Erään aeron tarina

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Aeron konerikko (oli: ostettu)

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Motonet myi eioota kaikkiin muihin paitsi kk-laakereihin kun vähän aikaa sitten kysyin.

Kyllä niissä männissä on eroa laen kuopassa eli puristuksissa ainakin. Samoin siinä helman pituudessa on eroa. Merkitystä tuon suhten taisi olla valmistajassa eli onko Hepolite vai Mahle. Pitkälohkon 2,3 männät on aina Mahle, T5 mäntiä on kummaltakin valmistajalta.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Aeron konerikko (oli: ostettu)

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

jcarlson kirjoitti:Motonet myi eioota kaikkiin muihin paitsi kk-laakereihin kun vähän aikaa sitten kysyin.

Kyllä niissä männissä on eroa laen kuopassa eli puristuksissa ainakin. Samoin siinä helman pituudessa on eroa. Merkitystä tuon suhten taisi olla valmistajassa eli onko Hepolite vai Mahle. Pitkälohkon 2,3 männät on aina Mahle, T5 mäntiä on kummaltakin valmistajalta.
Sori jankutukseni mutta omin silmin vertaillessani keskenään ng-satkun turbomäntiä, ja 2,3 -pitkälohkotonnarin turbomäntiä, niin ei niissä ollut yhtään mitään eroa, ei niin männän laissa kuin ei helmoissakaan.
Tottakait voin olla väärässä, ostin ne ng-satkun männät tuolta:
http://www.autio.com/ Jokin Saksa-auto siellä oli purettuna, vm. taisi olla 1995.

Frostgreyllähän on 2,3-femmassaan kiinni uudet 2,3-tonttu-pitkälohkon männät, jotka myin hänelle aikanaan (myin ne hintaan 120e, ja ostin ne muutamaa kuukautta aiemmin itselleni Suorsalta hintaan 170e, bisnestä tein siis juu nou :D).
En tiedä tekikö Frostgrey niiden alahelmoihin jotain modauksia, tuskin tarvitsi tehdä, männät kun ovat ihan samanlaisia kuin b2x4:ssä, eli sopivat suoraan paikalleen, väittäisin ;)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: Aeron konerikko (oli: ostettu)

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

ng900aero kirjoitti:
jcarlson kirjoitti:Motonet myi eioota kaikkiin muihin paitsi kk-laakereihin kun vähän aikaa sitten kysyin.

Kyllä niissä männissä on eroa laen kuopassa eli puristuksissa ainakin. Samoin siinä helman pituudessa on eroa. Merkitystä tuon suhten taisi olla valmistajassa eli onko Hepolite vai Mahle. Pitkälohkon 2,3 männät on aina Mahle, T5 mäntiä on kummaltakin valmistajalta.
Sori jankutukseni mutta omin silmin vertaillessani keskenään ng-satkun turbomäntiä, ja 2,3 -pitkälohkotonnarin turbomäntiä, niin ei niissä ollut yhtään mitään eroa, ei niin männän laissa kuin ei helmoissakaan.
Tottakait voin olla väärässä, ostin ne ng-satkun männät tuolta:
http://www.autio.com/ Jokin Saksa-auto siellä oli purettuna, vm. taisi olla 1995.

Frostgreyllähän on 2,3-femmassaan kiinni uudet 2,3-tonttu-pitkälohkon männät, jotka myin hänelle aikanaan (myin ne hintaan 120e, ja ostin ne muutamaa kuukautta aiemmin itselleni Suorsalta hintaan 170e, bisnestä tein siis juu nou :D).
En tiedä tekikö Frostgrey niiden alahelmoihin jotain modauksia, tuskin tarvitsi tehdä, männät kun ovat ihan samanlaisia kuin b2x4:ssä, eli sopivat suoraan paikalleen, väittäisin ;)
B234 sekä pitkälohko että lyhytlohkoon on 2 eri valmistajan mäntiä.
Hepoliten pikälohkon männät menee modaamatta myös lyhytlhkoon,
mahlen ei. Kokeiltu on ja kuviakin löytyy :)

Kuvassa B234 T5(Mahle),pitkis (hepo)ja pitkis(mahle)
http://sites.google.com/site/jounissaab ... _MAHLE.jpg

