Sorry "tyhmä" kysymys mutta pakko kysyä
9-5 2.0t:hen "sihinää"?
-
Saab.96
- "Hölösuu"
- Viestit: 4081
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
9-5 2.0t:hen "sihinää"?
Elikkä saako tuohon matalapaine turboon sellaista "sihinää" dumpin vaihtamalla? Nyt kun pitkästä aikaa turbopeli alla kiinnostaisi tietää saako tähän sellaisen äänen
Sorry "tyhmä" kysymys mutta pakko kysyä
Sorry "tyhmä" kysymys mutta pakko kysyä
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Re: 9-5 2.0t:hen "sihinää"?
Ei, dumppi ei sovi ko. autoon. Ja ei sitten pasteilla mitään typeriä bypass/dump-yhdistelmiäkään, jooko. 
Lisää ääniä saat vakiobypassillakin vaihtamalla vv-suodattimen tai muuten muuttamalla ilmanottoa avoimemmaksi.
Lisää ääniä saat vakiobypassillakin vaihtamalla vv-suodattimen tai muuten muuttamalla ilmanottoa avoimemmaksi.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: 9-5 2.0t:hen "sihinää"?
Onkohan kuin monella tollanen vv-kartiosuodatin ysifemmassa? Ja jos sellasen laittaa orkkis-ilmansudatinkoteloon niin tuleeko sitä ääntä enemmän vs. vakio suodatin?jcarlson kirjoitti: Lisää ääniä saat vakiobypassillakin vaihtamalla vv-suodattimen tai muuten muuttamalla ilmanottoa avoimemmaksi.
Renault clio sport
-
Saab.96
- "Hölösuu"
- Viestit: 4081
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: 9-5 2.0t:hen "sihinää"?
Tyhmä kysymys, miksi siihen ei sellaista saa? Turdotekniikka ei ole kuvin tuttuajcarlson kirjoitti:Ei, dumppi ei sovi ko. autoon. Ja ei sitten pasteilla mitään typeriä bypass/dump-yhdistelmiäkään, jooko.
Tämä kiinnostaa minuakin....Iksu kirjoitti:Onkohan kuin monella tollanen vv-kartiosuodatin ysifemmassa? Ja jos sellasen laittaa orkkis-ilmansudatinkoteloon niin tuleeko sitä ääntä enemmän vs. vakio suodatin?jcarlson kirjoitti: Lisää ääniä saat vakiobypassillakin vaihtamalla vv-suodattimen tai muuten muuttamalla ilmanottoa avoimemmaksi.
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
-
Kojootti5
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 85
- Liittynyt: Pe Touko 25, 2007 08:15
- Paikkakunta: Halsua/Seinäjoki
Re: 9-5 2.0t:hen "sihinää"?
Kyllähän sen sinne voi laittaa, mutta suurella todennäköisyydellä aiheuttaa määrän X ongelmia. Eli kun on ilmamassamittari autossa niin menee sekasin. 9000 DI/APC ja T5 on saatu kyllä dumppi toimimaan, mutta en sitte ntiedä onnistuuko T7 koneessa tuo.
Ääniä saa ainakin kuulemma sillä että laittaa vapaavirtassuodattimen ja porailee reikiä suodatinkoteloon. Tulee semmonen jännä suhina
Tiesti voihan sitä tehdä kokonaan ennen turboa olevan osion imupuolesta uudestaan (putki ja filsu) jolloin on aika avara ja tulee ääniä. Ja sitten joku mäntä by-pass saattaa tuoda kivan kilahduksen vielä loppuun, tutun audissa ainakin joku billet by-passi kilahtaa jännästi. Samalla tuollainen mäntä by-passi on luotettavampikin.
Ääniä saa ainakin kuulemma sillä että laittaa vapaavirtassuodattimen ja porailee reikiä suodatinkoteloon. Tulee semmonen jännä suhina
Re: 9-5 2.0t:hen "sihinää"?
T5 kone on ainoa jossa dumppi toimii aiheuttamatta häiriöitä. Eli T5 koneessa ei ole immua joten ohjausjärjestelmä ei sekoa kun ilmaa päästetään pihalle. Bypass ei päästä ilmaa ulkoilmaan vaan kierrättää sen takaisin turbolle jolloin mitattu ilmamäärä pysyy järjestelmässä.
