Termarin kunnon toteaminen SID-infolla

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
pmj
"Turbo"
Viestit: 294
Liittynyt: Su Loka 17, 2010 01:09

Termarin kunnon toteaminen SID-infolla

Viesti Kirjoittaja pmj »

Teng näyttää parin tunnin lohkolämppärin hehkutuksen jälkeen vajaa +30 C. Heti starttauksen jälkeen lukemat lähtee juoksemaan alaspäin. Voiko siitä alasjuoksusta päätellä, onko termari auki vai kiinni?
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Termarin kunnon toteaminen SID-infolla

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ei.. Termari on kyllä kunnossa jos auto pakkasilla ylipäänsä lämpenee sinne ~90C tienoille.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4073
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Termarin kunnon toteaminen SID-infolla

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Onko siis Teng sid infossa moottorin veden lämpötila?
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
janski
"Aero"
Viestit: 464
Liittynyt: Pe Marras 21, 2003 14:53
Paikkakunta: Monnin miljoonakaupunki (Hausjärvi)

Re: Termarin kunnon toteaminen SID-infolla

Viesti Kirjoittaja janski »

pmj
"Turbo"
Viestit: 294
Liittynyt: Su Loka 17, 2010 01:09

Re: Termarin kunnon toteaminen SID-infolla

Viesti Kirjoittaja pmj »

Pyörii alle 80 C:ssa puolen tunnin taajama-ajoilla kun sisätilapyynti on 25 ja ulkona -20. Mistä se startin Tengin vajoaminen johtuu?
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Termarin kunnon toteaminen SID-infolla

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Vesi lähtee kiertämään ja jäähtyy kun moottori käynnistyy.. Kiertäähän se muuallakin kuin jäähdyttimessä, mm. lämppärin kennossa, puhumattakaan kannen ja lohkon kylmyydestä.

Termari voi olla vähän väsynyt jos ei jaksa sinne 88C asti nousta 20 pakkasilla vaikka ajelisi pidempään, 30min ajosta vähän vielä vaikea sanoa kun riippuu niin monesta tekijästä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
pmj
"Turbo"
Viestit: 294
Liittynyt: Su Loka 17, 2010 01:09

Re: Termarin kunnon toteaminen SID-infolla

Viesti Kirjoittaja pmj »

Niinhän se tietenkin on tuo kiertojuttu. Kiitokset taas ummikoiden kaitsemisesta (:
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Termarin kunnon toteaminen SID-infolla

Viesti Kirjoittaja Eski »

pmj kirjoitti:Pyörii alle 80 C:ssa puolen tunnin taajama-ajoilla kun sisätilapyynti on 25 ja ulkona -20. Mistä se startin Tengin vajoaminen johtuu?
Meidän 100K ajetulla alkuperäisellä termarilla näytti teng nousevan kaupunkiajossakin yli 80 asteen melko nopeasti 20 asteen pakkasessa. Maantiellä lämmöt nousee 91 asti ja sitten putoaa 82 asteeseen kun termari aukeaa. Lämpömittarin viisari pysyy vaaka-asennossa kokoajan.

Eski
Viimeksi muokannut Eski, Ke Helmi 08, 2012 19:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Re: Termarin kunnon toteaminen SID-infolla

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

Joop itellä oli väsy toi oma joten vaidoin ja ny toimii 83-92 välillä.

Taajamassa tarvii ajaa kuin 15-20 min ni on kyllä kone normilämmin, että jos ei pualessatunnissa lämpee ni veikkaan et termari on väsy.
9-3.1972
sedaneiwagon
"Aero"
Viestit: 318
Liittynyt: Ke Joulu 14, 2011 21:45

Re: Termarin kunnon toteaminen SID-infolla

Viesti Kirjoittaja sedaneiwagon »

termari on kunnossa jos lämmöt pysyy n.85c. tänään ajoin -30 asteen pakkasessa 90km/h keskin.1t. sid2 näytti 84-86c. vain alkuperäistä termaria kannattaa käyttää .
Saab since 1988
bensan kulutus 15%
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Re: Termarin kunnon toteaminen SID-infolla