Hepoliten B204 männät on laelta aivan erilaiset kun b234 männät, eron näkee
ottallaankin. männän päällä on kolot venttiileille. En ole ikinä nähny b204 mahleja joten niistä en voi kommentoida.
b234 lyhytlohko vs. pitkälohko on eroa helmojen mitoissa, ei paljoa mutta sen verta että 4 pytyn triggeripyörään jää väliä, mahleissa tämä ero on selvempi. Männän päällä oleva kuoppa on 2.5cm3 isompi pitkälohkon männissä ja näin puristussuhdet tippuu lyhytlohkoon asennettuna noin ~8.9, olettaen että kannentiiviste on mallia T5.
TuPe
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Ke Syys 28, 2005 12:51
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Aeron konerikko (oli: ostettu)

Viesti Kirjoittaja TuPe »

Jos se sun 9-5 aeron lohko on se teepeen nurkissa pyörinyt, niin isokankaalla olivat kuulemma sanoneet ettei siitä kannata enää moottoria tehdä. Runkolinja niin vinossa ja kampura niin kiero että siitä tulisi enää takomisen jälkeen hyvää. :cry:
Porsche 944 turbo 2jz
Porsche Cayman
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Aeron konerikko (oli: ostettu)

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Joo se kai se on, kampura menee hylkyyn kyllä mutta lohkosta vaikea uskoa että olisi niin huono jos akselikin on vain 2 kymppiä kiero.

Taidan kokeilla tuohon kasata ja jos pyörii hyvin niin hyvä se on. Tai sitten jos tulee eteen edullisesti sopiva lohko.

Edit: Huono oli se lohko ja meni hylkyyn.
Viimeksi muokannut jcarlson, To Joulu 17, 2009 00:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Aeron konerikko (oli: ostettu)

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Paskaa osaa iso kasa, mutta nyt myös löytyy hyvä T5 tonnarin lohko. Oma vanha kampura on hyvä, mutta T7 lohkot oli molemmat kelvottomia.

Eli kaikki osat alkaa olla kasassa, PFS:ltä tilaukseen lähti laakerit ja jakopään remppasetti.

Tympii vaan ajatus auton verottamisesta kun kyseiset rahat meni aika lailla tähän remppaan.

Jos jotakuta kiinnostaa niin saa ostaa pois joko rempattuna ja valmiina tai projektina. Ei paljoa lämmitä kunnossa oleva auto jota ei ole varaa ottaa ajoon.
Hintaluokka n. 5k tax-free. Vaihto käy halvempaan käyttöautoksi kelpaavaan kotteroon.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Aeron konerikko (oli: ostettu)

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Jees, kaikki osat on hommattuna nyt ja kasauskin hyvässä vauhdissa.

Tänään niputin alakerran valmiiksi, eli männät uusine renkaineen hoonatussa lohkossa ja kampura paikoillaan sekä uudet laakerit.

Huomenna sitten lisää. Hieman hidasti hommia tonnarin öljytikun lohkoon tulevan alumiiniputken irrotus, oli nimittäin todella jumissa. Sahaamalla kahtia ja WD-40:llä uitto niin lähti lopulla lyömällä irti. Öljynpaineanturin vaihdoin myös 9-5:n malliin, samaan plugiin missä 9k anturi oli.. toivottavasti johto riittää. :)

Uusissa WIS:n ohjeissa oli kk ja runkolaakeripukkien momentit ilmoitettu 20Nm + 70 asteen astekiristys, ja sillä vetäisin. Kokeilin sitten jälkikäteen niin ainakin vähintään samat momentit oli tuloksena kuin vanhoilla ohjeilla joilla 55Nm kk-laakereille ja 110Nm runkolaakereille.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
jkotka
"Aero"
Viestit: 320
Liittynyt: La Marras 26, 2005 17:23
Paikkakunta: Tampere

Re: Aeron konerikko (oli: ostettu)

Viesti Kirjoittaja jkotka »

jcarlson kirjoitti:Jees, kaikki osat on hommattuna nyt ja kasauskin hyvässä vauhdissa.

Tänään niputin alakerran valmiiksi, eli männät uusine renkaineen hoonatussa lohkossa ja kampura paikoillaan sekä uudet laakerit.

