Torstaina 9.9 V-Power 95:n hinnalla

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
J8
"Aero"
Viestit: 372
Liittynyt: La Maalis 10, 2007 19:04
Paikkakunta: Oulu

Re: Torstaina 9.9 V-Power 95:n hinnalla

Viesti Kirjoittaja J8 »

dimebak kirjoitti:Sellanen tuli vaan mieleen, että eihän tuolla oktaaniluvulla ole juurikaan merkitystä 2000-luvun autoissa. 99:ssä oli jälkikäyntiä ja OG900T16 ei nostanut ahtoja ihan täysille 95E:llä. Opelissa taas ei huomaa mistään, että kumpaa bensaa on tankissa, ei edes kulutuksessa :mrgreen:

Sen voisin uskoa, että jossain oikeasti viritysasteeltaan korkeassa moottorissa tuosta voisi olla jotain hyötyä mutta kellä sellainen meidänkin joukossa on? Epäilen ettei kovinkaan montaa löydy. Ja nyt en tarkoita mitään stage-sitä ja stage-tätä vaan oikeasti autoa jossa on kunnon kireä kone.
Edellinen autoni 9-5 2.0T(210hv) Hirsch ei tykännyt 95E:stä. Täyskaasu kiihdytyksissä sellasta nykimistä että ohittaminenkin oli vaarallista. Välillä mentiin ja välillä trionic löi hanat kiinni. Kyllä sillä on mielestäni aika isokin merkitys. Sen jälkeen on aina mennyt 98E:tä tai v-poweria, myös nykyiseenkin kulkineeseen. Ja omien kokemusten mukaan v-power kuluttaa hieman vähemmän kuin 98E, mutta sille nyt aivan sama. Joskus laskin huvikseen että paljonko menee enemmän rahaa bensaan kun tankkaa 98E:tä 95E:sen sijaan kun ajaa 25000km vuodessa.. tais olla n.70€ vuodessa... Hurja summa :lol: no jokainen tankkaa mitä lystää..
kaseva
"Viggen"
Viestit: 619
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:21

Re: Torstaina 9.9 V-Power 95:n hinnalla

Viesti Kirjoittaja kaseva »

Muistankos ihan väärin, mutta käsikirjassa taidetaan suositella 9-5 2.3T ja Aerolle min. 98E polttoainetta?!? Lieneekö moottorivalmistaja kimpassa bensakauppiaiden kanssa, kuka tietää.

Itse olen itselleni uskotellut, että tuo oma 2.3T (MY08 Aero + Stage1 softalla) laukkaa kyllä kevyemmin V-Powerilla, varsinkin kovalla kuormituksella. Lisäksi olen uskotellut myös kulutuksen olevan hieman pienempi, keskimäärin. Jollainhan se kalliimmasta polttoaineesta saamani mielihyvä pitää itselleen perustella, jos ei se kerran moottorin toimintaan vaikuta. :o
96 V4 1980 || G31 520d xDrive -18 || Polestar 2 -23 || R 1200 GS Adventure -12
Jyrchi
"Hölösuu"
Viestit: 1001
Liittynyt: Su Joulu 06, 2009 21:53
Paikkakunta: Tampere

Re: Torstaina 9.9 V-Power 95:n hinnalla

Viesti Kirjoittaja Jyrchi »

kaseva kirjoitti:Muistankos ihan väärin, mutta käsikirjassa taidetaan suositella 9-5 2.3T ja Aerolle min. 98E polttoainetta?!? Lieneekö moottorivalmistaja kimpassa bensakauppiaiden kanssa, kuka tietää.
Tämä myös mm. tonnarin ohjekirjassa. Täyspaineiselle aina 98:ia tankkiin.
SAAB 9-5 Aero -05
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Torstaina 9.9 V-Power 95:n hinnalla

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Täytyy olla aika hölmö tai tietämätön jos kuvittelee ettei ahdetussa moottorissa (tai korkeapuristeisessa vaparissa) ole mitään merkitystä oktaaniluvulla. Nykypäivän moottorinohjaukset (ja Saabeissa jo Trionic-aikakaudesta lähtien) on vaan sen verran hyviä suojelemaan konetta ja säilyttämään ajettavuuden ettei normaalisti eroa huomaa kuin tehonpuutteena. Viritetyissä voi tulla rajumpia efektejä kuten aiemmin kuvattu Hirsch korkeapuristeisessa vanhassa 2,0t:ssä.

