Toinen vaih(d)e

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
OIZXXX
"Hirsch"
Viestit: 848
Liittynyt: To Helmi 05, 2009 17:20

Toinen vaih(d)e

Viesti Kirjoittaja OIZXXX »

Ihan vaan kokemuksia "kakkosvaiheesta"...

Itse sain kortin 19.11.2004 ja vieläkin ajan "väliaikaisella" kortilla. Kaksi kertaa on kortti meinannut mennä vanhaksi, kun ei ole muistanut/tajunnut tyhmyyttään mennä ajamaan "toista astetta" ja yksi kipale törkeää liikenneturvallisuuden vaarantamista, jonka seurauksena kortti pois...
Eli mulla alla kolme "inssiä" kerralla läpi, kuis muilla?

Viimeks kysyivät asian tiimoilta, että eikö olekin perseestä..?
vastasin, että kyllä on!

Edit. ja muutenki autokoulusta mitä on mieleen jäänyt..
Saab 9-3 2.0t BioPower 5d se -02 --Mikkeli--
Ex Volvo v40 2.0t Classic Aut. -04. Ex Saab 9-3 2.0 3d se -99. Ex Saab 9-3 2.0 5d se -99.
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4994
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: 02

Re: Toinen vaih(d)e

Viesti Kirjoittaja Tuha »

Kyllä se kannattaa käydä suorittamassa, ennemmin tai myöhemmin.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Toinen vaih(d)e

Viesti Kirjoittaja Jope »

Niih kyllähän se on ihan itsestä kiinni tuo, vaikea mennä ketään syyttämään siitä jos väliaikainen kortti menee vanhaksi. :-)

Mulla meni 4v väliaikaisella kortilla ennenkuin sain aikaiseksi käydä kakkosvaiheen läpi. silloinkin taisi mennä niin, että toinen väliaikainen kortti kerkes olla viikon ummessa kun viimein sain noutaa pysyvän kortin poliiseilta. Inssiajot ajoin vain silloin 18-vuotiaana. (B ja C)

Aika rahastus tuo II-vaihe on, mutta minkäs teet, kun ei ole varaa lobata lakimuutosta.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
VVV
"Hirsch"
Viestit: 852
Liittynyt: Ma Syys 05, 2005 10:40
Paikkakunta: Ikaalinen\Tre

Re: Toinen vaih(d)e

Viesti Kirjoittaja VVV »

Kakkosvaihe on kyllä turhuuksien turhuus, mutta se tosiaan kannattanee suorittaa heti kun se vain on mahdollista. Itse muistaakseni täytin jonkun muutaman kysymyksen sisältävän lapun, jonka jälkeen suoritettiin noin 10min ajolenkki kaupungissa. Tämän lisäksi oltiin sitten erillisenä päivänä ajoradalla luistelemassa.
- Saab 9-3 SC 2.0t Vector -
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Toinen vaih(d)e

Viesti Kirjoittaja haffu »

VVV kirjoitti:Kakkosvaihe on kyllä turhuuksien turhuus, mutta se tosiaan kannattanee suorittaa heti kun se vain on mahdollista. Itse muistaakseni täytin jonkun muutaman kysymyksen sisältävän lapun, jonka jälkeen suoritettiin noin 10min ajolenkki kaupungissa. Tämän lisäksi oltiin sitten erillisenä päivänä ajoradalla luistelemassa.
Eihän se tosiaan tuon kummempi ole. Ja muistaakseni sillä oli hintaa jopa kolmatta sataa euroa. Ja kun sinne ajoharjoitteluradallekin mennään vielä omilla bensoilla.
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
Turbolag
"Viggen"
Viestit: 598
Liittynyt: Ti Syys 16, 2008 20:01
Paikkakunta: Espoo

Re: Toinen vaih(d)e

Viesti Kirjoittaja Turbolag »

haffu kirjoitti: Eihän se tosiaan tuon kummempi ole. Ja muistaakseni sillä oli hintaa jopa kolmatta sataa euroa. Ja kun sinne ajoharjoitteluradallekin mennään vielä omilla bensoilla.
Kaiken lisäksi ainakin tuo Vantaan Vauhtipuistossa oleva rata on uudistetun pinnoitteensa myötä ihan hirveää kaluston raiskaamista.

Ja niin, 3 inssiä on itselläkin takana. (A+B+C)
#3892
9-3 SS Aero '04
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster." - Jeremy Clarkson
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7687
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Toinen vaih(d)e

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Heh. Pitäiskös saada 80-lätkä takas, meinaan oli aikamoinen kannustin ajaa kakkosvaihe pois heti vaan kun mahollista kun samalla sai lätkän pois. :mrgreen:
Silloin todella harvalla jäi toi roikkumaan mikä nykyään kuullostaa olevan melko yleistäkin.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Turbolag
"Viggen"
Viestit: 598
Liittynyt: Ti Syys 16, 2008 20:01
Paikkakunta: Espoo

Re: Toinen vaih(d)e

Viesti Kirjoittaja Turbolag »

tetammi kirjoitti:Heh. Pitäiskös saada 80-lätkä takas, meinaan oli aikamoinen kannustin ajaa kakkosvaihe pois heti vaan kun mahollista kun samalla sai lätkän pois. :mrgreen:
Silloin todella harvalla jäi toi roikkumaan mikä nykyään kuullostaa olevan melko yleistäkin.
Nojoo, tosta 80-lätkästä on keskusteltu jossain toisessa topicissa aikoinaan, joten jääköön nyt tässä väliin. :)