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

sedaneiwagon kirjoitti:termari on kunnossa jos lämmöt pysyy n.85c. tänään ajoin -30 asteen pakkasessa 90km/h keskin.1t. sid2 näytti 84-86c. vain alkuperäistä termaria kannattaa käyttää .
mulla -27 kelissä 84-92 ?
9-3.1972
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Re: Termarin kunnon toteaminen SID-infolla

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

tai sit sulla toi malli 89c max
9-3.1972
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Termarin kunnon toteaminen SID-infolla

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

mites nyt kun termarikauppaan menee, niin tuleeko termarin mukana se O-rengas ja pitääkö siihen kotelon ja moottorin väliin ostaa jokin tiiviste vielä?

e: ainakiaa WIS ei siis tuota tiivistettä kerro vaihtamaan

ja vielä..WISissä kehotetaan voitelemaan O-rengas ja liittimet HAPOTTOMALLA vaseliinilla...mitä ootte käyttäneet, onko tuo nyt jotain 100€ 100g -vaseliinia...ilmeisesti noissa tavis-vaseliineissa on jotain (etikka)happoja, jotka syövyttävät metalleja???
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
J.N
"Hirsch"
Viestit: 959
Liittynyt: Ti Heinä 10, 2007 19:11
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Termarin kunnon toteaminen SID-infolla

Viesti Kirjoittaja J.N »

mienkoiv kirjoitti:...niin tuleeko termarin mukana se O-rengas ja pitääkö siihen kotelon ja moottorin väliin ostaa jokin tiiviste vielä?
Hae marmoritiskiltä alkuperäinen toimiva termostaatti, noin 14€ jos ei hinta ole viime kuukausina huomattavasti kehittynyt mihinkään suuntaan. Tarvittava tiiviste (1kpl) tulee mukana, muuta et tarvitse. Kotelon tasopinnan voi kätevästi "koneistaa", eli hioa tasaisella pinnalla olevaa hiomapaperiarkkia vasten, mikäli on havaittavissa hapettumaa (todennäköistä). Tiivisteen voi voidella halutessaan (ei pakollista) sopivalla vesivaseliinilla, jota saanee mistä tahansa autotarvikeliikkeestä, tai melkein mistä tahansa tarjoustalosta tms. Pakkauskoosta ja valmistajasta riippuen kustannus samaa luokkaa kuin termostaatilla.
#3418
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Termarin kunnon toteaminen SID-infolla

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

J.N kirjoitti:
mienkoiv kirjoitti:...niin tuleeko termarin mukana se O-rengas ja pitääkö siihen kotelon ja moottorin väliin ostaa jokin tiiviste vielä?
Hae marmoritiskiltä alkuperäinen toimiva termostaatti, noin 14€ jos ei hinta ole viime kuukausina huomattavasti kehittynyt mihinkään suuntaan. Tarvittava tiiviste (1kpl) tulee mukana, muuta et tarvitse. Kotelon tasopinnan voi kätevästi "koneistaa", eli hioa tasaisella pinnalla olevaa hiomapaperiarkkia vasten, mikäli on havaittavissa hapettumaa (todennäköistä). Tiivisteen voi voidella halutessaan (ei pakollista) sopivalla vesivaseliinilla, jota saanee mistä tahansa autotarvikeliikkeestä, tai melkein mistä tahansa tarjoustalosta tms. Pakkauskoosta ja valmistajasta riippuen kustannus samaa luokkaa kuin termostaatilla.
kiitos, näin tehdään!! taitaa olla sama juttu joka merkissä, eli tarvike termaria ei kannata ostaa...tässä kohdassa siis orkkis on järkevä vaihtoehto...
hyvä vinkki tuo "koneistaminen"... :mrgreen:
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
Vastaa Viestiin