Erään aeron tarina
Re: Aeron konerikko (oli: ostettu)
Motonet myi eioota kaikkiin muihin paitsi kk-laakereihin kun vähän aikaa sitten kysyin.
Kyllä niissä männissä on eroa laen kuopassa eli puristuksissa ainakin. Samoin siinä helman pituudessa on eroa. Merkitystä tuon suhten taisi olla valmistajassa eli onko Hepolite vai Mahle. Pitkälohkon 2,3 männät on aina Mahle, T5 mäntiä on kummaltakin valmistajalta.
Kyllä niissä männissä on eroa laen kuopassa eli puristuksissa ainakin. Samoin siinä helman pituudessa on eroa. Merkitystä tuon suhten taisi olla valmistajassa eli onko Hepolite vai Mahle. Pitkälohkon 2,3 männät on aina Mahle, T5 mäntiä on kummaltakin valmistajalta.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Aeron konerikko (oli: ostettu)
Sori jankutukseni mutta omin silmin vertaillessani keskenään ng-satkun turbomäntiä, ja 2,3 -pitkälohkotonnarin turbomäntiä, niin ei niissä ollut yhtään mitään eroa, ei niin männän laissa kuin ei helmoissakaan.jcarlson kirjoitti:Motonet myi eioota kaikkiin muihin paitsi kk-laakereihin kun vähän aikaa sitten kysyin.
Kyllä niissä männissä on eroa laen kuopassa eli puristuksissa ainakin. Samoin siinä helman pituudessa on eroa. Merkitystä tuon suhten taisi olla valmistajassa eli onko Hepolite vai Mahle. Pitkälohkon 2,3 männät on aina Mahle, T5 mäntiä on kummaltakin valmistajalta.
Tottakait voin olla väärässä, ostin ne ng-satkun männät tuolta:
http://www.autio.com/ Jokin Saksa-auto siellä oli purettuna, vm. taisi olla 1995.
Frostgreyllähän on 2,3-femmassaan kiinni uudet 2,3-tonttu-pitkälohkon männät, jotka myin hänelle aikanaan (myin ne hintaan 120e, ja ostin ne muutamaa kuukautta aiemmin itselleni Suorsalta hintaan 170e, bisnestä tein siis juu nou

En tiedä tekikö Frostgrey niiden alahelmoihin jotain modauksia, tuskin tarvitsi tehdä, männät kun ovat ihan samanlaisia kuin b2x4:ssä, eli sopivat suoraan paikalleen, väittäisin

Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Aeron konerikko (oli: ostettu)
B234 sekä pitkälohko että lyhytlohkoon on 2 eri valmistajan mäntiä.ng900aero kirjoitti:Sori jankutukseni mutta omin silmin vertaillessani keskenään ng-satkun turbomäntiä, ja 2,3 -pitkälohkotonnarin turbomäntiä, niin ei niissä ollut yhtään mitään eroa, ei niin männän laissa kuin ei helmoissakaan.jcarlson kirjoitti:Motonet myi eioota kaikkiin muihin paitsi kk-laakereihin kun vähän aikaa sitten kysyin.
Kyllä niissä männissä on eroa laen kuopassa eli puristuksissa ainakin. Samoin siinä helman pituudessa on eroa. Merkitystä tuon suhten taisi olla valmistajassa eli onko Hepolite vai Mahle. Pitkälohkon 2,3 männät on aina Mahle, T5 mäntiä on kummaltakin valmistajalta.
Tottakait voin olla väärässä, ostin ne ng-satkun männät tuolta:
http://www.autio.com/ Jokin Saksa-auto siellä oli purettuna, vm. taisi olla 1995.
Frostgreyllähän on 2,3-femmassaan kiinni uudet 2,3-tonttu-pitkälohkon männät, jotka myin hänelle aikanaan (myin ne hintaan 120e, ja ostin ne muutamaa kuukautta aiemmin itselleni Suorsalta hintaan 170e, bisnestä tein siis juu nou).
En tiedä tekikö Frostgrey niiden alahelmoihin jotain modauksia, tuskin tarvitsi tehdä, männät kun ovat ihan samanlaisia kuin b2x4:ssä, eli sopivat suoraan paikalleen, väittäisin
Hepoliten pikälohkon männät menee modaamatta myös lyhytlhkoon,
mahlen ei. Kokeiltu on ja kuviakin löytyy

Kuvassa B234 T5(Mahle),pitkis (hepo)ja pitkis(mahle)
http://sites.google.com/site/jounissaab ... _MAHLE.jpg
Hepoliten B204 männät on laelta aivan erilaiset kun b234 männät, eron näkee
ottallaankin. männän päällä on kolot venttiileille. En ole ikinä nähny b204 mahleja joten niistä en voi kommentoida.
b234 lyhytlohko vs. pitkälohko on eroa helmojen mitoissa, ei paljoa mutta sen verta että 4 pytyn triggeripyörään jää väliä, mahleissa tämä ero on selvempi. Männän päällä oleva kuoppa on 2.5cm3 isompi pitkälohkon männissä ja näin puristussuhdet tippuu lyhytlohkoon asennettuna noin ~8.9, olettaen että kannentiiviste on mallia T5.
Re: Aeron konerikko (oli: ostettu)
Jos se sun 9-5 aeron lohko on se teepeen nurkissa pyörinyt, niin isokankaalla olivat kuulemma sanoneet ettei siitä kannata enää moottoria tehdä. Runkolinja niin vinossa ja kampura niin kiero että siitä tulisi enää takomisen jälkeen hyvää. 

