9-5 2.0t:hen "sihinää"?

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4073
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

9-5 2.0t:hen "sihinää"?

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Elikkä saako tuohon matalapaine turboon sellaista "sihinää" dumpin vaihtamalla? Nyt kun pitkästä aikaa turbopeli alla kiinnostaisi tietää saako tähän sellaisen äänen :mrgreen:

Sorry "tyhmä" kysymys mutta pakko kysyä :oops:
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9-5 2.0t:hen "sihinää"?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ei, dumppi ei sovi ko. autoon. Ja ei sitten pasteilla mitään typeriä bypass/dump-yhdistelmiäkään, jooko. :)

Lisää ääniä saat vakiobypassillakin vaihtamalla vv-suodattimen tai muuten muuttamalla ilmanottoa avoimemmaksi.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Iksu
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: Pe Syys 21, 2007 20:21

Re: 9-5 2.0t:hen "sihinää"?

Viesti Kirjoittaja Iksu »

jcarlson kirjoitti: Lisää ääniä saat vakiobypassillakin vaihtamalla vv-suodattimen tai muuten muuttamalla ilmanottoa avoimemmaksi.
Onkohan kuin monella tollanen vv-kartiosuodatin ysifemmassa? Ja jos sellasen laittaa orkkis-ilmansudatinkoteloon niin tuleeko sitä ääntä enemmän vs. vakio suodatin?
Renault clio sport
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4073
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: 9-5 2.0t:hen "sihinää"?

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

jcarlson kirjoitti:Ei, dumppi ei sovi ko. autoon. Ja ei sitten pasteilla mitään typeriä bypass/dump-yhdistelmiäkään, jooko. :)
Tyhmä kysymys, miksi siihen ei sellaista saa? Turdotekniikka ei ole kuvin tuttua :oops:
Iksu kirjoitti:
jcarlson kirjoitti: Lisää ääniä saat vakiobypassillakin vaihtamalla vv-suodattimen tai muuten muuttamalla ilmanottoa avoimemmaksi.
Onkohan kuin monella tollanen vv-kartiosuodatin ysifemmassa? Ja jos sellasen laittaa orkkis-ilmansudatinkoteloon niin tuleeko sitä ääntä enemmän vs. vakio suodatin?
Tämä kiinnostaa minuakin....
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Kojootti5
"Tuplakaasari"
Viestit: 85
Liittynyt: Pe Touko 25, 2007 08:15
Paikkakunta: Halsua/Seinäjoki

Re: 9-5 2.0t:hen "sihinää"?

Viesti Kirjoittaja Kojootti5 »

Kyllähän sen sinne voi laittaa, mutta suurella todennäköisyydellä aiheuttaa määrän X ongelmia. Eli kun on ilmamassamittari autossa niin menee sekasin. 9000 DI/APC ja T5 on saatu kyllä dumppi toimimaan, mutta en sitte ntiedä onnistuuko T7 koneessa tuo.

Ääniä saa ainakin kuulemma sillä että laittaa vapaavirtassuodattimen ja porailee reikiä suodatinkoteloon. Tulee semmonen jännä suhina :) Tiesti voihan sitä tehdä kokonaan ennen turboa olevan osion imupuolesta uudestaan (putki ja filsu) jolloin on aika avara ja tulee ääniä. Ja sitten joku mäntä by-pass saattaa tuoda kivan kilahduksen vielä loppuun, tutun audissa ainakin joku billet by-passi kilahtaa jännästi. Samalla tuollainen mäntä by-passi on luotettavampikin.
hasha
"Aero"
Viestit: 472
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 14:54
Paikkakunta: Espoo

Re: 9-5 2.0t:hen "sihinää"?

Viesti Kirjoittaja hasha »

T5 kone on ainoa jossa dumppi toimii aiheuttamatta häiriöitä. Eli T5 koneessa ei ole immua joten ohjausjärjestelmä ei sekoa kun ilmaa päästetään pihalle. Bypass ei päästä ilmaa ulkoilmaan vaan kierrättää sen takaisin turbolle jolloin mitattu ilmamäärä pysyy järjestelmässä.
#2359 Ex: 9000CC T16 M90/88 Black, Ex: 900 GL T8 M86, Ex: 9000 Aero M96 Black
EX: 9-5 Aero Sedan M04 Espresso Black, EX: 9-3 SE Sport Coupé M99 Black
,
Saab 9-3 SS 2.0T BP Aero M08 Snow Silver, 9-3 SC 2.0t BP Vector M08 Black
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4073
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: 9-5 2.0t:hen "sihinää"?

