Kansipahvien erot (tarvike vs. orggis)

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
joutilas
Matalapaineturbo
Viestit: 157
Liittynyt: Pe Helmi 06, 2004 06:37

Kansipahvien erot (tarvike vs. orggis)

Viesti Kirjoittaja joutilas »

Kannentiivisteen vaihtohomma on nyt edennyt siihen pisteeseen, että hain kannen hionnasta (oli vedetty -0,18mm pois). Tarvikepahvissa on pienemmät reiät jäähdytinkanaville kuin alkuperäisessä. Nyt mietityttää, että voiko tuota tarviketta laittaa ollenkaan vai pitäisikö etsiä toisen merkkinen sopivilla rei'illä. Muuten kyllä istuu paikoilleen, ja sarjan muut tiivisteet ovat olleet sopivia. Onko muut huomanneet vastaavia eroja?
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

siis uuteen orkkikseen verrattuna erikokoiset reijät vai?!
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
joutilas
Matalapaineturbo
Viestit: 157
Liittynyt: Pe Helmi 06, 2004 06:37

Viesti Kirjoittaja joutilas »

Kuvat ehkä selventävät tilannetta:

Kuva

Vanha tiiviste vielä paikoillaan, tiivisteessä samanmuotoiset jäähdytyskanavanreiät, kuin kanavat lohkossa (tosin tukkeentuneet mutta kuitenkin)


Kuva

Kansi hiottuna, kanavien muoto näkyy selvemmin

Kuva

Uusi tiiviste, jossa jäähdytyskanavien kohdilla ympyränmuotoiset reiät


Ihmettelyä herättää siis noiden reikien muoto. Jos uuden tiivisteen laittaa, niin tiivisteen reikien muoto pienentää kanavia, ja vesi ei pääse virtaamaan yhtä tehokkaasti kuin jos reiät olisivat saman muotoiset. Mietityttää myös se että nuo pienemmät reiät varmaankin tukkeutuvat jatkossa helpommin kuin avarammat.

Toivottavasti tämä valaisi hieman, mitä tarkoitan...
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

ne ovat vaan tuosta vanhasta syöpyneet, eli kuuluvat olla tuollaisia pyöreitä.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Noiden kansipahvissa olevien reikien kauttahan ei ole tarkoituksellista jäähynesteen edes kovinkaan merkittävässä määrin virrata, reiät ovat järjestelmän ilmautumista varten. Jäähyveden tulee kulkea pääosin vaakatasossa lohkossa sekä kannessa ja vain osin noiden reikien kautta.

Jotkut neropatithan ovat noita reikiä suurennelleet/tehneet lisääkin sillä seurauksella, että on tullut suuriakin lämpöongelmia/paikallista kiehumista ja sitämyöten jopa moottorivaurioita.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

No juu, kun itse vaihdoin 16V kantta, niin 460 000 ajetussa Elringissä näytti olevan täysin kanavien muotoiset aukot, kun taas uudessa Elringissä oli juuri ne pyöreät reiät. Eli, vanha tiiviste oli vain hapertunut aukkojen osalta ja lähtenyt kiertoon.
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Kaikissa kansipahveissa mitä olen mihinkään autoon koskaan laittanut on aina ollut pienemmät reiät kuin kanavat.

Lyö kasaan vaan.
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

Alkuperäinen kannentiiviste Elring--merkkinen saa myös tarvikkeena eli Elringinä = sama paffi, eri hinta.... :D
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1850
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Pori/Alavus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

toms kirjoitti:Alkuperäinen kannentiiviste Elring--merkkinen saa myös tarvikkeena eli Elringinä = sama paffi, eri hinta.... :D
Itse tuli tuo sama asia todettua. On kans Ässän kanssa kansiremontti meneillään ja Saabin tiskillä oli Erlingiä tarjolla ja motonetissä saman merkkistä.
#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Monissa moottoreissa vesipumppu työntää jäähdytetyn veden lohkoon josta se nousee noiden pahvin reikien läpi kanteen ja sieltä syylariin. Erikokoisten reikien tarkoituksena on huolehtia että viileä vesi jakautuisi tasaisesti myös viimeisille, vesipumpusta kauimpana oleville sylintereille. Voisiko jopa olla, että tuollainen rei'iltään syöpynyt tiiviste altistaa koneen ylikuumenemiselle ja sen takia pahvi lopulta pettää?
joutilas
Matalapaineturbo
Viestit: 157
Liittynyt: Pe Helmi 06, 2004 06:37

Viesti Kirjoittaja joutilas »

Kiitoksia vastanneille!

Remontti on nyt saatu onnellisesti päätökseen. Alkuun säikähdin, kun paisuntasäiliössä kupli kierroksilla, mutta sekin loppui kun avasin ilmausruuvin ja annoin tulla hetken aikaa kunnolla. Hieman tekee vielä vaahtoa paisariin, mutta se voi varmaankin johtua puhdistusaineesta jonka laskin jäähdytysjärjestelmän läpi ennen kuin laitoin nesteet.
Vastaa Viestiin