K-jet suuttimet

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

K-jet suuttimet

Viesti Kirjoittaja sarka »

Kävin tuossa äsken laittamassa uudet suuttimet paikoilleen ja säätämässä päästöt. Nyt on nippu vanhoja suuttimia, jotka kaikki toimii jotenkuten.

:arrow: Onkos kukaan kokeillut suuttimien pesua esim. sitruunahapolla? Sinolissa uitin yhtä neljän suuttimen satsia pari päivää mutta ei merkittävästi vaikuttanut kuvioon...

Ultraäänipesusta puhuttiin jossain ketjussa, mutta mietinkin nyt että voiko itse jollain edullisella aineella parsia noita vanhoja suuttimia.
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
LeKe96
Matalapaineturbo
Viestit: 156
Liittynyt: To Tammi 31, 2013 16:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: K-jet suuttimet

Viesti Kirjoittaja LeKe96 »

mitähän tykkäisivät jos laittaisi ultraääni pesuriin ja nesteeksi vettä tai vesi+fairy?
"If there's more than one way to do a job, and one of those ways will result in disaster, then somebody will do it that way."
-Edward Murphy
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2078
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: K-jet suuttimet

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

ultraääni pesuriin dieselin joukkoon, niin saat puhtaat vanhoista suuttimista.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Re: K-jet suuttimet

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Eikös sen suuttimen pitäisi olla auki, jotta puhdistuisi sieltä kaikkein kriittisimmästä kohdasta eli neulan ja istukan tienoilta?
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: K-jet suuttimet

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Lienee noissa k-jetin suuttimissa enemmänkin ongelmana mekaaninen kuluminen kuin likaantuminen.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: K-jet suuttimet

Viesti Kirjoittaja sarka »

Hessu kirjoitti:Eikös sen suuttimen pitäisi olla auki, jotta puhdistuisi sieltä kaikkein kriittisimmästä kohdasta eli neulan ja istukan tienoilta?
Näissähän ei käsittääkseni oo mitään avautuvaa läppää, vaan ovat "auki" aina. Jos poissuljetaan tuo mekaaninen kuluminen syypäistä (sille kun ei oikein mitään voi tehdä) niin mitä temppuja likaantuneiden suuttimien puhdistukseen on ultraäänipesurin lisäksi?

Pitääköhän tässä tosissaan sijoittaa ultraäänipesuriin... Tekeekö motonetin halpiksella mitään? Mitähän tuo varsinainen ultraäänipesuaine mahtaa sisältää?
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
LeKe96
Matalapaineturbo
Viestit: 156
Liittynyt: To Tammi 31, 2013 16:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: K-jet suuttimet

Viesti Kirjoittaja LeKe96 »

Mulla on toi motonetin halppis.
Jotain pultteja ja pikkujuttuja sillä pessy joko vesi+fairy tai pelkällä vedellä. Kai tuo hintansa haukkuu emt ku en oo koskaan päässy parempaa koittaan :roll: Ärsyttävä vaan ku on nii lyhyt se ohjelma siinä niin saa olla kokoajan naputtamassa restart jos meinaa saada puhtaaks jotain.
"If there's more than one way to do a job, and one of those ways will result in disaster, then somebody will do it that way."
-Edward Murphy
kimmoa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 13:26
Paikkakunta: Sievi

Re: K-jet suuttimet

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

K-jetin suuttimet eivät ole todellakaan auki aina, vaan niissä on jousikuormitteinen neula joka avautuu ja sulkeutuu sillä muistaakseni 3.3barin paineella. Ultraäänipesusta ei ole varmastikaan mitään hyötyä.

Pensasta tai naftasta suuttimiin ja putkiin tuleva jankki peseytyy yleensä pois aika tehokkaasti jos niitten läpi ruutataan ainetta, joka ei ole sitä, mitä yleensä siitä läpi menee. Tässä tapauksessa lakkabensa, mineraali- taikka mäntytärpätti taikka sytytysneste voisi toimia. Asetonia taikka tolueenia en aivan uskaltaisi mennä laittamaan, ne kun on tosi hyviä syömään muoveja.
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: K-jet suuttimet

Viesti Kirjoittaja sarka »

kimmoa kirjoitti:K-jetin suuttimet eivät ole todellakaan auki aina, vaan niissä on jousikuormitteinen neula joka avautuu ja sulkeutuu sillä muistaakseni 3.3barin paineella.
Ahaa, tämä selittää sen, miksi sinolissa uittamisesta ei juurikaan ollut hyötyä. Pitäisi siis viritellä sopivat liittimet ja ampua painesäiliöstä myrkkyä sisään...
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
kimmoa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 13:26
Paikkakunta: Sievi

Re: K-jet suuttimet

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Kun et tuon kauempana ole niin voit tulla käymään joku päivä. Mulla on tuolla vielä jälellä painetankki ja kaikenmaailman hydrauliliittimiä, joilla voisi viritellä pesutelineen noille suuttimille. Voisi samalla korjailla noita omiakin, tuolla on ainakin 8 suutinta lojumassa hyllyllä. Pesin tuolla aikanaan Chevyn sähkösuuttimia ja kyllä niistä hyvät tuli, vuodot loppuivat.
Vastaa Viestiin