Ohjekirjan suositukset ei ole todellakaan pielessä, vaan niitä kannattaa seurata. Kertauksena 2,0t ja 2,3t menee ihan hyvin 95E:llä vuoden ympäri, sen sijaan 2,0T virisarjalla 185/190hv, 2,3T ja etenkin Aero kaipaa 98E muulloin kuin talvella. Muistaakseni ohjekirjassa tämä ilmaistaan siten että kun keskimääräinen ulkolämpötila ylittää 13C tms.

Eri asia on se hajoaako kone 95:n käytöstä, ei hajoa jos nakutustunnistus toimii eikä ole peukaloitu. Aivan varmasti 98:lla tehoja tulee paremmin, ja stage3 tai viritetyssä aerossa v-powerinkin eron huomaa vrt. 98.

Lyhyessä vedossa talvella tai talvisella kelillä ei eroja siis synny, mutta jos vaikkapa kierretään rataa niin ei montaa kierrosta tarvitse sitä tehdä että useimmat viritetyt (Aerot ja täyspaineet) putoaa nakutussuojauksen takia käytännössä vakiota vastaavalle tasolle. Tästä syystä esim. Aeron viritys ei tuo juuri mitään hyötyä esim. radalle mutta normaalissa maantieliikenteessä yhden tai pari ohitusta tekee kyllä paremmilla tehoilla ja väännöillä.

E85:lla taas nakutusongelmaa ei käytännössä ole oktaaniluvun ollessa sen verran korkea.

En jaksa enemää kirjoittaa aiheesta sytytysennakko, oktaaniluku ja nakutus koska mielestäni olen sen jo joskus aiemminkin tehnyt. Tuntuu vaan olevan aika paljon epävarmuutta ilmassa yleisesti näistä aiheista.

Niin joo, alkuperäiseen aiheeseen liittyen tulee tietenkin otettua Evoon tankki täyteen v-poweria ko. päivänä, harmi vaan ettei se vedä kuin 50 litraa. :)
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
kaseva
"Viggen"
Viestit: 619
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:21

Re: Torstaina 9.9 V-Power 95:n hinnalla

Viesti Kirjoittaja kaseva »

kaseva kirjoitti:Muistankos ihan väärin, mutta käsikirjassa taidetaan suositella 9-5 2.3T ja Aerolle min. 98E polttoainetta?!? Lieneekö moottorivalmistaja kimpassa bensakauppiaiden kanssa, kuka tietää.

Itse olen itselleni uskotellut, että tuo oma 2.3T (MY08 Aero + Stage1 softalla) laukkaa kyllä kevyemmin V-Powerilla, varsinkin kovalla kuormituksella. Lisäksi olen uskotellut myös kulutuksen olevan hieman pienempi, keskimäärin. Jollainhan se kalliimmasta polttoaineesta saamani mielihyvä pitää itselleen perustella, jos ei se kerran moottorin toimintaan vaikuta. :o
Ihan vain tarkentaakseni yo. kirjoitusta, joka sisälsi runsaasti sarkasmia, haluan todeta, että tarkoitus oli rivienvälistä tunnustaa oktaaniuskovaisuutta. Maailman kilpa-ajajat eivät voi olla sen vääremmässä kuin me tuhat kärpästäkään. Torstaina Shellille siis.
96 V4 1980 || G31 520d xDrive -18 || Polestar 2 -23 || R 1200 GS Adventure -12
Jyrchi
"Hölösuu"
Viestit: 1001
Liittynyt: Su Joulu 06, 2009 21:53
Paikkakunta: Tampere

Re: Torstaina 9.9 V-Power 95:n hinnalla

Viesti Kirjoittaja Jyrchi »

jcarlson kirjoitti: Niin joo, alkuperäiseen aiheeseen liittyen tulee tietenkin otettua Evoon tankki täyteen v-poweria ko. päivänä, harmi vaan ettei se vedä kuin 50 litraa. :)
Jerrykannut mukaan.
SAAB 9-5 Aero -05
Maikki
"Hölösuu"
Viestit: 1133
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 22:52
Paikkakunta: Oulu

Re: Torstaina 9.9 V-Power 95:n hinnalla

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Ainakin E85 Steg1 ekan sukupolven softassa huomaa ihan selkeän eron 95 vs 98. Pienen eron huomaa 98 vs V-Power ja ihan selkeän eron taas 98 vs E85.

