tukivarren pusla väliä

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7818
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: tukivarren pusla väliä

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

iskarin yläpää sitten narisee.
Kääntö laakerissa rasvan puutetta...?
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
Wespa
"Turbo"
Viestit: 230
Liittynyt: Ke Maalis 13, 2024 12:23

Re: tukivarren pusla väliä

Viesti Kirjoittaja Wespa »

Sekin on uusi, mutta eipä tuo olisi mikään ihme toisaalta nykyvaraosien ”laatu” huomioiden. :roll:
Saab OG 9-3 Turbo Jubilee 3d
Porsche 944
BMW E39 528iA
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7818
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: tukivarren pusla väliä

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Nyt meinaa loppua järki.
Etupyörät suorassa ei pauku,käännetään n.15 astetta oikealle,ja rattia käännellään edestakaisin. Ja tuttu paukahdus kopse tms...kääntäessä oikealle vetoja kopsahdus,jarrua käännettäessä oikealle kopsahdus....???????
Ääni tulee vasemmalta puolelta suunnilleen mittariston kohdalta.
Taitaa olla hammastanko kaputt..!
Paikallaan käännellessä rattia edes takaisin,edestä kuuluu vaimea kopse.

Olisikohan nyt tästä kyse...
Pyörät maassa huomasin, että keskiasennon ympärillä rattia veivattaessa ei lonksu enää samaan malliin.
viewtopic.php?t=35946
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7818
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: tukivarren pusla väliä

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Ja onko kukaan huomannut että kun kääntää pyörät linkkuun, rupeaa kuulumaan ääni tsut,tsut,tsut,tsut,tsut...luulen että ääni tulee
ohjaustehostajan pumpun ylipaineventtiilistä..?
Mutta mielestäni tuo ääni on tullut tämän hammastangon päiden uusimisen jälkeen.
Tosin aurauskulmat on tämän jälkeen säädetty.
Voiko mahdollisesti väljä ohjausvaihde kuormittaa noin paljoa..?
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7818
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: tukivarren pusla väliä

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Tänä aamuna tsut,tsut,tsut,tsut on hävinnyt..????
Ilman että mitään olisin sille tehnyt.
Mutta pauke on tallella.
Tunnustelin sitä säätömutteria, ikävässä paikassa on.
Onko kukaan suorittanut tätä kiristys toimenpidettä ohjausvaihteen ollessa paikallaan..?
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11662
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: tukivarren pusla väliä

Viesti Kirjoittaja jus »

Tonnarin ohjausvaihdetta kokeilin säätää, ei auttanut, naksuu vieläkin, onneksi ei normaaliajossa. 17 vuotta vasta vaivaa ihmetelty.
viewtopic.php?p=1257137#p1257137
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7818
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: tukivarren pusla väliä

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Onko kukaan joutunut vaihtamaan ohjaustangossa olevaa ristikko niveltä.?
Mutta tuohan tuntuisi varmaan jo ratissa välyksenä.
Ja nyt ei tunnu sitä välystä, se on ainoastaan tuo ääni, ja yli 100km/h vauhdissa lievä ohjauspyörän tärinä.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7818
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: tukivarren pusla väliä

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Hammastanko vaihdettu,samalla hävisi pauke SAABin keulasta. Uskomatonta, SAAB jonka keula ei pauku.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7818
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: tukivarren pusla väliä

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Kolinan syy selvitetty.
Auton etupäässä oleva kolina tulee jousien alapäästä.
Käännettäessä rattia jompaan kumpaan ääriasentoon, kuuluu terävä napsahdus.
Ei välttämättä aina, mutta usein napsahtaa.
Tolpan ja jousen välissä ei ole sitä aluslevyä numero 6 joka sinne kuuluu.
Tästä syystä jousi tai jousen pää pääsee liikkumaan tolppaa vasten.
Kuva
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7818
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: tukivarren pusla väliä

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Problem solved, kaiken muun edellä mainitun lisäksi löytyi yksi kohde joka oli ollut koko ajan löysällä,
tolppien vaihdon jälkeen.
Osa numero 4, sitä ei saanut tarpeeksi kireälle putki pihdeillä.
Olin tehnyt tähän uudet kansiruuvit,joihin oli hitsattu 41mm kuusiokannat kiinni.
Nyt uudelleen kiristyksessä apukuskin puoli kiristyi n.yhden kierroksen. Ja kuskin puoli n.puoli kierrosta.
Ja oho napse tms oli poissa.
Että osasi olla vaikea tapaus tämä etupään ääntely... :(

*case closed*
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
shamrock
"Hirsch"
Viestit: 791
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: tukivarren pusla väliä

Viesti Kirjoittaja shamrock »

9000CD23T kirjoitti:
Ke Loka 08, 2025 06:26
Problem solved, kaiken muun edellä mainitun lisäksi löytyi yksi kohde joka oli ollut koko ajan löysällä,
tolppien vaihdon jälkeen.
Osa numero 4, sitä ei saanut tarpeeksi kireälle putki pihdeillä.
Olin tehnyt tähän uudet kansiruuvit,joihin oli hitsattu 41mm kuusiokannat kiinni.
Nyt uudelleen kiristyksessä apukuskin puoli kiristyi n.yhden kierroksen. Ja kuskin puoli n.puoli kierrosta.
Ja oho napse tms oli poissa.
Että osasi olla vaikea tapaus tämä etupään ääntely... :(

*case closed*
Ehdotin tätä 1.2.2024 ... :wink:
'01 9-3 2.0 turbo
'05 9-3 1.8i Arc
Vastaa Viestiin