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

hasha kirjoitti:T5 kone on ainoa jossa dumppi toimii aiheuttamatta häiriöitä. Eli T5 koneessa ei ole immua joten ohjausjärjestelmä ei sekoa kun ilmaa päästetään pihalle. Bypass ei päästä ilmaa ulkoilmaan vaan kierrättää sen takaisin turbolle jolloin mitattu ilmamäärä pysyy järjestelmässä.
Ahaa, toi oli hyvä tieto! Mä oon luullut että dumppi ja bypass on "sama" asia....

Alkaa se homma nyt aukeamaan :mrgreen:
Mitä hyötyä sellaisesta mäntä by-passi:sta sitten on? Tehoa lisää?
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9-5 2.0t:hen "sihinää"?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Saab.96 kirjoitti:
hasha kirjoitti:T5 kone on ainoa jossa dumppi toimii aiheuttamatta häiriöitä. Eli T5 koneessa ei ole immua joten ohjausjärjestelmä ei sekoa kun ilmaa päästetään pihalle. Bypass ei päästä ilmaa ulkoilmaan vaan kierrättää sen takaisin turbolle jolloin mitattu ilmamäärä pysyy järjestelmässä.
Ahaa, toi oli hyvä tieto! Mä oon luullut että dumppi ja bypass on "sama" asia....

Alkaa se homma nyt aukeamaan :mrgreen:
Mitä hyötyä sellaisesta mäntä by-passi:sta sitten on? Tehoa lisää?
Ei mitään vaikutusta tehoon. Mäntä bypassin hyvä puoli on parempi kestävyys isoilla paineilla, muuten se onkin sitten huonompi. Jumittelee ja vuotaa herkemmin jne. Ei kannata laittaa moista oikeastaan, vakio piisaa aivan loistavasti.
Sanoisin melkeinpä että mäntämallinen on epäluotettavampi. Se ei ehkä hajoa täysin niin herkästi mutta kalvomalli toimiessaan toimii aina. Ei tarvitse usein vaihtaa ja uusi maksaa kolmisenkymppiä merkkiliikkeessä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4073
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: 9-5 2.0t:hen "sihinää"?

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Okei, eli sellaiseen ei kannata rahojaan tuhlata. Alkuperäinen on paikallaan ja kaiketi toimiikin vielä :D Eli se saa pysyä.
Mistä muuten huomaa jos se kalvo on rikki?

:D Turbon lyhyt oppimäärä :D
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9-5 2.0t:hen "sihinää"?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kalvon ehjyyden voi todeta irrottamalla venttiilille tulevan alipaineletkun ja laittamalla tilalle pienen letkunpätkän josta voi imeä. Jos saat imettyä kalvolle alipaineen ja se pysyy niin se on ehjä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
CallidaC
"Tuplakaasari"
Viestit: 95
Liittynyt: Ma Huhti 14, 2008 20:31
Paikkakunta: Lahti

Re: 9-5 2.0t:hen "sihinää"?

Viesti Kirjoittaja CallidaC »

Mä tein sellasen virityksen ysifemmaan, että ostin suht lyhyen mutta leveän vapaavirtauskartiosuodattimen ja laitoin sen suoraan immuun kiinni(sihisee ja suhisee kyl)
---> tästä syystä imuilman lämmöt nousi, koska veti konehuoneen kuumat ilmat suoraan sisään ja ei enää kulkenut samalla tavalla
---> poistin kokonaan alkuperäisen suodatinkotelon+kaikki siihen menevät putket. Näiden tilalle vedin sumarin vierestä 100mm paksulla alumiinisella ilmastointi"kurttuputkella" vapaavirtaus filsun kylkeen kiinni ilmanoton
---> johan kulkee erilailla. yläkierroksilla(5000-6000)tuntuu paljon herkemmältä kierrosten nousu.
Nämä kaikki kokeilin erittäin tarkalla persdynollani, ja ero oli huomattava... oiskohan tässä vähän vinkkiä.(kuvia on koneella ja yksityisviestiä laittamalla voin lähettää mailina haluaville tästä mun pikku patentista) :wink:
Saab 9-5 2.3t -98 Maptun http://minunauto.com/auto/3189
Cadillac Coupe De Ville -62
#3870
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: 9-5 2.0t:hen "sihinää"?