Päivitetty versio em. softasta tuntuu toimivan jouhevammin kuin edellinen versio ja 98 vs E85 eron huomaa selkeästi. E85 maksoi eilen Haaparannassa OK:lla 9.16kr/l. Halvin oli ST1 automaatilla 8.94kr/l
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 9-3 cabriolet 2.0t A SE -00, 900i 16valve 3d - 93

detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
Pekko_Å
"Hirsch"
Viestit: 866
Liittynyt: Ke Loka 18, 2006 19:06
Paikkakunta: V-S

Re: Torstaina 9.9 V-Power 95:n hinnalla

Viesti Kirjoittaja Pekko_Å »

Eli pitääkö se paikkansa minkä joskus täällä mielestäni luin, että kun ilmastointi ei enää pyöri (kylmän ilman takia), niin sitten voinpi tankata nordic 2 viritettyyn vehkeeseeni ysivitosta? Näin tuopn Jcarlsonin kirjoituksen myös ymmärsin.
Ex. mm. 9-5 -00 ja 9-5 -09. Nyt VW Multivan T5 2.0BiTDi 4motion
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Torstaina 9.9 V-Power 95:n hinnalla

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

J.N kirjoitti:Noin 95% fiiattimiehen kirjoitteluista on provoilua tai muutenvaan täyttä höpöä (kuten tässäkin tapauksessa) ja ne onkin yleensä suositeltavaa ohittaa lukematta.
Kuten myös tämän sankarin kirjoitukset kannattaa ignooreta ihan täysin.

Väittääkö täällä saabuskovaiset ihan tosissaan että jossain vanhassa trionic-saabissa on muka huomattavia eroja havaittavissa 95e vs 98e -bensiineillä ajettaessa. Miksenköhän ole itse ikinä huomannut minkäänlaista eroa suorituskyvyssä tai kulutuksessa yhdessäkään Saabissani. Varmaankin k-jetillisessä 99:issäni eron huomaisi ihan selvästi.
Mitään loggereita ei ole kiinni, mitäs niillä tekee, taitaakin olla ainoa tapa huomata jotain olematonta eroa noiden välillä?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Torstaina 9.9 V-Power 95:n hinnalla

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

ng900aero kirjoitti:
J.N kirjoitti:Noin 95% fiiattimiehen kirjoitteluista on provoilua tai muutenvaan täyttä höpöä (kuten tässäkin tapauksessa) ja ne onkin yleensä suositeltavaa ohittaa lukematta.
Kuten myös tämän sankarin kirjoitukset kannattaa ignooreta ihan täysin.

Väittääkö täällä saabuskovaiset ihan tosissaan että jossain vanhassa trionic-saabissa on muka huomattavia eroja havaittavissa 95e vs 98e -bensiineillä ajettaessa. Miksenköhän ole itse ikinä huomannut minkäänlaista eroa suorituskyvyssä tai kulutuksessa yhdessäkään Saabissani. Varmaankin k-jetillisessä 99:issäni eron huomaisi ihan selvästi.
Mitään loggereita ei ole kiinni, mitäs niillä tekee, taitaakin olla ainoa tapa huomata jotain olematonta eroa noiden välillä?
Ei huomattavaa eroa, mutta havaittavan kuitenkin. Etenkin kesähelteillä.
J.N
"Hirsch"
Viestit: 959
Liittynyt: Ti Heinä 10, 2007 19:11
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Torstaina 9.9 V-Power 95:n hinnalla

Viesti Kirjoittaja J.N »

ng900aero kirjoitti:Miksenköhän ole itse ikinä huomannut minkäänlaista eroa suorituskyvyssä tai kulutuksessa yhdessäkään Saabissani.
Ethän ollut huomannut myöskään 9000:n (peräpään) käyttäytymistä liukkaalla ääritilanteissa, mitä jotkut muut olivat huomanneet ja halusit olla myös siitä asiasta aikanaan erimieltä, joten sitä voi vaan arvailla mitä kaikkea muuta jää huomaamatta kulkuvälineistä ja liikenteestä.