#2359 Ex: 9000CC T16 M90/88 Black, Ex: 900 GL T8 M86, Ex: 9000 Aero M96 Black
EX: 9-5 Aero Sedan M04 Espresso Black, EX: 9-3 SE Sport Coupé M99 Black,
Saab 9-3 SS 2.0T BP Aero M08 Snow Silver, 9-3 SC 2.0t BP Vector M08 Black
EX: 9-5 Aero Sedan M04 Espresso Black, EX: 9-3 SE Sport Coupé M99 Black,
Saab 9-3 SS 2.0T BP Aero M08 Snow Silver, 9-3 SC 2.0t BP Vector M08 Black
-
Saab.96
- "Hölösuu"
- Viestit: 4081
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: 9-5 2.0t:hen "sihinää"?
Ahaa, toi oli hyvä tieto! Mä oon luullut että dumppi ja bypass on "sama" asia....hasha kirjoitti:T5 kone on ainoa jossa dumppi toimii aiheuttamatta häiriöitä. Eli T5 koneessa ei ole immua joten ohjausjärjestelmä ei sekoa kun ilmaa päästetään pihalle. Bypass ei päästä ilmaa ulkoilmaan vaan kierrättää sen takaisin turbolle jolloin mitattu ilmamäärä pysyy järjestelmässä.
Alkaa se homma nyt aukeamaan
Mitä hyötyä sellaisesta mäntä by-passi:sta sitten on? Tehoa lisää?
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Re: 9-5 2.0t:hen "sihinää"?
Ei mitään vaikutusta tehoon. Mäntä bypassin hyvä puoli on parempi kestävyys isoilla paineilla, muuten se onkin sitten huonompi. Jumittelee ja vuotaa herkemmin jne. Ei kannata laittaa moista oikeastaan, vakio piisaa aivan loistavasti.Saab.96 kirjoitti:Ahaa, toi oli hyvä tieto! Mä oon luullut että dumppi ja bypass on "sama" asia....hasha kirjoitti:T5 kone on ainoa jossa dumppi toimii aiheuttamatta häiriöitä. Eli T5 koneessa ei ole immua joten ohjausjärjestelmä ei sekoa kun ilmaa päästetään pihalle. Bypass ei päästä ilmaa ulkoilmaan vaan kierrättää sen takaisin turbolle jolloin mitattu ilmamäärä pysyy järjestelmässä.
Alkaa se homma nyt aukeamaan![]()
Mitä hyötyä sellaisesta mäntä by-passi:sta sitten on? Tehoa lisää?
Sanoisin melkeinpä että mäntämallinen on epäluotettavampi. Se ei ehkä hajoa täysin niin herkästi mutta kalvomalli toimiessaan toimii aina. Ei tarvitse usein vaihtaa ja uusi maksaa kolmisenkymppiä merkkiliikkeessä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
-
Saab.96
- "Hölösuu"
- Viestit: 4081
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: 9-5 2.0t:hen "sihinää"?
Okei, eli sellaiseen ei kannata rahojaan tuhlata. Alkuperäinen on paikallaan ja kaiketi toimiikin vielä
Eli se saa pysyä.
Mistä muuten huomaa jos se kalvo on rikki?
Turbon lyhyt oppimäärä 
Mistä muuten huomaa jos se kalvo on rikki?
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Re: 9-5 2.0t:hen "sihinää"?
Kalvon ehjyyden voi todeta irrottamalla venttiilille tulevan alipaineletkun ja laittamalla tilalle pienen letkunpätkän josta voi imeä. Jos saat imettyä kalvolle alipaineen ja se pysyy niin se on ehjä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: 9-5 2.0t:hen "sihinää"?
Mä tein sellasen virityksen ysifemmaan, että ostin suht lyhyen mutta leveän vapaavirtauskartiosuodattimen ja laitoin sen suoraan immuun kiinni(sihisee ja suhisee kyl)
---> tästä syystä imuilman lämmöt nousi, koska veti konehuoneen kuumat ilmat suoraan sisään ja ei enää kulkenut samalla tavalla
---> poistin kokonaan alkuperäisen suodatinkotelon+kaikki siihen menevät putket. Näiden tilalle vedin sumarin vierestä 100mm paksulla alumiinisella ilmastointi"kurttuputkella" vapaavirtaus filsun kylkeen kiinni ilmanoton
---> johan kulkee erilailla. yläkierroksilla(5000-6000)tuntuu paljon herkemmältä kierrosten nousu.