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Oletan, että kai nyt jo kaikille pihinän- ja puhinan sekä suhautteluiden faneille on selvää se, että verrattuna paperiseen vakioilmansuodattimeen kotelossaan, missä ilmanotto on johdettu auton ulkopuolelta, komeasti ja "vapaasti" konehuoneeseen asennettu VV-filtteri hörppää moottorin- ja ajossa jäähdyttimien kuumentamaa ilmaa eli pahimmillaan tässä virittelyssä on kyse tehoja laskevasta "antivirityksestä"...

En siis epäile palstan guruja, vaan tarkoitin tämän fysiikan tosiseikan heille pihinöiden ja suhinoiden metsästäjille...
J8
"Aero"
Viestit: 372
Liittynyt: La Maalis 10, 2007 19:04
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-5 2.0t:hen "sihinää"?

Viesti Kirjoittaja J8 »

Myönnetään. Laitoin ihan kokeilun ja urheilun vuoksi viime syksynä vakio koteloon tulevan jr:n airfilterin. oli vielä halvempi kuin orkkis suodatin. yllätys oli ihan positiivinen, sillä kaasu alkoi reagoimaan nopeammin(varsinkin 2-vaihteella) ts. kaupungissa mukavampi ajella 2.0T:llä. sanoisinko että vääntää ehkä hiukan paremmin. Muuten en kyllä huomattavaa eroa huomaa orkkikseen, sillä mulla ei niin hyvää persedynoa ole. Heti kun/jos Ilmamäärämittari hajoaa, niin laitan orkkiksen takaisin. Äänetkään ei muuttuneet mikä on hyvä juttu.. jos autosta jotain ääniä lähdetään hakemaan, niin kyllä se on murina eikä suhina..
SonmH
"Viggen"
Viestit: 680
Liittynyt: Su Elo 21, 2005 21:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: 9-5 2.0t:hen "sihinää"?

Viesti Kirjoittaja SonmH »

minäkin vaihdoin motonetin tarvike suodattimen oli muuten halvempi kuin jr:n suodatin. saa nähdä miten vaikuttaa... Täytyy käydä penkissa kun on sopiva hetki... Eiköhän siitä useampi hevonen irtoa.
Väärinviritys stage 3 1x2-1
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: 9-5 2.0t:hen "sihinää"?

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

J8 kirjoitti:Myönnetään. Laitoin ihan kokeilun ja urheilun vuoksi viime syksynä vakio koteloon tulevan jr:n airfilterin. oli vielä halvempi kuin orkkis suodatin. yllätys oli ihan positiivinen, sillä kaasu alkoi reagoimaan nopeammin(varsinkin 2-vaihteella) ts. kaupungissa mukavampi ajella 2.0T:llä. sanoisinko että vääntää ehkä hiukan paremmin. Muuten en kyllä huomattavaa eroa huomaa orkkikseen, sillä mulla ei niin hyvää persedynoa ole. Heti kun/jos Ilmamäärämittari hajoaa, niin laitan orkkiksen takaisin. Äänetkään ei muuttuneet mikä on hyvä juttu.. jos autosta jotain ääniä lähdetään hakemaan, niin kyllä se on murina eikä suhina..
Pieniä kauhukuvia perjantaille..

Toivottavasti ei ollut öljyttävä malli. Pahimmassa tapauksessa auto toimii ja kulkee kuten ennenkin, muuta käy väärillä seoksilla. Nakutuksen havainnointi ei toimi kunnolla ja koneesta halkeavat männät tai pahimmassa tapauksessa löytyvät silppuna öljypohjasta.

Osassa virisoftia on koskettu noihin nakutus herkkyyksiin ja tulos edellämainutun kaltaista viallisella ilmamassa mittarilla.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Vastaa Viestiin