Ihan hyvää provoilua, jatka vaan tiukasti samaa linjaa, niin tästä saadaan vielä todella viihdyttävä viestiketju.
#3418
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Torstaina 9.9 V-Power 95:n hinnalla

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

J.N kirjoitti:
ng900aero kirjoitti:Miksenköhän ole itse ikinä huomannut minkäänlaista eroa suorituskyvyssä tai kulutuksessa yhdessäkään Saabissani.
Ethän ollut huomannut myöskään 9000:n (peräpään) käyttäytymistä liukkaalla ääritilanteissa, mitä jotkut muut olivat huomanneet ja halusit olla myös siitä asiasta aikanaan erimieltä, joten sitä voi vaan arvailla mitä kaikkea muuta jää huomaamatta kulkuvälineistä ja liikenteestä.

Ihan hyvää provoilua, jatka vaan tiukasti samaa linjaa, niin tästä saadaan vielä todella viihdyttävä viestiketju.
Käsittämätöntä kuinka onnistuit jatkaman samaa narinaasi nyt jo 611:nen viestisi ajankin.
Tonnarin takapäätä EI todellakaan saa irti tiestä ääritilanteissakaan, ehkä muut sekoittivat sen esim femman takapään käytökseen tms outoa.
Täytyy varmaankin hankkia uusi tonnari jotta asiaa pääsee demonstroimaan muillekin.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4244
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Torstaina 9.9 V-Power 95:n hinnalla

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

ng900aero kirjoitti:Tonnarin takapäätä EI todellakaan saa irti tiestä ääritilanteissakaan, ehkä muut sekoittivat sen esim femman takapään käytökseen tms outoa.
Kyllä vaan mun kaikki tonnarit on talviliukkailla joskus "heittäneet perää".


Itse aiheeseen: pitänee käydä huomenna tankkaamassa säiliö täyteen.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
aero
-
Viestit: 9121
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Torstaina 9.9 V-Power 95:n hinnalla

Viesti Kirjoittaja aero »

ng900aero kirjoitti: Tonnarin takapäätä EI todellakaan saa irti tiestä ääritilanteissakaan, ehkä muut sekoittivat sen esim femman takapään käytökseen tms outoa.
Täytyy varmaankin hankkia uusi tonnari jotta asiaa pääsee demonstroimaan muillekin.
Sulla on ollut jotain vikaa tonnarin alustassa (edestä puuttuu pito tyystin niin puskee?), kyllä mun tonnarit ovat menneet kovinkin kiltisti kylkimyyryä sekä soralla että talvella, kun on vähän houkutellut. Asfaltilla ei ole tehnyt mieli edes kokeilla.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
vuorpe
"Hirsch"
Viestit: 992
Liittynyt: Ti Loka 07, 2003 10:58
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Torstaina 9.9 V-Power 95:n hinnalla

Viesti Kirjoittaja vuorpe »

ng900aero kirjoitti:
J.N kirjoitti:Noin 95% fiiattimiehen kirjoitteluista on provoilua tai muutenvaan täyttä höpöä (kuten tässäkin tapauksessa) ja ne onkin yleensä suositeltavaa ohittaa lukematta.
Kuten myös tämän sankarin kirjoitukset kannattaa ignooreta ihan täysin.

Väittääkö täällä saabuskovaiset ihan tosissaan että jossain vanhassa trionic-saabissa on muka huomattavia eroja havaittavissa 95e vs 98e -bensiineillä ajettaessa. Miksenköhän ole itse ikinä huomannut minkäänlaista eroa suorituskyvyssä tai kulutuksessa yhdessäkään Saabissani. Varmaankin k-jetillisessä 99:issäni eron huomaisi ihan selvästi.
Mitään loggereita ei ole kiinni, mitäs niillä tekee, taitaakin olla ainoa tapa huomata jotain olematonta eroa noiden välillä?

T5Suiten reaaliseuranta antoi mulle n.240hv:tä 95E:llä ja 98E:llä 260hv.
Saabiton saabisti
#1470
Vastaa Viestiin