ei toimi täyskaasulla

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
AMA
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: Ma Kesä 05, 2006 16:25
Paikkakunta: Ruuhimäki

ei toimi täyskaasulla

Viesti Kirjoittaja AMA »

eli auto 9000 2,3T TCS. lähtee huonosti käyntiin ja täyskaasulla pätkii ja rykii. Oiskohan bensapumppu menossa? Käykö toi biliksen pumppu 2,3 malliin kun ilmottavat vain 2,0T ja mitenköhän siinä tuotot riittää jos rupee vähän virittelemään.
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4247
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Vaikuttais melkeinpä DI-kassulta eikä bensapumpulta. :?
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
AMA
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: Ma Kesä 05, 2006 16:25
Paikkakunta: Ruuhimäki

Viesti Kirjoittaja AMA »

Mawerick kirjoitti:Vaikuttais melkeinpä DI-kassulta eikä bensapumpulta. :?
voihan se sekin olla mut nyt laitoin säädettävän bensanpaineensäätimen mittarilla enkä saa mitään paine lukemaa. pakko kai ton mittarin on olla rikki ,kun auto kuitenkin lähtee käyntiin.

No en tajunnu ,että vanhan säätimen ahtoletkukin pitää olla kytkettynä :oops: nyt näyttää painetta mutta ei nouse kun 2,5 bar vaikka säätää kuinka tiukalle ja CE valokin rupes palamaan.

Voi olla ,että DI-kassukin otti ihteensä kun koneen yläkorvake repes irti perjantaina ja maadotus oli siihen kytketty on kyllä ohuempi vara maa eri paikassa. tutkin ja avasin kasetin ei näkyviä vaurioita.

Pystyykö tästä lukee vikakoodia ilman laitteita vai pitääkö käyttää PCS:sällä? Niin vuosimalli -91
Money For Nothing
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 13:55
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Money For Nothing »

Kuuluuko pumpusta ylimääräisiä ääniä?
Mulla kun levis pumppu niin nyki kun vähäkään reippaammin painoi kaasua, mutta takapäästäkin kuului kyllä melkoinen "sirinä" jo ennenkuin huomasin tuota nykimistä.
Mutta viittaahan tuo myös Di:n kanssa tavattuihin oireisiin...
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja TeePee »

Millaiset tulpat? Jos kolmikärkitulpat niin nykii melkovarmasti juuri täyskaasulla vaikka muutoin pelaisi hyvin.
AMA
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: Ma Kesä 05, 2006 16:25
Paikkakunta: Ruuhimäki

Viesti Kirjoittaja AMA »

normaalit 1 kärkitulpat. ei kuulu ylimääräisiä ääniä pumpusta. Jos on DI vika uskaltaako lähtee 30km päähän PCS:sälle testaa uutta kassua. Onkohan se ees auki näin heinäkuussa?
AMA
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: Ma Kesä 05, 2006 16:25
Paikkakunta: Ruuhimäki

Viesti Kirjoittaja AMA »

käynnistyvyys vaan huononee nyt saa sahata jo tosi kauan. ensin lähtee käyntiin käy muutaman sekunnin ja sammuu sen jälkeen pitää startata jo minuutin verran. Mites toi kampuran asentotunnistin oireilee?
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kannattaisi tarkistaa ensin vian ollessa päällä onko pulaa kipinästä vai bensasta (ruuvaa vaikka tulpat pois ja tarkista ovatko kuivat vai haisevatko bensalle).

Todennäköisimmät syylliset omasta mielestäni kyllä bensansuodatin ja/tai bensapumppu. Mahdollisesti kampiakselin asentotunnistin, jos kylmän veden anturin päälle kaataminen auttaa vikaan. Anturi sijaitsee kampiakselin hihnapyörän alla. Oireilu aiheuttaa kierroslukusignaalin katoamisen kokonaan ajoittain jolloin ei tule kipinää eikä bensaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
AMA
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: Ma Kesä 05, 2006 16:25
Paikkakunta: Ruuhimäki

Viesti Kirjoittaja AMA »

