Kytkinkysymys

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Re: Kytkinkysymys

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Kummassa tahansa sylinterissä voi olla myös sisäinen vuoto (paine karkaa männän ohi paineelliselta puolelta paineettomalle).
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
argi
Matalapaineturbo
Viestit: 190
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 10:48
Paikkakunta: Espoo

Re: Kytkinkysymys

Viesti Kirjoittaja argi »

Päätinpä avata pääsylinterin ja vaihtaa tiivisteet.

Jonkin verran oli sylinterin säiliössä mustaa sakkaa, onkohan se normaalia?

Muuten sain osat purettua hyvin, mutta tätä jäin ihmettelemään: miten tuo yksi tiiviste on tarkoitus vaihtaa männän keskeltä (ks. kuva alla). Sininen raamattu oli vähän ylimalkainen tässä kohtaa.

Kuva
Untitled by timo_argillander, on Flickr

--Timppa
#513
96 V4 '73 - 99 GLE-L Finlandia '77 - 900 Turbo 16 S Cabrio ’93
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 798
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Kytkinkysymys

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Kumi venyy. Vanha pois ja männän pienemmän halkaisijan kautta uusi tiiviste oikein päin paikalleen. Liukasteeksi jarrunestetä.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Re: Kytkinkysymys

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

On olemassa myös sellaisia muovikartioita, jota pitkin reiän saa helpommin ja turvallisemmin venytettyä männän leveintä halkaisijaa vastaavaksi.

Joskus tuollainen kartio tulee korjaussarjan mukana, mutta periaatteessa sellaisen voinee itsekin väsätä. Suunnilleen tonttulakin muotoinen kartio, jonka leveämpi pää vastaa halkaisijaltaan männän leveintä kohtaa.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8097
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Kytkinkysymys

Viesti Kirjoittaja mestari »

yleensä sellaista special vertyg number onea ei löydy eikä kukaan sitä vitsi tehdä moisen takia. pää asia että laittaa uuden kumin samoitepäin.
kätevä ranneliike yhdistettynä pieneen meisseliin'
ylätaitto, käännös oikeaan ja heilahdus ja se on siellä
nesun sijaan suosittelen prb jarru rasvaa asennuksessa
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
argi
Matalapaineturbo
Viestit: 190
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 10:48
Paikkakunta: Espoo

Re: Kytkinkysymys

Viesti Kirjoittaja argi »

Homma näyttäisi tulleen nyt about kuntoon :)

Vaihdoin pääsylinterin tiivisteet (ja se yhden kysymäni tiivisteen sain jarrunesteavusteisesti paikalleen).

Aluksi poljin irrotti ja antoi erinomaisen tuntuman. Koeajossa poljintuntuma vähän löystyi, mutta kytkin irrottaa edelleen. Täytyy vielä tehdä uusi ilmaus, varmaan joku ilmakupla vielä jäänyt.

Kiitos jälleen kaikille hyvistä vinkeistä!

--Timppa
#513
96 V4 '73 - 99 GLE-L Finlandia '77 - 900 Turbo 16 S Cabrio ’93
timos
"Turbo"
Viestit: 242
Liittynyt: Ke Touko 16, 2007 12:20
Paikkakunta: Sastmola

Re: Kytkinkysymys

Viesti Kirjoittaja timos »

Kytkimen liike ei mulla riittänyt irrottamaan kytkintä, pakkia ei saanut pois, sai päälle seisonnassa, ei moottorin käydessä. Laitoin 2 prikkaa työsylinterin taakse, oli liikaa, laitoin yhden, sitten toimi. Turhan pienestä kiinni, mahtaako toimia ajossa. Työsylinterin tiiviste vaihdettiin tässä yhteydessä.
Vastaa Viestiin