toisaalta just ihmettelinkin sitä, että eikös nuo puhaltimet ole niin paljon samankaltaisia, ettei nyt suurta eroa paineiden kanssa ole kuitenkaan?

Eli mitsu vaan kiinni ilman sen kummempia päivityksiä. Näytti olevan Hernesmaalla uusi TD04HL-15T hintaan 500€. Eikös se ole varsin kohtuullinen. Tähän siis lisäksi vaikka länkkäriltä aeron putkisetti ja sillä selvä.

Eihän tosiaan tuo pelkkä mitsun vaihto vaikuta tehoihin mitenkään?

Tiedättekö mistä tuon 9-3aeron softan saisi ja minkälaisista hinnoista puhutaan? Ja siis männät, laakerit ja laatikko kestää?!?
9-5 Wagon 2.0t aut -00

Edesmennyt: 9000 CD 2.0i -91
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1247
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

TUOMASP kirjoitti:"Jotkut merkkihuollotkin kuulemma vaihtavat nykyään aina hajonneen Garretin tilalle Mitsun... "
- Tuohan kuulostaa lupaavalta :D

Toisaalta just ihmettelinkin sitä, että eikös nuo puhaltimet ole niin paljon samankaltaisia, ettei nyt suurta eroa paineiden kanssa ole kuitenkaan?

Eli mitsu vaan kiinni ilman sen kummempia päivityksiä. Näytti olevan Hernesmaalla uusi TD04HL-15T hintaan 500€. Eikös se ole varsin kohtuullinen. Tähän siis lisäksi vaikka länkkäriltä aeron putkisetti ja sillä selvä.

Eihän tosiaan tuo pelkkä mitsun vaihto vaikuta tehoihin mitenkään?

Tarvitset ahtimen lisäksi molemmat vesiletkut ja öljyn tuloletkun aerosta, öljyn paluuletku (se lyhyt kuminen suoraan turbosta ö-pohjaan) menee suoraan, mutta siihen tietysti kannattaa laittaa uusi pahvitiiviste. Lisäksi tarvitset kupariprikkoja (jotain 12*10 ja 14*10 kokoisia, oikeastaan mitä vaan jotka sopivat paikalleen) ja 2kpl M12 banjopultteja (sain hydroscandilta hintaan 1,5€ kpl).

Onko sinulla WIS? Voisin lähettää ihan saabin alkuperäisen asennusohjeen jos tarvitset. Helpottaa kaikkea huomattavasti ainakin itseni kaltaisella sählärillä jos on kunnon työlista ja -järjestys :wink:
Tesla Model S Plaid 2023 Track Pack
Mercedes EQV 2021
TUOMASP
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ti Kesä 27, 2006 20:38

Viesti Kirjoittaja TUOMASP »

"Onko sinulla WIS?"
- Joo löysin sen itse asiassa eilen, vaikkakin näyttää olevan sitä vanhaa mallia (98-99 malleille), mutta eikös sillä varmaan ihan pärjää 00 vuosimallin kanssa 8) On muuten hiukan hyvä apuväline!

Rautalankamallit yhdistettynä numerojärjestettyihin työvaiheisiin sopii meikäläiselle erittäin hyvin :lol:

No nyt kai enää pitäisi pähkäillä, että softalla (9-3) vai ilman...
Sitä kun itkee mieluummin etukäteen, ettei vasta sitten, kun hävitys on jo tapahtunu :D
9-5 Wagon 2.0t aut -00

Edesmennyt: 9000 CD 2.0i -91
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1247
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

TUOMASP kirjoitti:"Onko sinulla WIS?"
- Joo löysin sen itse asiassa eilen, vaikkakin näyttää olevan sitä vanhaa mallia (98-99 malleille), mutta eikös sillä varmaan ihan pärjää 00 vuosimallin kanssa 8) On muuten hiukan hyvä apuväline!

Rautalankamallit yhdistettynä numerojärjestettyihin työvaiheisiin sopii meikäläiselle erittäin hyvin :lol:

No nyt kai enää pitäisi pähkäillä, että softalla (9-3) vai ilman...
Sitä kun itkee mieluummin etukäteen, ettei vasta sitten, kun hävitys on jo tapahtunu :D
Niinhän se on :D

Joku softa kannattaisi mielestäni hankkia, soita vaikka maptunille ja kysy mitä heillä on tarjota :wink:
Tesla Model S Plaid 2023 Track Pack
Mercedes EQV 2021
TUOMASP
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ti Kesä 27, 2006 20:38

Viesti Kirjoittaja TUOMASP »

Tuli turbo vaihdettua.
Päätin sittenkin pysyä GT17:ssä varmuuden välttämiseksi. Kyselin maahantuojalta sitä mitsupisi-asiaa ja eivät olleet kovin mielissään ideasta?!?

Mielestäni oli kohtuullisen kova työ ainakin näin amatöörille... Aikaakin sain kulumaan lähes 6 tuntia, kun piti välillä hiukan arpoa (m)asennusjärjestystä :oops:

Vanhassa oli tosiaan vähän pitkittäisvälystä akselissa enkä nyt tiedä, olisiko ollut ihan akuutti vaihtotarve, mutta Länkkärissä niin meinasivat ja ainakin tuo uusi nyt föönaa taas aikansa.

