Edellinen autoni 9-5 2.0T(210hv) Hirsch ei tykännyt 95E:stä. Täyskaasu kiihdytyksissä sellasta nykimistä että ohittaminenkin oli vaarallista. Välillä mentiin ja välillä trionic löi hanat kiinni. Kyllä sillä on mielestäni aika isokin merkitys. Sen jälkeen on aina mennyt 98E:tä tai v-poweria, myös nykyiseenkin kulkineeseen. Ja omien kokemusten mukaan v-power kuluttaa hieman vähemmän kuin 98E, mutta sille nyt aivan sama. Joskus laskin huvikseen että paljonko menee enemmän rahaa bensaan kun tankkaa 98E:tä 95E:sen sijaan kun ajaa 25000km vuodessa.. tais olla n.70€ vuodessa... Hurja summadimebak kirjoitti:Sellanen tuli vaan mieleen, että eihän tuolla oktaaniluvulla ole juurikaan merkitystä 2000-luvun autoissa. 99:ssä oli jälkikäyntiä ja OG900T16 ei nostanut ahtoja ihan täysille 95E:llä. Opelissa taas ei huomaa mistään, että kumpaa bensaa on tankissa, ei edes kulutuksessa
Sen voisin uskoa, että jossain oikeasti viritysasteeltaan korkeassa moottorissa tuosta voisi olla jotain hyötyä mutta kellä sellainen meidänkin joukossa on? Epäilen ettei kovinkaan montaa löydy. Ja nyt en tarkoita mitään stage-sitä ja stage-tätä vaan oikeasti autoa jossa on kunnon kireä kone.
Torstaina 9.9 V-Power 95:n hinnalla
Re: Torstaina 9.9 V-Power 95:n hinnalla
Re: Torstaina 9.9 V-Power 95:n hinnalla
Muistankos ihan väärin, mutta käsikirjassa taidetaan suositella 9-5 2.3T ja Aerolle min. 98E polttoainetta?!? Lieneekö moottorivalmistaja kimpassa bensakauppiaiden kanssa, kuka tietää.
Itse olen itselleni uskotellut, että tuo oma 2.3T (MY08 Aero + Stage1 softalla) laukkaa kyllä kevyemmin V-Powerilla, varsinkin kovalla kuormituksella. Lisäksi olen uskotellut myös kulutuksen olevan hieman pienempi, keskimäärin. Jollainhan se kalliimmasta polttoaineesta saamani mielihyvä pitää itselleen perustella, jos ei se kerran moottorin toimintaan vaikuta.
Itse olen itselleni uskotellut, että tuo oma 2.3T (MY08 Aero + Stage1 softalla) laukkaa kyllä kevyemmin V-Powerilla, varsinkin kovalla kuormituksella. Lisäksi olen uskotellut myös kulutuksen olevan hieman pienempi, keskimäärin. Jollainhan se kalliimmasta polttoaineesta saamani mielihyvä pitää itselleen perustella, jos ei se kerran moottorin toimintaan vaikuta.
96 V4 1980 || G12 740Le xDrive -16 || Polestar 2 -23 || R 1200 GS Adventure -12
Re: Torstaina 9.9 V-Power 95:n hinnalla
Tämä myös mm. tonnarin ohjekirjassa. Täyspaineiselle aina 98:ia tankkiin.kaseva kirjoitti:Muistankos ihan väärin, mutta käsikirjassa taidetaan suositella 9-5 2.3T ja Aerolle min. 98E polttoainetta?!? Lieneekö moottorivalmistaja kimpassa bensakauppiaiden kanssa, kuka tietää.
SAAB 9-5 Aero -05
Re: Torstaina 9.9 V-Power 95:n hinnalla
Täytyy olla aika hölmö tai tietämätön jos kuvittelee ettei ahdetussa moottorissa (tai korkeapuristeisessa vaparissa) ole mitään merkitystä oktaaniluvulla. Nykypäivän moottorinohjaukset (ja Saabeissa jo Trionic-aikakaudesta lähtien) on vaan sen verran hyviä suojelemaan konetta ja säilyttämään ajettavuuden ettei normaalisti eroa huomaa kuin tehonpuutteena. Viritetyissä voi tulla rajumpia efektejä kuten aiemmin kuvattu Hirsch korkeapuristeisessa vanhassa 2,0t:ssä.