Porsche 944 turbo 2jz
Porsche Cayman
Porsche Cayman
Re: Aeron konerikko (oli: ostettu)
Joo se kai se on, kampura menee hylkyyn kyllä mutta lohkosta vaikea uskoa että olisi niin huono jos akselikin on vain 2 kymppiä kiero.
Taidan kokeilla tuohon kasata ja jos pyörii hyvin niin hyvä se on. Tai sitten jos tulee eteen edullisesti sopiva lohko.
Edit: Huono oli se lohko ja meni hylkyyn.
Taidan kokeilla tuohon kasata ja jos pyörii hyvin niin hyvä se on. Tai sitten jos tulee eteen edullisesti sopiva lohko.
Edit: Huono oli se lohko ja meni hylkyyn.
Viimeksi muokannut jcarlson, To Joulu 17, 2009 00:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Aeron konerikko (oli: ostettu)
Paskaa osaa iso kasa, mutta nyt myös löytyy hyvä T5 tonnarin lohko. Oma vanha kampura on hyvä, mutta T7 lohkot oli molemmat kelvottomia.
Eli kaikki osat alkaa olla kasassa, PFS:ltä tilaukseen lähti laakerit ja jakopään remppasetti.
Tympii vaan ajatus auton verottamisesta kun kyseiset rahat meni aika lailla tähän remppaan.
Jos jotakuta kiinnostaa niin saa ostaa pois joko rempattuna ja valmiina tai projektina. Ei paljoa lämmitä kunnossa oleva auto jota ei ole varaa ottaa ajoon.
Hintaluokka n. 5k tax-free. Vaihto käy halvempaan käyttöautoksi kelpaavaan kotteroon.
Eli kaikki osat alkaa olla kasassa, PFS:ltä tilaukseen lähti laakerit ja jakopään remppasetti.
Tympii vaan ajatus auton verottamisesta kun kyseiset rahat meni aika lailla tähän remppaan.
Jos jotakuta kiinnostaa niin saa ostaa pois joko rempattuna ja valmiina tai projektina. Ei paljoa lämmitä kunnossa oleva auto jota ei ole varaa ottaa ajoon.
Hintaluokka n. 5k tax-free. Vaihto käy halvempaan käyttöautoksi kelpaavaan kotteroon.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Aeron konerikko (oli: ostettu)
Jees, kaikki osat on hommattuna nyt ja kasauskin hyvässä vauhdissa.
Tänään niputin alakerran valmiiksi, eli männät uusine renkaineen hoonatussa lohkossa ja kampura paikoillaan sekä uudet laakerit.
Huomenna sitten lisää. Hieman hidasti hommia tonnarin öljytikun lohkoon tulevan alumiiniputken irrotus, oli nimittäin todella jumissa. Sahaamalla kahtia ja WD-40:llä uitto niin lähti lopulla lyömällä irti. Öljynpaineanturin vaihdoin myös 9-5:n malliin, samaan plugiin missä 9k anturi oli.. toivottavasti johto riittää.
Uusissa WIS:n ohjeissa oli kk ja runkolaakeripukkien momentit ilmoitettu 20Nm + 70 asteen astekiristys, ja sillä vetäisin. Kokeilin sitten jälkikäteen niin ainakin vähintään samat momentit oli tuloksena kuin vanhoilla ohjeilla joilla 55Nm kk-laakereille ja 110Nm runkolaakereille.
Tänään niputin alakerran valmiiksi, eli männät uusine renkaineen hoonatussa lohkossa ja kampura paikoillaan sekä uudet laakerit.
Huomenna sitten lisää. Hieman hidasti hommia tonnarin öljytikun lohkoon tulevan alumiiniputken irrotus, oli nimittäin todella jumissa. Sahaamalla kahtia ja WD-40:llä uitto niin lähti lopulla lyömällä irti. Öljynpaineanturin vaihdoin myös 9-5:n malliin, samaan plugiin missä 9k anturi oli.. toivottavasti johto riittää.

