Kansipahvien erot (tarvike vs. orggis)
Kansipahvien erot (tarvike vs. orggis)
Kannentiivisteen vaihtohomma on nyt edennyt siihen pisteeseen, että hain kannen hionnasta (oli vedetty -0,18mm pois). Tarvikepahvissa on pienemmät reiät jäähdytinkanaville kuin alkuperäisessä. Nyt mietityttää, että voiko tuota tarviketta laittaa ollenkaan vai pitäisikö etsiä toisen merkkinen sopivilla rei'illä. Muuten kyllä istuu paikoilleen, ja sarjan muut tiivisteet ovat olleet sopivia. Onko muut huomanneet vastaavia eroja?
Kuvat ehkä selventävät tilannetta:

Vanha tiiviste vielä paikoillaan, tiivisteessä samanmuotoiset jäähdytyskanavanreiät, kuin kanavat lohkossa (tosin tukkeentuneet mutta kuitenkin)

Kansi hiottuna, kanavien muoto näkyy selvemmin

Uusi tiiviste, jossa jäähdytyskanavien kohdilla ympyränmuotoiset reiät
Ihmettelyä herättää siis noiden reikien muoto. Jos uuden tiivisteen laittaa, niin tiivisteen reikien muoto pienentää kanavia, ja vesi ei pääse virtaamaan yhtä tehokkaasti kuin jos reiät olisivat saman muotoiset. Mietityttää myös se että nuo pienemmät reiät varmaankin tukkeutuvat jatkossa helpommin kuin avarammat.
Toivottavasti tämä valaisi hieman, mitä tarkoitan...

Vanha tiiviste vielä paikoillaan, tiivisteessä samanmuotoiset jäähdytyskanavanreiät, kuin kanavat lohkossa (tosin tukkeentuneet mutta kuitenkin)

Kansi hiottuna, kanavien muoto näkyy selvemmin

Uusi tiiviste, jossa jäähdytyskanavien kohdilla ympyränmuotoiset reiät
Ihmettelyä herättää siis noiden reikien muoto. Jos uuden tiivisteen laittaa, niin tiivisteen reikien muoto pienentää kanavia, ja vesi ei pääse virtaamaan yhtä tehokkaasti kuin jos reiät olisivat saman muotoiset. Mietityttää myös se että nuo pienemmät reiät varmaankin tukkeutuvat jatkossa helpommin kuin avarammat.
Toivottavasti tämä valaisi hieman, mitä tarkoitan...
Noiden kansipahvissa olevien reikien kauttahan ei ole tarkoituksellista jäähynesteen edes kovinkaan merkittävässä määrin virrata, reiät ovat järjestelmän ilmautumista varten. Jäähyveden tulee kulkea pääosin vaakatasossa lohkossa sekä kannessa ja vain osin noiden reikien kautta.
Jotkut neropatithan ovat noita reikiä suurennelleet/tehneet lisääkin sillä seurauksella, että on tullut suuriakin lämpöongelmia/paikallista kiehumista ja sitämyöten jopa moottorivaurioita.
Jotkut neropatithan ovat noita reikiä suurennelleet/tehneet lisääkin sillä seurauksella, että on tullut suuriakin lämpöongelmia/paikallista kiehumista ja sitämyöten jopa moottorivaurioita.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Kaikissa kansipahveissa mitä olen mihinkään autoon koskaan laittanut on aina ollut pienemmät reiät kuin kanavat.
Lyö kasaan vaan.
Lyö kasaan vaan.
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
Itse tuli tuo sama asia todettua. On kans Ässän kanssa kansiremontti meneillään ja Saabin tiskillä oli Erlingiä tarjolla ja motonetissä saman merkkistä.toms kirjoitti:Alkuperäinen kannentiiviste Elring--merkkinen saa myös tarvikkeena eli Elringinä = sama paffi, eri hinta....
#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Monissa moottoreissa vesipumppu työntää jäähdytetyn veden lohkoon josta se nousee noiden pahvin reikien läpi kanteen ja sieltä syylariin. Erikokoisten reikien tarkoituksena on huolehtia että viileä vesi jakautuisi tasaisesti myös viimeisille, vesipumpusta kauimpana oleville sylintereille. Voisiko jopa olla, että tuollainen rei'iltään syöpynyt tiiviste altistaa koneen ylikuumenemiselle ja sen takia pahvi lopulta pettää?
Kiitoksia vastanneille!
Remontti on nyt saatu onnellisesti päätökseen. Alkuun säikähdin, kun paisuntasäiliössä kupli kierroksilla, mutta sekin loppui kun avasin ilmausruuvin ja annoin tulla hetken aikaa kunnolla. Hieman tekee vielä vaahtoa paisariin, mutta se voi varmaankin johtua puhdistusaineesta jonka laskin jäähdytysjärjestelmän läpi ennen kuin laitoin nesteet.
Remontti on nyt saatu onnellisesti päätökseen. Alkuun säikähdin, kun paisuntasäiliössä kupli kierroksilla, mutta sekin loppui kun avasin ilmausruuvin ja annoin tulla hetken aikaa kunnolla. Hieman tekee vielä vaahtoa paisariin, mutta se voi varmaankin johtua puhdistusaineesta jonka laskin jäähdytysjärjestelmän läpi ennen kuin laitoin nesteet.