Ohjekirjan suositukset ei ole todellakaan pielessä, vaan niitä kannattaa seurata. Kertauksena 2,0t ja 2,3t menee ihan hyvin 95E:llä vuoden ympäri, sen sijaan 2,0T virisarjalla 185/190hv, 2,3T ja etenkin Aero kaipaa 98E muulloin kuin talvella. Muistaakseni ohjekirjassa tämä ilmaistaan siten että kun keskimääräinen ulkolämpötila ylittää 13C tms.
Eri asia on se hajoaako kone 95:n käytöstä, ei hajoa jos nakutustunnistus toimii eikä ole peukaloitu. Aivan varmasti 98:lla tehoja tulee paremmin, ja stage3 tai viritetyssä aerossa v-powerinkin eron huomaa vrt. 98.
Lyhyessä vedossa talvella tai talvisella kelillä ei eroja siis synny, mutta jos vaikkapa kierretään rataa niin ei montaa kierrosta tarvitse sitä tehdä että useimmat viritetyt (Aerot ja täyspaineet) putoaa nakutussuojauksen takia käytännössä vakiota vastaavalle tasolle. Tästä syystä esim. Aeron viritys ei tuo juuri mitään hyötyä esim. radalle mutta normaalissa maantieliikenteessä yhden tai pari ohitusta tekee kyllä paremmilla tehoilla ja väännöillä.
E85:lla taas nakutusongelmaa ei käytännössä ole oktaaniluvun ollessa sen verran korkea.
En jaksa enemää kirjoittaa aiheesta sytytysennakko, oktaaniluku ja nakutus koska mielestäni olen sen jo joskus aiemminkin tehnyt. Tuntuu vaan olevan aika paljon epävarmuutta ilmassa yleisesti näistä aiheista.
Niin joo, alkuperäiseen aiheeseen liittyen tulee tietenkin otettua Evoon tankki täyteen v-poweria ko. päivänä, harmi vaan ettei se vedä kuin 50 litraa.
Ohjekirjan suositukset ei ole todellakaan pielessä, vaan niitä kannattaa seurata. Kertauksena 2,0t ja 2,3t menee ihan hyvin 95E:llä vuoden ympäri, sen sijaan 2,0T virisarjalla 185/190hv, 2,3T ja etenkin Aero kaipaa 98E muulloin kuin talvella. Muistaakseni ohjekirjassa tämä ilmaistaan siten että kun keskimääräinen ulkolämpötila ylittää 13C tms.
Eri asia on se hajoaako kone 95:n käytöstä, ei hajoa jos nakutustunnistus toimii eikä ole peukaloitu. Aivan varmasti 98:lla tehoja tulee paremmin, ja stage3 tai viritetyssä aerossa v-powerinkin eron huomaa vrt. 98.
Lyhyessä vedossa talvella tai talvisella kelillä ei eroja siis synny, mutta jos vaikkapa kierretään rataa niin ei montaa kierrosta tarvitse sitä tehdä että useimmat viritetyt (Aerot ja täyspaineet) putoaa nakutussuojauksen takia käytännössä vakiota vastaavalle tasolle. Tästä syystä esim. Aeron viritys ei tuo juuri mitään hyötyä esim. radalle mutta normaalissa maantieliikenteessä yhden tai pari ohitusta tekee kyllä paremmilla tehoilla ja väännöillä.
E85:lla taas nakutusongelmaa ei käytännössä ole oktaaniluvun ollessa sen verran korkea.
En jaksa enemää kirjoittaa aiheesta sytytysennakko, oktaaniluku ja nakutus koska mielestäni olen sen jo joskus aiemminkin tehnyt. Tuntuu vaan olevan aika paljon epävarmuutta ilmassa yleisesti näistä aiheista.
Niin joo, alkuperäiseen aiheeseen liittyen tulee tietenkin otettua Evoon tankki täyteen v-poweria ko. päivänä, harmi vaan ettei se vedä kuin 50 litraa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Torstaina 9.9 V-Power 95:n hinnalla
Ihan vain tarkentaakseni yo. kirjoitusta, joka sisälsi runsaasti sarkasmia, haluan todeta, että tarkoitus oli rivienvälistä tunnustaa oktaaniuskovaisuutta. Maailman kilpa-ajajat eivät voi olla sen vääremmässä kuin me tuhat kärpästäkään. Torstaina Shellille siis.kaseva kirjoitti:Muistankos ihan väärin, mutta käsikirjassa taidetaan suositella 9-5 2.3T ja Aerolle min. 98E polttoainetta?!? Lieneekö moottorivalmistaja kimpassa bensakauppiaiden kanssa, kuka tietää.