Uusissa WIS:n ohjeissa oli kk ja runkolaakeripukkien momentit ilmoitettu 20Nm + 70 asteen astekiristys, ja sillä vetäisin. Kokeilin sitten jälkikäteen niin ainakin vähintään samat momentit oli tuloksena kuin vanhoilla ohjeilla joilla 55Nm kk-laakereille ja 110Nm runkolaakereille.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Aeron konerikko (oli: ostettu)
joo se on sitte ärsytävä kiinittää se öljyanturin piuha sen jälkeen kun on nostanu koneen takasin nokillejcarlson kirjoitti:Jees, kaikki osat on hommattuna nyt ja kasauskin hyvässä vauhdissa.
Tänään niputin alakerran valmiiksi, eli männät uusine renkaineen hoonatussa lohkossa ja kampura paikoillaan sekä uudet laakerit.
Huomenna sitten lisää. Hieman hidasti hommia tonnarin öljytikun lohkoon tulevan alumiiniputken irrotus, oli nimittäin todella jumissa. Sahaamalla kahtia ja WD-40:llä uitto niin lähti lopulla lyömällä irti. Öljynpaineanturin vaihdoin myös 9-5:n malliin, samaan plugiin missä 9k anturi oli.. toivottavasti johto riittää.
Uusissa WIS:n ohjeissa oli kk ja runkolaakeripukkien momentit ilmoitettu 20Nm + 70 asteen astekiristys, ja sillä vetäisin. Kokeilin sitten jälkikäteen niin ainakin vähintään samat momentit oli tuloksena kuin vanhoilla ohjeilla joilla 55Nm kk-laakereille ja 110Nm runkolaakereille.

-
Janne #2769 stcf #40
Janne #2769 stcf #40
Re: Aeron konerikko (oli: ostettu)
jcarlson kirjoitti:Öljynpaineanturin vaihdoin myös 9-5:n malliin, samaan plugiin missä 9k anturi oli.. toivottavasti johto riittää.
Siihen keskelle? Eiks siihen kohtaan tuu tossa femmassa öljyloukko? T5 lohkossahan on tulppa siinä kohtaa missä 9-5 on öljypaineanturi mutta sen verran eri kohtaa kuitenki että startin kanssa tulee ahdasta.
Re: Aeron konerikko (oli: ostettu)
Joo öljyloukon kiinnitys tulee olemaan mallia joku patentti. Jos ei muuta, niin roikkukoon vaikka nippusiteillä jostain.. Eipä sitä tuohon T5 lohkoon kiinni saa mitenkään kun ei ole pultinreikiä jotka T7 lohkosta löytyisi.
Sitä tulppaa en viitsinyt alkaa avaamaan kun ajattelin että tulee ehkä johonkin tielle tai muuten ongelmalliseksi, helpompi jatkaa sitä anturin johtoa jos ongelma tulee.. Liekö valmistusteknisistä syistä se tulppa siinä T5 lohkossa?
Sitä tulppaa en viitsinyt alkaa avaamaan kun ajattelin että tulee ehkä johonkin tielle tai muuten ongelmalliseksi, helpompi jatkaa sitä anturin johtoa jos ongelma tulee.. Liekö valmistusteknisistä syistä se tulppa siinä T5 lohkossa?
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Aeron konerikko (oli: ostettu)
Eikös siihen voi tehdä vanhemman mallisen huohotuksen ja unohtaa koko öljyloukun?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Aeron konerikko (oli: ostettu)
Voi, mutta miksi tekisi? Kyllähän se uudempi huohotus on tehokkaampi vaikka T5 moottori sitä nyt ei juuri tarvitsisikaan. Lisäbonuksena mahdollinen huohotusöljy ei sotke imuputkea ja sitä kautta kaikkea muutakin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Aeron konerikko (oli: ostettu)
Ite porasin siitä öljyloukusta yhden reiän isommaksi. En nyt muista missä "päivitys versiossa" tehtiin niin. Ne loukun reiät on vakiona käsittämättömän pienet ainakin tuossa matalapaineisessa (pienemmät kuin ne muovinipat loukun kyljessä). En ihmettelisi vaikka se öljyloukku itsessään jo lisäisi kampikammion painetta ahtopaineilla ajettaessa, kun on niin ahtaat reiät siellä loukussa...
ps. öljyloukku on hyvä saada koneen kylkeen kiinni, jotta se ei vaan ala jäätymään pakkasella. Tuo huohottimen öljyloukun jäätyminen oli melko hauska ilmiö 80-luvun ooppelien kanssa taannoin. Kokemusta on.
ps. öljyloukku on hyvä saada koneen kylkeen kiinni, jotta se ei vaan ala jäätymään pakkasella. Tuo huohottimen öljyloukun jäätyminen oli melko hauska ilmiö 80-luvun ooppelien kanssa taannoin. Kokemusta on.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Aeron konerikko (oli: ostettu)
Mulla on uusin huohotinpäivityskitti tuossa vehkeessä, asennettu 2007. Lämmityksen kannalta voi olla ihan hyvä saada joku kontakti lohkoon joo.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Aeron konerikko (oli: ostettu)
Helpostihan se gynekologilta käy...jkotka kirjoitti:joo se on sitte ärsytävä kiinittää se öljyanturin piuha sen jälkeen kun on nostanu koneen takasin nokille

Saab 9-5 Aero MY01