
Lämmityslaite
Re: Lämmityslaite
Olisit vaan tarttunut tarjoukseeni auttaa siinä puhaltimen vaihdossa 

Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
-
- "Turbo"
- Viestit: 206
- Liittynyt: Ti Syys 26, 2006 14:24
- Paikkakunta: Hellsinki
Re: Lämmityslaite
Oon tässä nyt pidempään kironnut saabin lämppäriä kun huurretta tulee niin pirusti jos vähänkin on pakkaskeliä. Raitisilmasuodatin on vaihdettu. Nyt aloin epäilemään että toimiiko tuo ilman-sisäkiertonappula ollenkaan. En huomaa minkäänlaista eroa puhallusäänessä tms. kun sitä painelee. Tuli vaan mieleen että onko tuo jökähtänyt sisäkierrolle ja siksi huurtuu niin pirusti...
Nyt: korealainen...
Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
Re: Lämmityslaite
Näillä keleillä tuo on helppo kokeilla ilman mitään purkamisia. Aja kone lämpimäksi, sitten vaan kabiini saunan lämpöihin. Laita ECO-moodi päälle ja pyydä ACC:lta kylmää ilmaa. Jos sisäkierto on jäänyt jumiin, niin kylmää (ulkoilmaa) ei tule.dj_pirtu kirjoitti:Oon tässä nyt pidempään kironnut saabin lämppäriä kun huurretta tulee niin pirusti jos vähänkin on pakkaskeliä. Raitisilmasuodatin on vaihdettu. Nyt aloin epäilemään että toimiiko tuo ilman-sisäkiertonappula ollenkaan. En huomaa minkäänlaista eroa puhallusäänessä tms. kun sitä painelee. Tuli vaan mieleen että onko tuo jökähtänyt sisäkierrolle ja siksi huurtuu niin pirusti...
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: Lämmityslaite
Aivan, nerokasta. Pitääkin kokeilla. Tottunut siihen edellisillä autoilla että puhallusääni muuttuu huomattavasti kun vaihtaa sisäkierron tai ulkoilman välillä...Mawerick kirjoitti:Näillä keleillä tuo on helppo kokeilla ilman mitään purkamisia. Aja kone lämpimäksi, sitten vaan kabiini saunan lämpöihin. Laita ECO-moodi päälle ja pyydä ACC:lta kylmää ilmaa. Jos sisäkierto on jäänyt jumiin, niin kylmää (ulkoilmaa) ei tule.dj_pirtu kirjoitti:Oon tässä nyt pidempään kironnut saabin lämppäriä kun huurretta tulee niin pirusti jos vähänkin on pakkaskeliä. Raitisilmasuodatin on vaihdettu. Nyt aloin epäilemään että toimiiko tuo ilman-sisäkiertonappula ollenkaan. En huomaa minkäänlaista eroa puhallusäänessä tms. kun sitä painelee. Tuli vaan mieleen että onko tuo jökähtänyt sisäkierrolle ja siksi huurtuu niin pirusti...
Nyt: korealainen...
Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
Re: Lämmityslaite
Jos läppä on jämähtänyt kiinni, niin ota akvaariokotelon kansi pois. Apukuskin puolelta edestä muovikansi pois, raitisilmasuodatin pois ja sitten sisäkierron läppä näkyykin jo. Omasta autosta tuo oli jäänyt kiinni, otin vaan moottorilta liittimen irti ja painoin kädellä läpän auki. Ei tuota käytännössä juuri mistään huomaa.
Oire oli juurikin tuo huurtuminen.
Oire oli juurikin tuo huurtuminen.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: Lämmityslaite
Noniin, eilen kotiin ajaessani lämmitin saunaksi jonka jälkeen koitin viilennysosastoa. Eipä sieltä tullut kuin sellaista haaleaa, ulkolämpömittarin näyttäessä -17'c. Eli taitaa olla aika selvä tapaus.
Nyt: korealainen...
Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
Re: Lämmityslaite
Noviisi nyt ei taas oikein ymmärrä että mistä jatkan purkamista seuraavaksi, tilanne tämä: http://www.nbl.fi/~nbl2192/kuvia/20100213_001.jpg 

Nyt: korealainen...
Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
Re: Lämmityslaite
Ruuvimeisselin kärki osoittaa kuvassa kohti sisäkiertoläpän moottoria.dj_pirtu kirjoitti:mistä jatkan purkamista seuraavaksi, tilanne tämä
Moottori on kiinni rungossa pikkuisilla ruuveilla. Jos meinasit vaan jättää toimimattomaksi, irrota johtoliitin ja paina läppä kädellä alas kohti matkustamoa. Joko raitisilmasuodatinkotelon kautta tai sitten sivusta kurkkimalla tuon kumilärpäkkeen alta.
EDIT: tuonnäköinen on se moottori, ehkä tuosta hahmottaa kiinnitysruuvin korvakkeen, toisella puolella samanlainen korvake:

EDIT: linkin korjausta
Viimeksi muokannut jus, Ke Tammi 01, 2014 12:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Lämmityslaite
Joo näin vähän päättelinkin että tuo voisi olla se moottori. Ilmastoinnin kenno on vaan pahasti tiellä tuon muovikotelon sisällä etten saa kättä mahtumaan juuri mihinkään kopeloidakseni mahdollista läppää.
Ei tosiaan koskaan ole missään autossa tullut käytettyä sisäilmankiertoa eli tod.näk. piuhat nyppään irti. Jatkan purkamista/kopelointia...
Ei tosiaan koskaan ole missään autossa tullut käytettyä sisäilmankiertoa eli tod.näk. piuhat nyppään irti. Jatkan purkamista/kopelointia...
Nyt: korealainen...
Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
Re: Lämmityslaite
Sisäilman kierrätyksen läppä on sadesuojakumin alla piilossa nuolen osoittamassa kohdassa:

Sisäilman kierrätys päällä, läppä ylhäällä:

Normaalitila, sisäilman kierrätys pois päältä, läppä rintapeltiä vasten:

Ei sieltä muuta tarvitse purkaa kuin johtoliitin irti. Välistä pystyy kyllä painamaan läpän alas. Moottorin vaihteisto vähän jarruttaa kääntymistä ja moottori pyörii mukana, mutta rauhallisesti painamalla pitäisi mennä. Eli kopelointi riittää, ei tarvitse purkaa enempää.
Tuo edellisen viestini kuvassa oleva moottori muuten tuli ihan toimivaksi hapettumat putsaamalla.
EDIT: Lisätty ylimmäinen kuva läpän paikallistamiseksi.

Sisäilman kierrätys päällä, läppä ylhäällä:

Normaalitila, sisäilman kierrätys pois päältä, läppä rintapeltiä vasten:

Ei sieltä muuta tarvitse purkaa kuin johtoliitin irti. Välistä pystyy kyllä painamaan läpän alas. Moottorin vaihteisto vähän jarruttaa kääntymistä ja moottori pyörii mukana, mutta rauhallisesti painamalla pitäisi mennä. Eli kopelointi riittää, ei tarvitse purkaa enempää.
Tuo edellisen viestini kuvassa oleva moottori muuten tuli ihan toimivaksi hapettumat putsaamalla.
EDIT: Lisätty ylimmäinen kuva läpän paikallistamiseksi.
Viimeksi muokannut jus, Pe Maalis 14, 2014 11:01. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Lämmityslaite
Eiku äh! Toi on se läppä! Joo etin sitä aivan väärästä paikasta... 

Nyt: korealainen...
Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
Re: Lämmityslaite
Kiitos kaikille hyvistä ohjeista & vinkeistä, homma onnistui. Läppämoottorin fiksaan sitten kesällä, ei näillä pakkasilla kauaa tuolla ulkona viitsi painia.
Nyt: korealainen...
Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 199
- Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 20:18
Re: Lämmityslaite
Siis monella ruuvilla toi on kiinni?jus kirjoitti:Ruuvimeisselin kärki osoittaa kuvassa kohti sisäkiertoläpän moottoria.dj_pirtu kirjoitti:mistä jatkan purkamista seuraavaksi, tilanne tämä
Moottori on kiinni rungossa pikkuisilla ruuveilla. Jos meinasit vaan jättää toimimattomaksi, irrota johtoliitin ja paina läppä kädellä alas kohti matkustamoa. Joko raitisilmasuodatinkotelon kautta tai sitten sivusta kurkkimalla tuon kumilärpäkkeen alta.
EDIT: tuonnäköinen on se moottori, ehkä tuosta hahmottaa kiinnitysruuvin korvakkeen, toisella puolella samanlainen korvake:
Saab 9000 cs 2.0t7 -98 (Stage 1 by Vesa67)
Saab 9000 cc 2.0i -90
Saab 9000 cc 2.0i -90
Re: Lämmityslaite
Kahdella ruuvilla se muistaakseni oli minun -91:ssä, josta tuo kuva on. Moottorihan on sama kaikissa tontuissa.Joni.Komulainen kirjoitti:Siis monella ruuvilla toi on kiinni?
Irrotin siis ne ruuvit jotka kiinnittävät moottorin höyrystinkotelon kyljessä olevaan peltikiinnikkeeseen. En tiedä olisiko mahdollista irrottaa se moottori peltikiinnikkeineen, pari niitä isompaa ruuvia näkyy päällepäin, mutta EPC:n kuvassa yksi näyttäisi olevan kanta ikävästi höyrystinkotelon sisäpuolella päin?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00