Itse olen itselleni uskotellut, että tuo oma 2.3T (MY08 Aero + Stage1 softalla) laukkaa kyllä kevyemmin V-Powerilla, varsinkin kovalla kuormituksella. Lisäksi olen uskotellut myös kulutuksen olevan hieman pienempi, keskimäärin. Jollainhan se kalliimmasta polttoaineesta saamani mielihyvä pitää itselleen perustella, jos ei se kerran moottorin toimintaan vaikuta.
96 V4 1980 || G12 740Le xDrive -16 || Polestar 2 -23 || R 1200 GS Adventure -12
Re: Torstaina 9.9 V-Power 95:n hinnalla
Jerrykannut mukaan.jcarlson kirjoitti: Niin joo, alkuperäiseen aiheeseen liittyen tulee tietenkin otettua Evoon tankki täyteen v-poweria ko. päivänä, harmi vaan ettei se vedä kuin 50 litraa.
SAAB 9-5 Aero -05
Re: Torstaina 9.9 V-Power 95:n hinnalla
Ainakin E85 Steg1 ekan sukupolven softassa huomaa ihan selkeän eron 95 vs 98. Pienen eron huomaa 98 vs V-Power ja ihan selkeän eron taas 98 vs E85.
Päivitetty versio em. softasta tuntuu toimivan jouhevammin kuin edellinen versio ja 98 vs E85 eron huomaa selkeästi. E85 maksoi eilen Haaparannassa OK:lla 9.16kr/l. Halvin oli ST1 automaatilla 8.94kr/l
Päivitetty versio em. softasta tuntuu toimivan jouhevammin kuin edellinen versio ja 98 vs E85 eron huomaa selkeästi. E85 maksoi eilen Haaparannassa OK:lla 9.16kr/l. Halvin oli ST1 automaatilla 8.94kr/l
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 9-3 cabriolet 2.0t A SE -00, 900i 16valve 3d - 93
detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
Re: Torstaina 9.9 V-Power 95:n hinnalla
Eli pitääkö se paikkansa minkä joskus täällä mielestäni luin, että kun ilmastointi ei enää pyöri (kylmän ilman takia), niin sitten voinpi tankata nordic 2 viritettyyn vehkeeseeni ysivitosta? Näin tuopn Jcarlsonin kirjoituksen myös ymmärsin.
Ex. mm. 9-5 -00 ja 9-5 -09. Nyt VW Multivan T5 2.0BiTDi 4motion
Re: Torstaina 9.9 V-Power 95:n hinnalla
Kuten myös tämän sankarin kirjoitukset kannattaa ignooreta ihan täysin.J.N kirjoitti:Noin 95% fiiattimiehen kirjoitteluista on provoilua tai muutenvaan täyttä höpöä (kuten tässäkin tapauksessa) ja ne onkin yleensä suositeltavaa ohittaa lukematta.
Väittääkö täällä saabuskovaiset ihan tosissaan että jossain vanhassa trionic-saabissa on muka huomattavia eroja havaittavissa 95e vs 98e -bensiineillä ajettaessa. Miksenköhän ole itse ikinä huomannut minkäänlaista eroa suorituskyvyssä tai kulutuksessa yhdessäkään Saabissani. Varmaankin k-jetillisessä 99:issäni eron huomaisi ihan selvästi.
Mitään loggereita ei ole kiinni, mitäs niillä tekee, taitaakin olla ainoa tapa huomata jotain olematonta eroa noiden välillä?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Torstaina 9.9 V-Power 95:n hinnalla
Ei huomattavaa eroa, mutta havaittavan kuitenkin. Etenkin kesähelteillä.ng900aero kirjoitti:Kuten myös tämän sankarin kirjoitukset kannattaa ignooreta ihan täysin.J.N kirjoitti:Noin 95% fiiattimiehen kirjoitteluista on provoilua tai muutenvaan täyttä höpöä (kuten tässäkin tapauksessa) ja ne onkin yleensä suositeltavaa ohittaa lukematta.
Väittääkö täällä saabuskovaiset ihan tosissaan että jossain vanhassa trionic-saabissa on muka huomattavia eroja havaittavissa 95e vs 98e -bensiineillä ajettaessa. Miksenköhän ole itse ikinä huomannut minkäänlaista eroa suorituskyvyssä tai kulutuksessa yhdessäkään Saabissani. Varmaankin k-jetillisessä 99:issäni eron huomaisi ihan selvästi.