Käynti on ehkä tasaisempi ja tuntuu niinkuin olisi tullut ainakin kaksi hevosta lisää+käy mielestäni "pienemmällä kaasunpolkemisella" ja muutenkin täsmällisemmin.

Öljyn tuloputki oli aika lailla öljykokkareen peitossa sisältä ja olisi ollut ehkä syytä uusia. Liotin aikansa bensiinissä, josko olisi hiukan puhdistunut.

Toivottavasti saappi taas kulkee vähän aikaa: on tullut pari tonnia pistettyä kuukauden sisällä korjaukseen :evil: (jakopää,huohotin,ahdin). Vielä pitäisi etujarrulevyt vaihtaa (katsastusmies ei vanhoja enää sulattanut).
9-5 Wagon 2.0t aut -00

Edesmennyt: 9000 CD 2.0i -91
tonnari
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: To Loka 06, 2005 17:00

Turbo rikki

Viesti Kirjoittaja tonnari »

Turbo sanoi "työsopimuksensa irti" aamulla töihin ajellessa. Akseli poikki. Turbo on carret gt17. Autolla on ajettu 162 000 km. Olisi halukkuutta vaihtaa itse turbo, mutta minulla ei ole mitään korjausoppaita. Mielellään ottaisin vastaan tietoja mistä korjausoppaita saa.
Saab 9-5 vector wagon 2.3t 2002


2.3i-16 kirjoitti:
TUOMASP kirjoitti:"Jotkut merkkihuollotkin kuulemma vaihtavat nykyään aina hajonneen Garretin tilalle Mitsun... "
- Tuohan kuulostaa lupaavalta :D

Toisaalta just ihmettelinkin sitä, että eikös nuo puhaltimet ole niin paljon samankaltaisia, ettei nyt suurta eroa paineiden kanssa ole kuitenkaan?

Eli mitsu vaan kiinni ilman sen kummempia päivityksiä. Näytti olevan Hernesmaalla uusi TD04HL-15T hintaan 500€. Eikös se ole varsin kohtuullinen. Tähän siis lisäksi vaikka länkkäriltä aeron putkisetti ja sillä selvä.

Eihän tosiaan tuo pelkkä mitsun vaihto vaikuta tehoihin mitenkään?

Tarvitset ahtimen lisäksi molemmat vesiletkut ja öljyn tuloletkun aerosta, öljyn paluuletku (se lyhyt kuminen suoraan turbosta ö-pohjaan) menee suoraan, mutta siihen tietysti kannattaa laittaa uusi pahvitiiviste. Lisäksi tarvitset kupariprikkoja (jotain 12*10 ja 14*10 kokoisia, oikeastaan mitä vaan jotka sopivat paikalleen) ja 2kpl M12 banjopultteja (sain hydroscandilta hintaan 1,5€ kpl).

Onko sinulla WIS? Voisin lähettää ihan saabin alkuperäisen asennusohjeen jos tarvitset. Helpottaa kaikkea huomattavasti ainakin itseni kaltaisella sählärillä jos on kunnon työlista ja -järjestys :wink:
TUOMASP
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ti Kesä 27, 2006 20:38

Viesti Kirjoittaja TUOMASP »

Minulla oli tosiaan tuo WIS apuna, mutta koskee 98-99 vuosimalleja ainoastaan. Voin pistää ohjeet tulemaan, jos haluat.

Email-osoite?

Tuomas
9-5 Wagon 2.0t aut -00

Edesmennyt: 9000 CD 2.0i -91
andr
"Ruisku"
Viestit: 118
Liittynyt: To Maalis 23, 2006 08:53

Viesti Kirjoittaja andr »

>>Kyllä se periaatteessa saattaisi mennä laihalle, jos moottorinohjaus
>>ei kyttäisi seoksia yhtä tarkasti kuin trionic, tai vastaavasti jos
>>autossa olisi virisofta, joka sallisi laihallemenon, kuten kuulopuheiden
>>mukaan esim BSR.

aha,

voisko tästä saada lisää informaatiota? Itellä tuo bsr...

/r
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

andr kirjoitti:>>Kyllä se periaatteessa saattaisi mennä laihalle, jos moottorinohjaus
>>ei kyttäisi seoksia yhtä tarkasti kuin trionic, tai vastaavasti jos
>>autossa olisi virisofta, joka sallisi laihallemenon, kuten kuulopuheiden
>>mukaan esim BSR.

aha,

voisko tästä saada lisää informaatiota? Itellä tuo bsr...

/r
Ei päde enää uusiin BSR:n softiin. Vanhatkin PPC voi netin yli päivittää. (Vanha n. 5 vuotta tai yli).
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
andr
"Ruisku"
Viestit: 118
Liittynyt: To Maalis 23, 2006 08:53

Viesti Kirjoittaja andr »

ok, ktos /r.
Vastaa Viestiin