900i8 kat - kasteli tulppia ja välillä käy kolmella!

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
beeba
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: Su Joulu 31, 2006 12:00

Re: 900i8 kat - tukkonen ja bensaa menee...

Viesti Kirjoittaja beeba »

Vaihtaa bensansuodatin ja sytkän osat vois niissä olla vikaa ja tietty se takapönttö?!?
Itellä yli 300tkm ajettu 8v saba ja siihe vaihettu kaikki kulutusosat ja huollettu hyvin, mut eipä noin paljon ajettu kulje enää mihinkää? Ei kyllä ole koskaan oikein kulkenukkaa :D
sämpylä
miksaus
"Turbo"
Viestit: 257
Liittynyt: Ke Elo 08, 2007 12:11
Paikkakunta: Turku

Re: 900i8 kat - tukkonen ja bensaa menee...

Viesti Kirjoittaja miksaus »

Olen vaihtanut suodattimen ja sytkäosat. Mutta ei voi olla kyllä näissä mitään vikaa.
#4044
Saab 900i8 kat 2d -90 KA
beeba
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: Su Joulu 31, 2006 12:00

Re: 900i8 kat - tukkonen ja bensaa menee...

Viesti Kirjoittaja beeba »

miksaus kirjoitti:Olen vaihtanut suodattimen ja sytkäosat. Mutta ei voi olla kyllä näissä mitään vikaa.


Olet siis antanut jo autollesi kunnolla kenkää ja sekään ei vaikuttanut??
sämpylä
miksaus
"Turbo"
Viestit: 257
Liittynyt: Ke Elo 08, 2007 12:11
Paikkakunta: Turku

Re: 900i8 kat - kastelee tulpat!!

Viesti Kirjoittaja miksaus »

Nyt kun kylmäkäynnistyssuuttimen johto on irti, niin tekee kylmänä sellasta että lähtee ihan ok käymään, mutta muutaman sekunnin jälkeen rupee röpöttämään ja käy ikäänkuin parilla-kolmella pytyllä ja meno on erittäin katkonaista.
Kun antaa kaasua, rupee pikku hiljaa tuleen muut pytyt mukaan ja sitten kulkee taas ihan kauniisti kun on lämmennyt.

Katsoin suuttimet läpi ja huomasin että yhden suuttimen suihku poikkesi muista. Voiko tässä olla ainoastaan syy siihen että ei pelaa kunnolla?
#4044
Saab 900i8 kat 2d -90 KA
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7683
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: 900i8 kat - kastelee tulpat!!

Viesti Kirjoittaja tetammi »

miksaus kirjoitti:Nyt kun kylmäkäynnistyssuuttimen johto on irti, niin tekee kylmänä sellasta että lähtee ihan ok käymään, mutta muutaman sekunnin jälkeen rupee röpöttämään ja käy ikäänkuin parilla-kolmella pytyllä ja meno on erittäin katkonaista.
Kun antaa kaasua, rupee pikku hiljaa tuleen muut pytyt mukaan ja sitten kulkee taas ihan kauniisti kun on lämmennyt.

Katsoin suuttimet läpi ja huomasin että yhden suuttimen suihku poikkesi muista. Voiko tässä olla ainoastaan syy siihen että ei pelaa kunnolla?
Miten suihku poikkesi? Oliko enempi lirutusta muiden ollessa sumumaisia?
Mitä itse olen vanhempia suuttimia kokeillu niin monissa on juuri sitä lautasta vähän raottaessa suihku on mitä sattuu mutta reippaammalla avauksella silti toimii.

Ei ihan pahan hintainen ole uusikaan suutin motossa:
Ruiskusuutin H-moott i/Turbo (ei sis tiivistekumia/ei 16V) 28-3312 46.00 ???
Tosin varastossa vain yksi vantaalla.

Allekirjoittaneeltaki varmaan löytyy mutta vaatinee että noita irroittaa useamman ja testailee. Viimeeksi omaan finkkuun noita ihmetelles purkasin kolmesta autosta suuttimet että sain kaikkiin sylintereihin kohtuu nätit ja samanlaiset sumutukset.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
miksaus
"Turbo"
Viestit: 257
Liittynyt: Ke Elo 08, 2007 12:11
Paikkakunta: Turku

Re: 900i8 kat - kastelee tulpat!!

Viesti Kirjoittaja miksaus »

Pesin suuttimet ultraäänipesurilla ja sen jälkeen paineilmaa perään.
Katoin myös tuon lisäilmaluistin läpi ja näyttää aukeevan ihan kunnolla kun kone on kylmä.

Seur. operaatioiden jälkeen voisi sanoa että saabbi pelaa taas niinku kuuluukin. Täytyy koittaa huomenna kylmänä käymään niin näkee käykö vielä kolmella pytyllä. Jos toimii näin hienosti, niin sitten vois varmaan laittaa kylmäkäynnistyssuuttimen liittimen takaisin paikkaansa
#4044
Saab 900i8 kat 2d -90 KA
miksaus
"Turbo"
Viestit: 257
Liittynyt: Ke Elo 08, 2007 12:11
Paikkakunta: Turku

Re: 900i8 kat - kastelee tulpat!!