Huomenna sitten lisää. Hieman hidasti hommia tonnarin öljytikun lohkoon tulevan alumiiniputken irrotus, oli nimittäin todella jumissa. Sahaamalla kahtia ja WD-40:llä uitto niin lähti lopulla lyömällä irti. Öljynpaineanturin vaihdoin myös 9-5:n malliin, samaan plugiin missä 9k anturi oli.. toivottavasti johto riittää. :)

Uusissa WIS:n ohjeissa oli kk ja runkolaakeripukkien momentit ilmoitettu 20Nm + 70 asteen astekiristys, ja sillä vetäisin. Kokeilin sitten jälkikäteen niin ainakin vähintään samat momentit oli tuloksena kuin vanhoilla ohjeilla joilla 55Nm kk-laakereille ja 110Nm runkolaakereille.
joo se on sitte ärsytävä kiinittää se öljyanturin piuha sen jälkeen kun on nostanu koneen takasin nokille :D. ei siinä iha hirveesti sitä piuhaa ole ylimäärästä, missäs se 9k paikka on verrattuna toho t7 ?
-
Janne #2769 stcf #40
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: Aeron konerikko (oli: ostettu)

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

jcarlson kirjoitti:Öljynpaineanturin vaihdoin myös 9-5:n malliin, samaan plugiin missä 9k anturi oli.. toivottavasti johto riittää. :)

Siihen keskelle? Eiks siihen kohtaan tuu tossa femmassa öljyloukko? T5 lohkossahan on tulppa siinä kohtaa missä 9-5 on öljypaineanturi mutta sen verran eri kohtaa kuitenki että startin kanssa tulee ahdasta.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Aeron konerikko (oli: ostettu)

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Joo öljyloukon kiinnitys tulee olemaan mallia joku patentti. Jos ei muuta, niin roikkukoon vaikka nippusiteillä jostain.. Eipä sitä tuohon T5 lohkoon kiinni saa mitenkään kun ei ole pultinreikiä jotka T7 lohkosta löytyisi.

Sitä tulppaa en viitsinyt alkaa avaamaan kun ajattelin että tulee ehkä johonkin tielle tai muuten ongelmalliseksi, helpompi jatkaa sitä anturin johtoa jos ongelma tulee.. Liekö valmistusteknisistä syistä se tulppa siinä T5 lohkossa?
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Aeron konerikko (oli: ostettu)

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Eikös siihen voi tehdä vanhemman mallisen huohotuksen ja unohtaa koko öljyloukun?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Aeron konerikko (oli: ostettu)

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Voi, mutta miksi tekisi? Kyllähän se uudempi huohotus on tehokkaampi vaikka T5 moottori sitä nyt ei juuri tarvitsisikaan. Lisäbonuksena mahdollinen huohotusöljy ei sotke imuputkea ja sitä kautta kaikkea muutakin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Aeron konerikko (oli: ostettu)

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ite porasin siitä öljyloukusta yhden reiän isommaksi. En nyt muista missä "päivitys versiossa" tehtiin niin. Ne loukun reiät on vakiona käsittämättömän pienet ainakin tuossa matalapaineisessa (pienemmät kuin ne muovinipat loukun kyljessä). En ihmettelisi vaikka se öljyloukku itsessään jo lisäisi kampikammion painetta ahtopaineilla ajettaessa, kun on niin ahtaat reiät siellä loukussa...

ps. öljyloukku on hyvä saada koneen kylkeen kiinni, jotta se ei vaan ala jäätymään pakkasella. Tuo huohottimen öljyloukun jäätyminen oli melko hauska ilmiö 80-luvun ooppelien kanssa taannoin. Kokemusta on.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Aeron konerikko (oli: ostettu)

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Mulla on uusin huohotinpäivityskitti tuossa vehkeessä, asennettu 2007. Lämmityksen kannalta voi olla ihan hyvä saada joku kontakti lohkoon joo.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
AM
"Ruisku"
Viestit: 138
Liittynyt: Su Marras 02, 2003 18:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Aeron konerikko (oli: ostettu)

Viesti Kirjoittaja AM »

jkotka kirjoitti:joo se on sitte ärsytävä kiinittää se öljyanturin piuha sen jälkeen kun on nostanu koneen takasin nokille :D
Helpostihan se gynekologilta käy... :wink:
Saab 9-5 Aero MY01
Vastaa Viestiin