Saab 16v omaturbo (tulpat, turbo vai joku ihan muu ?? )

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3132
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Juu... koitan kommentoida sen kun hoksaan ja ossaan asiaan jotakin sanoa 8) Kun tekee itse niin tietää mitä saa eikä maksa tyhjästä. ja kokemusta karttuu meni sitten munilleen tai ei ja se on vasta puoli ruokaa :wink:

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Huomenta. Nyt lähen ajeleen tonne Lappeenrantaan päin.. Toivottavasti pysyy vehkeet jotenkin nipussa.
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Jees, eli nyt on auto takasin trailerilla, kotia kohti meinasin kohtapuoleen lähteä tai sitten käydään kääntymässä tuolla Divassa kun sielä on noi jatkobileet..

Sitten SELITYKSIÄ :?

Eli käytiin pari vetoa kokeilemassa, koitin vielä viimeyönä että noi bensapumput toimii, ja pyöritin niitä tyhjänäkin kunnes oli varma ettei ne lämpeä tai oireile.. muttamuttamutta.. Eli odoteltiin lineupissa pieni pelko puserossa että mahtaako toimia.. 95:ta tankissa eli tulee pätkimään varmasti otin bensanpainetta pikkusen ylemmäs kompensoimaan. mittari näyttää edelleen sitä kahta kokoajan.. Lähettäjä naureskeli että älä oljyä koko rataa. Naureskeltiin että kyllä tää tähän hajoaa vielä, sitten yski parikertaa..ja sammu siihen viivalle. No lykättiin se pois edestä että muut saa ajaa, menion pumpuille ja toinen on ihan tulikuuma ja kumpikaan ei pyöri.. Aikani tutkin niin sulake palanut ja toinen pumppu jumissa. Otin paluuletkun auki ja ei tule soppaa, se saatanan paineensäädin oli vetänyt sen puolenkierroksen kun kiristin ansiosta paluun kokonaan kiinni ja pumput siis painoi sen minkä pystyivät..

Sain vedon vedettyä, yski alkuun ja sitten vitosella rajoittajaan.. Ei järkeä kun hakkaa rajoittajaan tosi pitkän matkan.. Ajat ja nopeus ihan naurettavia :(

Toinen meni sitten siinä näytteilleasettajien ilmaisrundissa, suti kolmosen tappiin ja veti nelosen ja vitosen jotenkin.. Vajailla paineilla ja putki kiinni. Että ei oikein saanut käsitystä että mikä on poskellaan, ensin meinasin että koitan Shellin Vpoweria, se on yleensä auttanut pätkimisiin.

Sitten aiheutettiin pahennusta ja käytiin polttelemassa kumppaa, vedimpä siihen suorallekkin sitten sen verran että luvattiin lasku laittaa perään..

Vielä kun saisin ton mitsun kotiin ehjänä..
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Kuva

Kuva

Aamukahvilla kuninkaan Essossa tai mikä ikinä olikin..
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Kuva

Kärppänä paikalla aamusta, auto pestynä 8)

Kuva

Alhaalla trailerilta, pikkusen tän jälkeen menin sorkkimaan niitä saakelin paineita..

Kuva

Kuva

Tollanen ständi 8) Poliisinauhat on peräisin kaverin projektista samoin kuin pari polttimoa, eihän niitä siellä metsässä mihinkään tarvii :lol:

Kuva

Kuva

Kuva

Tossa jonotetaan siihen surullisen kuuluisaan lähtöön johon toi sitten sammu..
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
tuhojuho
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: To Tammi 06, 2005 20:41

Viesti Kirjoittaja tuhojuho »

Saattais lukeakin tuota sivua, jos ei tarttis rullata edestakaisin :evil: Voisko pikkasen suunnitella etukäteen noita kuvien kokoa :?:
Entinen jäsen#2331
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Heti mietin kun joku kertoo mistä niitä kuvien kokoja muutellaan.

