Lämmityslaite

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lämmityslaite

Viesti Kirjoittaja jus »

Olisit vaan tarttunut tarjoukseeni auttaa siinä puhaltimen vaihdossa 8)
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
ZaappiFantti
"Turbo"
Viestit: 206
Liittynyt: Ti Syys 26, 2006 14:24
Paikkakunta: Hellsinki

Re: Lämmityslaite

Viesti Kirjoittaja ZaappiFantti »

Juu,

Kyllä olisi :) ensi kerralla sitten

ZF
Saab 9000 1995 turbo & Saab 9000 CC 1991
dj_pirtu
"Hölösuu"
Viestit: 1218
Liittynyt: Ma Syys 11, 2006 14:18
Paikkakunta: Nummela

Re: Lämmityslaite

Viesti Kirjoittaja dj_pirtu »

Oon tässä nyt pidempään kironnut saabin lämppäriä kun huurretta tulee niin pirusti jos vähänkin on pakkaskeliä. Raitisilmasuodatin on vaihdettu. Nyt aloin epäilemään että toimiiko tuo ilman-sisäkiertonappula ollenkaan. En huomaa minkäänlaista eroa puhallusäänessä tms. kun sitä painelee. Tuli vaan mieleen että onko tuo jökähtänyt sisäkierrolle ja siksi huurtuu niin pirusti...
Nyt: korealainen...

Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4244
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Lämmityslaite

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

dj_pirtu kirjoitti:Oon tässä nyt pidempään kironnut saabin lämppäriä kun huurretta tulee niin pirusti jos vähänkin on pakkaskeliä. Raitisilmasuodatin on vaihdettu. Nyt aloin epäilemään että toimiiko tuo ilman-sisäkiertonappula ollenkaan. En huomaa minkäänlaista eroa puhallusäänessä tms. kun sitä painelee. Tuli vaan mieleen että onko tuo jökähtänyt sisäkierrolle ja siksi huurtuu niin pirusti...
Näillä keleillä tuo on helppo kokeilla ilman mitään purkamisia. Aja kone lämpimäksi, sitten vaan kabiini saunan lämpöihin. Laita ECO-moodi päälle ja pyydä ACC:lta kylmää ilmaa. Jos sisäkierto on jäänyt jumiin, niin kylmää (ulkoilmaa) ei tule.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
dj_pirtu
"Hölösuu"
Viestit: 1218
Liittynyt: Ma Syys 11, 2006 14:18
Paikkakunta: Nummela

Re: Lämmityslaite

Viesti Kirjoittaja dj_pirtu »

Mawerick kirjoitti:
dj_pirtu kirjoitti:Oon tässä nyt pidempään kironnut saabin lämppäriä kun huurretta tulee niin pirusti jos vähänkin on pakkaskeliä. Raitisilmasuodatin on vaihdettu. Nyt aloin epäilemään että toimiiko tuo ilman-sisäkiertonappula ollenkaan. En huomaa minkäänlaista eroa puhallusäänessä tms. kun sitä painelee. Tuli vaan mieleen että onko tuo jökähtänyt sisäkierrolle ja siksi huurtuu niin pirusti...
Näillä keleillä tuo on helppo kokeilla ilman mitään purkamisia. Aja kone lämpimäksi, sitten vaan kabiini saunan lämpöihin. Laita ECO-moodi päälle ja pyydä ACC:lta kylmää ilmaa. Jos sisäkierto on jäänyt jumiin, niin kylmää (ulkoilmaa) ei tule.
Aivan, nerokasta. Pitääkin kokeilla. Tottunut siihen edellisillä autoilla että puhallusääni muuttuu huomattavasti kun vaihtaa sisäkierron tai ulkoilman välillä...
Nyt: korealainen...

Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4244
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Lämmityslaite

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Jos läppä on jämähtänyt kiinni, niin ota akvaariokotelon kansi pois. Apukuskin puolelta edestä muovikansi pois, raitisilmasuodatin pois ja sitten sisäkierron läppä näkyykin jo. Omasta autosta tuo oli jäänyt kiinni, otin vaan moottorilta liittimen irti ja painoin kädellä läpän auki. Ei tuota käytännössä juuri mistään huomaa.

Oire oli juurikin tuo huurtuminen.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
dj_pirtu
"Hölösuu"
Viestit: 1218
Liittynyt: Ma Syys 11, 2006 14:18
Paikkakunta: Nummela

Re: Lämmityslaite

Viesti Kirjoittaja dj_pirtu »

Noniin, eilen kotiin ajaessani lämmitin saunaksi jonka jälkeen koitin viilennysosastoa. Eipä sieltä tullut kuin sellaista haaleaa, ulkolämpömittarin näyttäessä -17'c. Eli taitaa olla aika selvä tapaus.
Nyt: korealainen...

Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
dj_pirtu
"Hölösuu"
Viestit: 1218
Liittynyt: Ma Syys 11, 2006 14:18
Paikkakunta: Nummela

Re: Lämmityslaite

Viesti Kirjoittaja dj_pirtu »

Noviisi nyt ei taas oikein ymmärrä että mistä jatkan purkamista seuraavaksi, tilanne tämä: http://www.nbl.fi/~nbl2192/kuvia/20100213_001.jpg :roll:
Nyt: korealainen...

Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lämmityslaite

Viesti Kirjoittaja jus »

dj_pirtu kirjoitti:mistä jatkan purkamista seuraavaksi, tilanne tämä
Ruuvimeisselin kärki osoittaa kuvassa kohti sisäkiertoläpän moottoria.

Moottori on kiinni rungossa pikkuisilla ruuveilla. Jos meinasit vaan jättää toimimattomaksi, irrota johtoliitin ja paina läppä kädellä alas kohti matkustamoa. Joko raitisilmasuodatinkotelon kautta tai sitten sivusta kurkkimalla tuon kumilärpäkkeen alta.

EDIT: tuonnäköinen on se moottori, ehkä tuosta hahmottaa kiinnitysruuvin korvakkeen, toisella puolella samanlainen korvake:
Kuva

EDIT: linkin korjausta
Viimeksi muokannut jus, Ke Tammi 01, 2014 12:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
dj_pirtu
"Hölösuu"
Viestit: 1218
Liittynyt: Ma Syys 11, 2006 14:18
Paikkakunta: Nummela

Re: Lämmityslaite

Viesti Kirjoittaja dj_pirtu »

Joo näin vähän päättelinkin että tuo voisi olla se moottori. Ilmastoinnin kenno on vaan pahasti tiellä tuon muovikotelon sisällä etten saa kättä mahtumaan juuri mihinkään kopeloidakseni mahdollista läppää.

Ei tosiaan koskaan ole missään autossa tullut käytettyä sisäilmankiertoa eli tod.näk. piuhat nyppään irti. Jatkan purkamista/kopelointia...
Nyt: korealainen...

Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lämmityslaite

Viesti Kirjoittaja jus »

Sisäilman kierrätyksen läppä on sadesuojakumin alla piilossa nuolen osoittamassa kohdassa:
Kuva

Sisäilman kierrätys päällä, läppä ylhäällä:
Kuva

Normaalitila, sisäilman kierrätys pois päältä, läppä rintapeltiä vasten:
Kuva

Ei sieltä muuta tarvitse purkaa kuin johtoliitin irti. Välistä pystyy kyllä painamaan läpän alas. Moottorin vaihteisto vähän jarruttaa kääntymistä ja moottori pyörii mukana, mutta rauhallisesti painamalla pitäisi mennä. Eli kopelointi riittää, ei tarvitse purkaa enempää.

Tuo edellisen viestini kuvassa oleva moottori muuten tuli ihan toimivaksi hapettumat putsaamalla.

EDIT: Lisätty ylimmäinen kuva läpän paikallistamiseksi.
Viimeksi muokannut jus, Pe Maalis 14, 2014 11:01. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
dj_pirtu
"Hölösuu"
Viestit: 1218
Liittynyt: Ma Syys 11, 2006 14:18
Paikkakunta: Nummela

Re: Lämmityslaite

Viesti Kirjoittaja dj_pirtu »

Eiku äh! Toi on se läppä! Joo etin sitä aivan väärästä paikasta... :oops:
Nyt: korealainen...

Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
dj_pirtu
"Hölösuu"
Viestit: 1218
Liittynyt: Ma Syys 11, 2006 14:18
Paikkakunta: Nummela

Re: Lämmityslaite

Viesti Kirjoittaja dj_pirtu »

Kiitos kaikille hyvistä ohjeista & vinkeistä, homma onnistui. Läppämoottorin fiksaan sitten kesällä, ei näillä pakkasilla kauaa tuolla ulkona viitsi painia.
Nyt: korealainen...

Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
Joni.Komulainen
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 20:18

Re: Lämmityslaite

Viesti Kirjoittaja Joni.Komulainen »

jus kirjoitti:
dj_pirtu kirjoitti:mistä jatkan purkamista seuraavaksi, tilanne tämä
Ruuvimeisselin kärki osoittaa kuvassa kohti sisäkiertoläpän moottoria.

Moottori on kiinni rungossa pikkuisilla ruuveilla. Jos meinasit vaan jättää toimimattomaksi, irrota johtoliitin ja paina läppä kädellä alas kohti matkustamoa. Joko raitisilmasuodatinkotelon kautta tai sitten sivusta kurkkimalla tuon kumilärpäkkeen alta.

EDIT: tuonnäköinen on se moottori, ehkä tuosta hahmottaa kiinnitysruuvin korvakkeen, toisella puolella samanlainen korvake:
Kuva
Siis monella ruuvilla toi on kiinni?
Saab 9000 cs 2.0t7 -98 (Stage 1 by Vesa67)
Saab 9000 cc 2.0i -90
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lämmityslaite

Viesti Kirjoittaja jus »

Joni.Komulainen kirjoitti:Siis monella ruuvilla toi on kiinni?
Kahdella ruuvilla se muistaakseni oli minun -91:ssä, josta tuo kuva on. Moottorihan on sama kaikissa tontuissa.

Irrotin siis ne ruuvit jotka kiinnittävät moottorin höyrystinkotelon kyljessä olevaan peltikiinnikkeeseen. En tiedä olisiko mahdollista irrottaa se moottori peltikiinnikkeineen, pari niitä isompaa ruuvia näkyy päällepäin, mutta EPC:n kuvassa yksi näyttäisi olevan kanta ikävästi höyrystinkotelon sisäpuolella päin?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin