Moottorin Vaihto

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
9000viri
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Su Loka 09, 2011 19:16

Moottorin Vaihto

Viesti Kirjoittaja 9000viri »

Terve! Minulla olisi Saab 9000 2.0i 1996. Vakiona irtoaa 130hv mutta kun ne ei oikein riittäisi ;) Joten olisi tarkoitus laittaa 2.0i tilalle 2.3t, ja kysymykseni on se että onko se mahdollista? Siis mitä laki sanoo, ja mitä katsastusmies siitä sanoo? Ja tuosta 2.3t koneesta olisi vielä tarkoitus kutitella lisää hevosia. Kiitos etukäteen! :)
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2993
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Moottorin Vaihto

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Helpompi hankkia suoraan turbotonnari
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
9000viri
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Su Loka 09, 2011 19:16

Re: Moottorin Vaihto

Viesti Kirjoittaja 9000viri »

Helpompi katsastusta ajatellen vai työn takia? Työ ja ajan kesto ei minua haittaa :) mutta tuo katsastus mietityttää vähän...että meneekö läpi vai miten ja tartteeko jotain perkuleen vähäpäästö papruja?
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: Moottorin Vaihto

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Jos vaihdat 2.0t tai 2.3t, niin menee vähemmän osia vaihtoon. Isolla T:llä joutuu vaihtamaan myös vetonivelet.

Helpoin tapa on löytää Suomessa rekisterissä ollut auto (myös papereilla oleva tuontiauto käy), mielellään -96->. Kannattaa käydä keskustelemassa katsastusaseman kanssa tarvittavista dokumenteista. Voivat vaatia autojen osien vastaavuudesta paperit. Itse hylkäsin ajatuksen tarvittavien dokumenttien paljouden takia.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24624
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Moottorin Vaihto

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

löytyis 2.3T ..stage1 ... 230hp...
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Moottorin Vaihto

Viesti Kirjoittaja Jope »

Itselläni 2.0i -> 2.3t-vaihdos loppusuoralla, muutosleima pitäis hakea tässä lähikuukausina.

Työtä oli suhteellisen paljon, mutta tiesin mitä olin tekemässä. Sun tapauksessasi helpompaa, kun vastaanottaja-auto on jo trionic-aikakauden laite.

Katsastusmies haluaa:
- todistuksen alustan eroista mallisarjan tehokkaimpaan nähden (sun tapauksessasi uuden moottorin sisältäneeseen malliin nähden)
- todistuksen moottorin päästöistä (moottorinumeroa vastaan Saabilta)

Tuo alustalappu sisältää siis jarrut akselistot iskarit jouset. Saa olla vapaamuotoinen, mutta sen virallisuus pitää jotenkin todistaa.. Kuulemma merkkitiskin leima lapussa riittäisi.
nalleolut kirjoitti:löytyis 2.3T ..stage1 ... 230hp...
Eikös sulla ollu 1993 pitkälohko se?

Nyt täytyy olla mulk*u ja pilata sun kaupat sanomalla, että kannattaa hankkia 1994 eteenpäin lyhytlohko tohon AP:n tonnariin.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24624
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Moottorin Vaihto

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

en mie tiiä en oo rullamitalla mittaillu lohkon pituutta... 94vuoden malli rekisteröity 93....
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Moottorin Vaihto

Viesti Kirjoittaja Jope »

Sitten perun pahat puheeni, autosi on 94 lyhytlohko.

Kaivelin myynti-ilmon esiin ja ainakin venakoppa + imusarja on lyhytlohkosta. ;-)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24624
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Moottorin Vaihto

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

kaivanko rullamitan vai kameran ... dokumenttia hih hih
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Moottorin Vaihto

Viesti Kirjoittaja Jope »

Riittää, että hakkaat alustanumeron tuonne http://saabvin.com/index.php .. jos sanoo 1994, niin eiköhän se lyhytlohkolla ole.

Tietty myös konehuoneen tarroista M94.. Vaan johan sä tossa sanoit että auto on 1994.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: Moottorin Vaihto

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

nalleolut kirjoitti:en mie tiiä en oo rullamitalla mittaillu lohkon pituutta... 94vuoden malli rekisteröity 93....
Helpoiten selviää siitä, että onko ilmamassamittaria.

Alkuperäiselle kyselijälle tiedoksi johtosatjojen muutos 94->95->96. -96 tullu OBD liityntä, ihan tarkkaa muutosta moottorin johtosarjaan en ole selvittänyt. 94 ja 95 vuosimallin moottorin johtosarja tulee erilaisella liittimellä auton johtosarjaan. 98 vuosimallissa on taas vaihtunut muutama liitin, jotka pitää vaihtaa sovittaessa vanhempaan (ainakin imuputken lämpötila-anturi).

Jos löydät etupäästä ehjän purkuauton ehjällä tekniikalla, niin tekniikan vaihto sujuu vaihtamalla koko etuosan (Etukelkka alas ja uusi tilalle).
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24624
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Moottorin Vaihto

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

vin koodia samalla kun tein liikennepoiston..

Model:Saab 9000

Model Year:1994

Body type:5-door 9000 CS (5CS)

Engine:B234L 4-inline, Turbo, PETROL, TURBO (B234 L)

Gearbox:4-speed automatic

Plant:Trollhättan, Sweden, line A (9000)

Market:Internal use only
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Moottorin Vaihto

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

nalleolut kirjoitti:vin koodia samalla kun tein liikennepoiston
.....
Gearbox:4-speed automatic
...
Tuosta puuttu tarkenne, eli pitäisi olla: "Gearbox: 4-speed automatic, porsinut". :mrgreen:
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24624
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Moottorin Vaihto

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

sitä ei VIn osannu kertoa..

ihmettelen ettei kukaan oo kysyny... sitä ...

jos vika on öljyissä... + suodatin todella halvalla ajoon..
venttiilikoneiston korjaus ..edelleen selviää halvalla...
laatikon vaihto TSI miehelle ei paha rasti.. melko halvalla ajoon..
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Vastaa Viestiin