Äsken starttaillessa tuntui selvää bensan hajua ja bensanpaine pysyy n.2,5 bar:issa. Täytyy kokeilla se vesi homma. Bensan suodatin vaihdettu talvella.
AMA
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: Ma Kesä 05, 2006 16:25
Paikkakunta: Ruuhimäki

Viesti Kirjoittaja AMA »

Ei auttanu vesi anturille. bensanpainekin hävis startatessa joten rupesin avaamaan pumppua ja katkasin sen *itun mustan kulmaliittimen nylon putkesta :evil: :evil: :evil:

Pitääkö siihen pumpun liittemelle tulla sähkö kokoajan kun virrat on päällä?
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

9000:ssa tulee pumpulle virta vain kun kierroslukusignaalia tulee, eli startatessa tai ajossa. Jos bensanpaine katoaa niin pumppua epäilisin tosiaan. Bensaa voi toki jonkin verran tulla vaikka pumppu reistaisi, mutta sitä voi tulla liian vähän että lähtisi kunnolla käyntiin. Aikansa sahaamalla saattaa sitten käynnistyä kun bensaa kertyy imusarjan seinämille riittävästi.

Bensanpainemittari on kyllä hyvä tuossa vianetsinnässä, eli jos paineet katoavat niin vika lienee selvä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
AMA
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: Ma Kesä 05, 2006 16:25
Paikkakunta: Ruuhimäki

Viesti Kirjoittaja AMA »

Selailin tota pilteman luetteloo ja huomasin että ne myy samaa bensapumppua saappiin ja fiat tipoon. Motonetilla niille on ihan eri numerot. Kannattaakohan tota piltemaa ees harkita?
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Eri pumput niissä varmaan uutena on olleet mutta melko samanlaisiahan ne on. Varmaan se bilteman pumppu on ihan OK ainakin vapariin, mutta 2.3T:n kohdalla voisin olla hiukan huolissani tuotosta varsinkin kovemmilla paineilla. Paha sanoa kun ei kokemuksia ole, varmaan sen palautettua saa jos tuotto ei riitä mutta onhan siinä melkoinen vaiva ropata niitä sitten edestakaisin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
jpjk
"Viggen"
Viestit: 647
Liittynyt: To Elo 19, 2004 20:37
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jpjk »

AMA kirjoitti:Äsken starttaillessa tuntui selvää bensan hajua ja bensanpaine pysyy n.2,5 bar:issa. Täytyy kokeilla se vesi homma. Bensan suodatin vaihdettu talvella.
Kokeilitkos painaa kaasua yhtään? Meinaan tyhjäkäynnillä pitääkin olla about 2.4bar bensanpaineet. Mulla ainakin on 3.0bar bensanpaineensäädin, tyhjäkäynnillä -0.6bar ahdot -> 2.4bar bensanpaineet. Mittaa paineet ennemmin filtterin jälkeen. Lisäksi kerta rikoit sen mustan kulmaliittimen, niin fiksuna ostat sen valkoisenkin varalle =) Saat siihen vielä kätevästi kiinni bensanpaineenmittarin, niin nää tuleeko edes ämpäristä tarpeeks painetta ulos.

Jos kuitenkin sielläkin on liian pienet paineet, niin joko filtteri paskana tai sitten pumppu menossa hautaan. Itse mittasin vanhasta pumpusta 3.5 paineet, kun taas uus Motonetin 8mm lähdöillä oleva Walbro antoi tod. näk. yli 5 bar (loppu 4bar mittari kesken ja meni tangenttiin :))

Onnea vian selvittämiseen, mulla meni 3pv selvittää miksi ei tullu tarpeeks bensaa konehuoneeseen :)
900 Lux T16 -84
900 Finlandia -82
AMA
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: Ma Kesä 05, 2006 16:25
Paikkakunta: Ruuhimäki

Viesti Kirjoittaja AMA »

Sain kaivettua pienien vaikeuksien kautta sen ämpärin sieltä pois. Ämpärin pohjalla oli noin 1cm hiekkaliejua. Pumppuna 1kpl bosch 6mm lähöllä. täytyy lähtee ostaa uus pumppu ja suodatin samalla kun oli tota kakkia aika paljon.
Vastaa Viestiin