Nämä kaikki kokeilin erittäin tarkalla persdynollani, ja ero oli huomattava... oiskohan tässä vähän vinkkiä.(kuvia on koneella ja yksityisviestiä laittamalla voin lähettää mailina haluaville tästä mun pikku patentista)
---> tästä syystä imuilman lämmöt nousi, koska veti konehuoneen kuumat ilmat suoraan sisään ja ei enää kulkenut samalla tavalla
---> poistin kokonaan alkuperäisen suodatinkotelon+kaikki siihen menevät putket. Näiden tilalle vedin sumarin vierestä 100mm paksulla alumiinisella ilmastointi"kurttuputkella" vapaavirtaus filsun kylkeen kiinni ilmanoton
---> johan kulkee erilailla. yläkierroksilla(5000-6000)tuntuu paljon herkemmältä kierrosten nousu.
Nämä kaikki kokeilin erittäin tarkalla persdynollani, ja ero oli huomattava... oiskohan tässä vähän vinkkiä.(kuvia on koneella ja yksityisviestiä laittamalla voin lähettää mailina haluaville tästä mun pikku patentista)
Re: 9-5 2.0t:hen "sihinää"?
Oletan, että kai nyt jo kaikille pihinän- ja puhinan sekä suhautteluiden faneille on selvää se, että verrattuna paperiseen vakioilmansuodattimeen kotelossaan, missä ilmanotto on johdettu auton ulkopuolelta, komeasti ja "vapaasti" konehuoneeseen asennettu VV-filtteri hörppää moottorin- ja ajossa jäähdyttimien kuumentamaa ilmaa eli pahimmillaan tässä virittelyssä on kyse tehoja laskevasta "antivirityksestä"...
En siis epäile palstan guruja, vaan tarkoitin tämän fysiikan tosiseikan heille pihinöiden ja suhinoiden metsästäjille...
En siis epäile palstan guruja, vaan tarkoitin tämän fysiikan tosiseikan heille pihinöiden ja suhinoiden metsästäjille...
Re: 9-5 2.0t:hen "sihinää"?
Myönnetään. Laitoin ihan kokeilun ja urheilun vuoksi viime syksynä vakio koteloon tulevan jr:n airfilterin. oli vielä halvempi kuin orkkis suodatin. yllätys oli ihan positiivinen, sillä kaasu alkoi reagoimaan nopeammin(varsinkin 2-vaihteella) ts. kaupungissa mukavampi ajella 2.0T:llä. sanoisinko että vääntää ehkä hiukan paremmin. Muuten en kyllä huomattavaa eroa huomaa orkkikseen, sillä mulla ei niin hyvää persedynoa ole. Heti kun/jos Ilmamäärämittari hajoaa, niin laitan orkkiksen takaisin. Äänetkään ei muuttuneet mikä on hyvä juttu.. jos autosta jotain ääniä lähdetään hakemaan, niin kyllä se on murina eikä suhina..
Re: 9-5 2.0t:hen "sihinää"?
minäkin vaihdoin motonetin tarvike suodattimen oli muuten halvempi kuin jr:n suodatin. saa nähdä miten vaikuttaa... Täytyy käydä penkissa kun on sopiva hetki... Eiköhän siitä useampi hevonen irtoa.
Väärinviritys stage 3 1x2-1
Re: 9-5 2.0t:hen "sihinää"?
Pieniä kauhukuvia perjantaille..J8 kirjoitti:Myönnetään. Laitoin ihan kokeilun ja urheilun vuoksi viime syksynä vakio koteloon tulevan jr:n airfilterin. oli vielä halvempi kuin orkkis suodatin. yllätys oli ihan positiivinen, sillä kaasu alkoi reagoimaan nopeammin(varsinkin 2-vaihteella) ts. kaupungissa mukavampi ajella 2.0T:llä. sanoisinko että vääntää ehkä hiukan paremmin. Muuten en kyllä huomattavaa eroa huomaa orkkikseen, sillä mulla ei niin hyvää persedynoa ole. Heti kun/jos Ilmamäärämittari hajoaa, niin laitan orkkiksen takaisin. Äänetkään ei muuttuneet mikä on hyvä juttu.. jos autosta jotain ääniä lähdetään hakemaan, niin kyllä se on murina eikä suhina..
Toivottavasti ei ollut öljyttävä malli. Pahimmassa tapauksessa auto toimii ja kulkee kuten ennenkin, muuta käy väärillä seoksilla. Nakutuksen havainnointi ei toimi kunnolla ja koneesta halkeavat männät tai pahimmassa tapauksessa löytyvät silppuna öljypohjasta.
Osassa virisoftia on koskettu noihin nakutus herkkyyksiin ja tulos edellämainutun kaltaista viallisella ilmamassa mittarilla.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx