Täytyy olla aika hölmö tai tietämätön jos kuvittelee ettei ahdetussa moottorissa (tai korkeapuristeisessa vaparissa) ole mitään merkitystä oktaaniluvulla. Nykypäivän moottorinohjaukset (ja Saabeissa jo Trionic-aikakaudesta lähtien) on vaan sen verran hyviä suojelemaan konetta ja säilyttämään ajettavuuden ettei normaalisti eroa huomaa kuin tehonpuutteena. Viritetyissä voi tulla rajumpia efektejä kuten aiemmin kuvattu Hirsch korkeapuristeisessa vanhassa 2,0t:ssä.
Ohjekirjan suositukset ei ole todellakaan pielessä, vaan niitä kannattaa seurata. Kertauksena 2,0t ja 2,3t menee ihan hyvin 95E:llä vuoden ympäri, sen sijaan 2,0T virisarjalla 185/190hv, 2,3T ja etenkin Aero kaipaa 98E muulloin kuin talvella. Muistaakseni ohjekirjassa tämä ilmaistaan siten että kun keskimääräinen ulkolämpötila ylittää 13C tms.
Eri asia on se hajoaako kone 95:n käytöstä, ei hajoa jos nakutustunnistus toimii eikä ole peukaloitu. Aivan varmasti 98:lla tehoja tulee paremmin, ja stage3 tai viritetyssä aerossa v-powerinkin eron huomaa vrt. 98.
Lyhyessä vedossa talvella tai talvisella kelillä ei eroja siis synny, mutta jos vaikkapa kierretään rataa niin ei montaa kierrosta tarvitse sitä tehdä että useimmat viritetyt (Aerot ja täyspaineet) putoaa nakutussuojauksen takia käytännössä vakiota vastaavalle tasolle. Tästä syystä esim. Aeron viritys ei tuo juuri mitään hyötyä esim. radalle mutta normaalissa maantieliikenteessä yhden tai pari ohitusta tekee kyllä paremmilla tehoilla ja väännöillä.
E85:lla taas nakutusongelmaa ei käytännössä ole oktaaniluvun ollessa sen verran korkea.
En jaksa enemää kirjoittaa aiheesta sytytysennakko, oktaaniluku ja nakutus koska mielestäni olen sen jo joskus aiemminkin tehnyt. Tuntuu vaan olevan aika paljon epävarmuutta ilmassa yleisesti näistä aiheista.
Niin joo, alkuperäiseen aiheeseen liittyen tulee tietenkin otettua Evoon tankki täyteen v-poweria ko. päivänä, harmi vaan ettei se vedä kuin 50 litraa.