Kaikki suurinpiirtein ehjänä kotona. Pitää toi bensapumppu vaihtaa ja sitten alkaa perehtyä noihin onkelmiin..
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

tuhojuho kirjoitti:Saattais lukeakin tuota sivua, jos ei tarttis rullata edestakaisin :evil: Voisko pikkasen suunnitella etukäteen noita kuvien kokoa :?:
Jaa,olkoon vaikka 5x sivunkokoisia kuvia,pääasia että niitä on!Musta ainakin on ollut mukavaa lueskella tästä projektista kun on kaikista työvaiheista kuvia reilusti näkyvillä.
Hyvä,hyvä!
ruohonet80
"Hölösuu"
Viestit: 1032
Liittynyt: To Huhti 07, 2005 19:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä

Viesti Kirjoittaja ruohonet80 »

tomaatti kirjoitti:
tuhojuho kirjoitti:Saattais lukeakin tuota sivua, jos ei tarttis rullata edestakaisin :evil: Voisko pikkasen suunnitella etukäteen noita kuvien kokoa :?:
Jaa,olkoon vaikka 5x sivunkokoisia kuvia,pääasia että niitä on!Musta ainakin on ollut mukavaa lueskella tästä projektista kun on kaikista työvaiheista kuvia reilusti näkyvillä.
Hyvä,hyvä!
täältä myös ääni runsaalle kuvitukselle.
Nyt taitaa olla sairauden huipputaso saavutettu? Avo hankittu =)
KA 9-3 2.0tA Vector Cabbe vm.2004
KR 900 GL 3d vm. 1983 (ässän tekniikka) Ruohonen jäsen 2377
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Viesti Kirjoittaja haffu »

Ainakin omalle näytölle (19" kuvaputki) ja resoluutiolle (1280*1024) Mahtuu juuri sopivasti nuo kuvat. Vähänkin leveämpiä niin tarvitsisi rullata sivusuunnassakin.
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3921
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Itse paikalla olleena totean moonligt-tuningin olleen suurimpia kiinnostuksen kohteita kentällä. Hieno asettelu ja esitys kaikin puolin. Peukut pystyyn että bensapuoli toimisi ja ilokaasut kehiin jatkossa. Kiitos, oli mukava nähdä.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Vaikuttaisi tuo pumppun kuolema ihan samoilta ongelmilta, mitä meillä oli, kuten kerroin. Haukkoo ilmaa tms. Toisaalta voihan se ylikuumuminenkin olla syy, jos paluulinja oli käytännössä ruuvattu kiinni? Luulenpa, että lopulta joudut kuitenkin rakentamaan sen siirtopumpun tankkiin ja pikku catch-tankki ulkopuolella + siitä imut kahdelle pääpumpulle. Paluulinja tulemaan tohon catch-tankkiin ja siitä ylivuotoletku varsinaiseen tankkiin.

Tuota bensapaineiden säätöjuttua ihmettelin, voisi luulla, että liian korkeaksi säädetty paine näkyisi jo mittarissakin? Eikös sinulla ollut bensakiskossa painemittari?