Itse ainakin suoritin 2-vaiheen heti kun se oli mahdollista - se pysyvä kortti oli ihan riittävä kannustin. Mutta on se roikkumaan jääminen varmaan tosiaan yleistynyt aika paljon. Toisaalta, itselleenhän siinä vaan aiheuttaa vaivaa ja lisäkustannuksia jos ei hoida ajoissa, joten ei siihen mielestäni mitenkään erityisemmin edes "yhteiskunnan puolelta" tarvitse kannustaa.
#3892
9-3 SS Aero '04
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster." - Jeremy Clarkson
saab87
"Hölösuu"
Viestit: 3273
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:26
Paikkakunta: Rautjärvi

Re: Toinen vaih(d)e

Viesti Kirjoittaja saab87 »

Se on kyllä tosiaan yks iso rahareikä. 320€ + omat bensat. tarkkaileva ajo, video, jäärata ja turvatalo. Ei niin kamalan hyödykästä mutta kyl se pysyvä kortti oli ihan riittävä kannustin käydä se ajoissa
Rouva JuAn
#2311
9-5 2.3t A -98 ja volvo xc70
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 964
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Toinen vaih(d)e

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Väliaikainen kortti myönnetty 13.6.2003 eikä vieläkään kakkosvaihetta käyty, alkaa olla "viimeiset ajat" käsillä. Pimeänajokin vielä suorittamatta, siitähän tuo viimeksikin jäi roikkumaan.
Onneksi ei ole tarvinnut käydä inssiä kun kerran, jopa selvitty kohta 6v ilman sakkoja...
(Tuohan se kannattaa mainita, etenkin kun huomioi päivämäärän!)
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2925
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Re: Toinen vaih(d)e

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Suoritin kakkosvaiheen heti kun se oli mahdollista. Autona oli bordeauxinpunainen Saab 90 '85.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Defeat
"Hirsch"
Viestit: 729
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 15:14
Paikkakunta: Oulainen
Viesti:

Re: Toinen vaih(d)e

Viesti Kirjoittaja Defeat »

Jos se kakkosvaihe poistuisikin, niin eiköhän sen hinta kuitenkin siirrettäisi ykkösvaiheeseen.
lordofgreed kirjoitti:Väliaikainen kortti myönnetty 13.6.2003 eikä vieläkään kakkosvaihetta käyty
Montako vuotta se väliaikainen kortti nykyään on voimassa?
Ei kai se ennen ollut kuin 2 vuotta ja kakkosvaihe piti suorittaa aikaisintaan ½vuotta tai viimeistään 2 vuotta ykkösvaiheen suorittamisen jälkeen.
Osta aina halvinta. Se tulee kalliiksi ja kallis on laadukasta.

#2222 Saab 9000 CSE 2.0T '96
           Saab 9⁵ 2.3t '00
OIZXXX
"Hirsch"
Viestit: 848
Liittynyt: To Helmi 05, 2009 17:20

Re: Toinen vaih(d)e

Viesti Kirjoittaja OIZXXX »

Defeat kirjoitti:Jos se kakkosvaihe poistuisikin, niin eiköhän sen hinta kuitenkin siirrettäisi ykkösvaiheeseen.
lordofgreed kirjoitti:Väliaikainen kortti myönnetty 13.6.2003 eikä vieläkään kakkosvaihetta käyty
Montako vuotta se väliaikainen kortti nykyään on voimassa?
Ei kai se ennen ollut kuin 2 vuotta ja kakkosvaihe piti suorittaa aikaisintaan ½vuotta tai viimeistään 2 vuotta ykkösvaiheen suorittamisen jälkeen.
Kaksi vuottahan se on, voi lykätä poliisilaitoksella jos hyvä syy, maksaa n. 70 äyriä.. Mut käsittääkseni tarvitsee uuden inssiajon jos ehtii menemään vanhaksi..
Saab 9-3 2.0t BioPower 5d se -02 --Mikkeli--
Ex Volvo v40 2.0t Classic Aut. -04. Ex Saab 9-3 2.0 3d se -99. Ex Saab 9-3 2.0 5d se -99.
900aero-84
"Hirsch"
Viestit: 938
Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Toinen vaih(d)e

Viesti Kirjoittaja 900aero-84 »

Tossa kattelin korttia niin vielä pitää yli vuos ootella et saa pitkäaikasen kortin,
kortti kuitenkin on myönnetty 14.4.2004 ja sitten jokunen kertaa kortti pois ja yhteensä 5inssiä. Toivottavasti ei enään tarviis inssiin mennä.

Kakkos vaiheen ajoin jo vuonna 2004 ja poliisilaitoksella sanoivat että kyllä se täällä tiedoissa säilyy, kunhan vaan joskus on suoritettu.
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
Ässä
"Hölösuu"
Viestit: 1653
Liittynyt: Ke Heinä 30, 2003 07:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Toinen vaih(d)e

Viesti Kirjoittaja Ässä »

Minusta se 2-vaihe on periaatteessa hyvä. Siinähän on jo ehtinyt opetella ajamaan omalla tyylillä. Kaikenlaisia tapoja ja rutiineja on kehittynyt. Ammattilainen voi sitten 2-vaiheessa huomata huonot sellaiset, ja antaa vinkkejä.

Tämä siis teoriassa :wink:
Itse muistan ainakin saaneeni neuvoja mm. taloudelliseen ajoon. Ne eivät luonnollisesti edes päteneet silloisella kaasari-mazdalla. Muutenkin nuori kuski on helposti sellainen luupää, että ei enää tuossa vaiheessa ota oppeja vastaan.

Onko muuten olemassa 3-vaihetta, jonne voisi mennä vähän kertailemaan juttuja? :roll:
Ostan: 2-tahti Saab

#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989,
Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
Vastaa Viestiin