Mitään loggereita ei ole kiinni, mitäs niillä tekee, taitaakin olla ainoa tapa huomata jotain olematonta eroa noiden välillä?
Re: Torstaina 9.9 V-Power 95:n hinnalla
Ethän ollut huomannut myöskään 9000:n (peräpään) käyttäytymistä liukkaalla ääritilanteissa, mitä jotkut muut olivat huomanneet ja halusit olla myös siitä asiasta aikanaan erimieltä, joten sitä voi vaan arvailla mitä kaikkea muuta jää huomaamatta kulkuvälineistä ja liikenteestä.ng900aero kirjoitti:Miksenköhän ole itse ikinä huomannut minkäänlaista eroa suorituskyvyssä tai kulutuksessa yhdessäkään Saabissani.
Ihan hyvää provoilua, jatka vaan tiukasti samaa linjaa, niin tästä saadaan vielä todella viihdyttävä viestiketju.
#3418
Re: Torstaina 9.9 V-Power 95:n hinnalla
Käsittämätöntä kuinka onnistuit jatkaman samaa narinaasi nyt jo 611:nen viestisi ajankin.J.N kirjoitti:Ethän ollut huomannut myöskään 9000:n (peräpään) käyttäytymistä liukkaalla ääritilanteissa, mitä jotkut muut olivat huomanneet ja halusit olla myös siitä asiasta aikanaan erimieltä, joten sitä voi vaan arvailla mitä kaikkea muuta jää huomaamatta kulkuvälineistä ja liikenteestä.ng900aero kirjoitti:Miksenköhän ole itse ikinä huomannut minkäänlaista eroa suorituskyvyssä tai kulutuksessa yhdessäkään Saabissani.
Ihan hyvää provoilua, jatka vaan tiukasti samaa linjaa, niin tästä saadaan vielä todella viihdyttävä viestiketju.
Tonnarin takapäätä EI todellakaan saa irti tiestä ääritilanteissakaan, ehkä muut sekoittivat sen esim femman takapään käytökseen tms outoa.
Täytyy varmaankin hankkia uusi tonnari jotta asiaa pääsee demonstroimaan muillekin.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Torstaina 9.9 V-Power 95:n hinnalla
Kyllä vaan mun kaikki tonnarit on talviliukkailla joskus "heittäneet perää".ng900aero kirjoitti:Tonnarin takapäätä EI todellakaan saa irti tiestä ääritilanteissakaan, ehkä muut sekoittivat sen esim femman takapään käytökseen tms outoa.
Itse aiheeseen: pitänee käydä huomenna tankkaamassa säiliö täyteen.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: Torstaina 9.9 V-Power 95:n hinnalla
Sulla on ollut jotain vikaa tonnarin alustassa (edestä puuttuu pito tyystin niin puskee?), kyllä mun tonnarit ovat menneet kovinkin kiltisti kylkimyyryä sekä soralla että talvella, kun on vähän houkutellut. Asfaltilla ei ole tehnyt mieli edes kokeilla.ng900aero kirjoitti: Tonnarin takapäätä EI todellakaan saa irti tiestä ääritilanteissakaan, ehkä muut sekoittivat sen esim femman takapään käytökseen tms outoa.
Täytyy varmaankin hankkia uusi tonnari jotta asiaa pääsee demonstroimaan muillekin.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Torstaina 9.9 V-Power 95:n hinnalla
ng900aero kirjoitti:Kuten myös tämän sankarin kirjoitukset kannattaa ignooreta ihan täysin.J.N kirjoitti:Noin 95% fiiattimiehen kirjoitteluista on provoilua tai muutenvaan täyttä höpöä (kuten tässäkin tapauksessa) ja ne onkin yleensä suositeltavaa ohittaa lukematta.
Väittääkö täällä saabuskovaiset ihan tosissaan että jossain vanhassa trionic-saabissa on muka huomattavia eroja havaittavissa 95e vs 98e -bensiineillä ajettaessa. Miksenköhän ole itse ikinä huomannut minkäänlaista eroa suorituskyvyssä tai kulutuksessa yhdessäkään Saabissani. Varmaankin k-jetillisessä 99:issäni eron huomaisi ihan selvästi.
Mitään loggereita ei ole kiinni, mitäs niillä tekee, taitaakin olla ainoa tapa huomata jotain olematonta eroa noiden välillä?
T5Suiten reaaliseuranta antoi mulle n.240hv:tä 95E:llä ja 98E:llä 260hv.
Saabiton saabisti
#1470
#1470