Pumppujen sulakehommeliin ei olis muuten mikään huono hommeli olla jotakin indikaattoria pumppujen toiminnasta vaikkapa kojelautaan. Jotkut valot tms. olis aika hyvä, että näkee pumppujen olevan toiminnassa tms.? Tommosen öljynpainemittarinkin voisi aatella virittävänsä bensalinjaan. Yhtälaillahan se näyttäisi bensapaineen koppiin asti ja vieläpä turvallisesti (eli ei tule bensaputkea kojelautaan ajatellen kolariturvallisuutta). Tai tietysti käytännönratkaisuna vaikka bensapainemittari konepeltiin tuonne ulkopuolelle. :) Joissakin lentokoneissa on kuulemma kaksoissytytysjärjestelmä, jossa on kaksi täysin toisistaan riippumatonta sytytysjärjestelmää. Ne testataan rutiinitestinä, että molemmat pelaa. Tästä poikineena ideana voisi tuossa sinun systeemissä olla mahdollista vaikkapa katkaisijalla sammuttaa pumput vuorotellen ihan rutiinitestinä ja katsoa, että molemmat pumput on pelissä ennenkuin lähdetään kuormittamaan moottoria.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Mertmi kirjoitti:Vaikuttaisi tuo pumppun kuolema ihan samoilta ongelmilta, mitä meillä oli, kuten kerroin. Haukkoo ilmaa tms. Toisaalta voihan se ylikuumuminenkin olla syy, jos paluulinja oli käytännössä ruuvattu kiinni? Luulenpa, että lopulta joudut kuitenkin rakentamaan sen siirtopumpun tankkiin ja pikku catch-tankki ulkopuolella + siitä imut kahdelle pääpumpulle. Paluulinja tulemaan tohon catch-tankkiin ja siitä ylivuotoletku varsinaiseen tankkiin.

Tuota bensapaineiden säätöjuttua ihmettelin, voisi luulla, että liian korkeaksi säädetty paine näkyisi jo mittarissakin? Eikös sinulla ollut bensakiskossa painemittari?

Pumppujen sulakehommeliin ei olis muuten mikään huono hommeli olla jotakin indikaattoria pumppujen toiminnasta vaikkapa kojelautaan. Jotkut valot tms. olis aika hyvä, että näkee pumppujen olevan toiminnassa tms.? Tommosen öljynpainemittarinkin voisi aatella virittävänsä bensalinjaan. Yhtälaillahan se näyttäisi bensapaineen koppiin asti ja vieläpä turvallisesti (eli ei tule bensaputkea kojelautaan ajatellen kolariturvallisuutta). Tai tietysti käytännönratkaisuna vaikka bensapainemittari konepeltiin tuonne ulkopuolelle. :) Joissakin lentokoneissa on kuulemma kaksoissytytysjärjestelmä, jossa on kaksi täysin toisistaan riippumatonta sytytysjärjestelmää. Ne testataan rutiinitestinä, että molemmat pelaa. Tästä poikineena ideana voisi tuossa sinun systeemissä olla mahdollista vaikkapa katkaisijalla sammuttaa pumput vuorotellen ihan rutiinitestinä ja katsoa, että molemmat pumput on pelissä ennenkuin lähdetään kuormittamaan moottoria.
En ainakaan myönnä vielä, eli oli tosiaan korvakuulolta vedetty toi paluu tukkoon :oops: ja ajaessa tuolla lentokentällä toimi mutta kun kävi tyhkäkäyntiä niin sitten pumppu lämpesi, ja suuttimet nakutti niin että se lähettäjäkin kuuli sen..

Ja toi mun painemittarihan on ollut jo koko kesän paskana ja uutta en ehtinyt hakea ennenkun lähdin tonne L:rantaan..

Ja pumppujen tarkkailuun sain yöllä hyvän idean, laitan sellaset Bilteman tms ulkolämpömittarit kojetauluun ja anturin pumppujen kylkiin, näkee heti jos pumppu lämpeää..
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

moonlight-tuning kirjoitti: Ja toi mun painemittarihan on ollut jo koko kesän paskana ja uutta en ehtinyt hakea ennenkun lähdin tonne L:rantaan..

Ja pumppujen tarkkailuun sain yöllä hyvän idean, laitan sellaset Bilteman tms ulkolämpömittarit kojetauluun ja anturin pumppujen kylkiin, näkee heti jos pumppu lämpeää..
Joo, toi painemittari olis varmaan viisasta uusia ja tuo lämpömittarin laitto onkin muutes ihan hyvä hommeli. Siitä näkee varmasti, miten pumppu voi.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Loppuu asteikko niissä bilteman mittareissa. Näyttävät maksimia koko ajan.

Kokeilin joskus vaihteiston öljynlauhduttimen ulkolämpötilanmittariksi.
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
Vastaa Viestiin