Viesti Kirjoittaja miksaus »

Mittasin ohjauspaineventtiilin liittimestä 13,47 V jännitteet ja purkin resistanssi oli 30,7 Ohm eli vissiin ihan kunnossa?

Laitoin ryyppysuuttimen liittimen kiinni ja ihan nätisti pyörähti käymään ja kävi nättiä tyhjäkäyntiä...kierroksia otti tosi keveästi ja pedaali tuntu oikeen keveeltä :D Oiskohan nyt ongelmat takana?!?!?! :roll:
#4044
Saab 900i8 kat 2d -90 KA
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: 900i8 kat - kastelee tulpat!!

Viesti Kirjoittaja toms »

10 vuotta oli ongelmia talvella tulppien kastelemisen vuoksi ja pahimmat oli -5°C - +5°C lämpötilat kun ei auto lämmityksessä ja mittasin n. vuosi sitten ohjauspaineet ja ne ei ollut ok ( 0,2 barin ero annettuihin arvoihin ). Vaihdoin uuden käytetyn ja mittasin paineet ja oli ehyt .
Tulos:
Viimetalvena ei kastellut kertaakaan tulppia / ollut ongelmia vaan pelas kuin kello !
Suosittelen säätimen vaihtoa joko uuteen tai tai taatusti ehyeen käytettyyn.
Kts. oikea numero, niitä on montaa erillaista.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
miksaus
"Turbo"
Viestit: 257
Liittynyt: Ke Elo 08, 2007 12:11
Paikkakunta: Turku

Re: 900i8 kat - kastelee tulpat!!

Viesti Kirjoittaja miksaus »

Saako nuo ohjauspaineet mitattua ihan kotikonstein? millaisen mittarin se vaatii?

Minkähän takia tuolla speedpartissa tuollainen ohjauspainesäädin on niin edullinen?
#4044
Saab 900i8 kat 2d -90 KA
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 900i8 kat - kastelee tulpat!!

Viesti Kirjoittaja jus »

miksaus kirjoitti:Saako nuo ohjauspaineet mitattua ihan kotikonstein? millaisen mittarin se vaatii?
Painemittari 0 - 3 bar, ohjauspainesäätimen letkuliittimiin sopivat nipat ja letkut, järjestelmäpaineen mittaamiseksi lisäksi vielä sulkuventtiili.
Minkähän takia tuolla speedpartissa tuollainen ohjauspainesäädin on niin edullinen?
Jos tarkoitat tuota 0 438 140 136, Art.nr. 51,2998, niin se on jenkkimallin (kat) säädin, joka antaa ihan toisenlaiset paineet kuin katiton auto tarvitsisi.

EDIT: Tuo -136 näyttäisi olevan Bosch Onlinen mukaan Saab 7515554, joka kuuluu vm. 86-88 kattimalleihin. 89-93-kattiautossa kuuluisi olla Bosch -159 Saab 9114877 tai Saab 8819849.

-159:stä ei minulla ole painekaaviota, mutta -136:lla kutakuinkin näin:
10C: 1,1 - 1,5 bar
40C: 3,2 - 4,2 bar

Vertailun vuoksi katittoman ruiskumallin -020 säätimen paineet:
10C: 0,9 - 1,3 bar
40C: 2,1 - 2,5 bar
Viimeksi muokannut jus, Pe Huhti 18, 2008 10:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: 900i8 kat - kastelee tulpat!!

Viesti Kirjoittaja toms »

Minulta löytyy mittari letkuineen ja saa lainaan jos maksat itse rahdit mennen tullen . Teetin silloin kun mittailin itse
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
miksaus
"Turbo"
Viestit: 257
Liittynyt: Ke Elo 08, 2007 12:11
Paikkakunta: Turku

Re: 900i8 kat - kastelee tulpat!!

Viesti Kirjoittaja miksaus »

Onko sulla kuvaa tuosta mittarihommasta, jos vaikka askartelis samanlaisen
#4044
Saab 900i8 kat 2d -90 KA
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 900i8 kat - kastelee tulpat!!

Viesti Kirjoittaja jus »

Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
miksaus
"Turbo"
Viestit: 257
Liittynyt: Ke Elo 08, 2007 12:11
Paikkakunta: Turku

Re: 900i8 kat - kastelee tulpat!!

Viesti Kirjoittaja miksaus »

#4044
Saab 900i8 kat 2d -90 KA
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 900i8 kat - kastelee tulpat!!

Viesti Kirjoittaja jus »

miksaus kirjoitti:Ei näy tuo kuva...
http://www.jus.liitin.net/saab/99/painemittari.jpg
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin