Kääntö laakerissa rasvan puutetta...?iskarin yläpää sitten narisee.
tukivarren pusla väliä
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"

- Viestit: 7828
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: tukivarren pusla väliä
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: tukivarren pusla väliä
Sekin on uusi, mutta eipä tuo olisi mikään ihme toisaalta nykyvaraosien ”laatu” huomioiden. 
Saab OG 9-3 Turbo Jubilee 3d
Porsche 944
BMW E39 528iA
Porsche 944
BMW E39 528iA
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"

- Viestit: 7828
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: tukivarren pusla väliä
Nyt meinaa loppua järki.
Etupyörät suorassa ei pauku,käännetään n.15 astetta oikealle,ja rattia käännellään edestakaisin. Ja tuttu paukahdus kopse tms...kääntäessä oikealle vetoja kopsahdus,jarrua käännettäessä oikealle kopsahdus....???????
Ääni tulee vasemmalta puolelta suunnilleen mittariston kohdalta.
Taitaa olla hammastanko kaputt..!
Paikallaan käännellessä rattia edes takaisin,edestä kuuluu vaimea kopse.
Olisikohan nyt tästä kyse...
Etupyörät suorassa ei pauku,käännetään n.15 astetta oikealle,ja rattia käännellään edestakaisin. Ja tuttu paukahdus kopse tms...kääntäessä oikealle vetoja kopsahdus,jarrua käännettäessä oikealle kopsahdus....???????
Ääni tulee vasemmalta puolelta suunnilleen mittariston kohdalta.
Taitaa olla hammastanko kaputt..!
Paikallaan käännellessä rattia edes takaisin,edestä kuuluu vaimea kopse.
Olisikohan nyt tästä kyse...
viewtopic.php?t=35946Pyörät maassa huomasin, että keskiasennon ympärillä rattia veivattaessa ei lonksu enää samaan malliin.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"

- Viestit: 7828
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: tukivarren pusla väliä
Ja onko kukaan huomannut että kun kääntää pyörät linkkuun, rupeaa kuulumaan ääni tsut,tsut,tsut,tsut,tsut...luulen että ääni tulee
ohjaustehostajan pumpun ylipaineventtiilistä..?
Mutta mielestäni tuo ääni on tullut tämän hammastangon päiden uusimisen jälkeen.
Tosin aurauskulmat on tämän jälkeen säädetty.
Voiko mahdollisesti väljä ohjausvaihde kuormittaa noin paljoa..?
ohjaustehostajan pumpun ylipaineventtiilistä..?
Mutta mielestäni tuo ääni on tullut tämän hammastangon päiden uusimisen jälkeen.
Tosin aurauskulmat on tämän jälkeen säädetty.
Voiko mahdollisesti väljä ohjausvaihde kuormittaa noin paljoa..?
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"

- Viestit: 7828
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: tukivarren pusla väliä
Tänä aamuna tsut,tsut,tsut,tsut on hävinnyt..????
Ilman että mitään olisin sille tehnyt.
Mutta pauke on tallella.
Tunnustelin sitä säätömutteria, ikävässä paikassa on.
Onko kukaan suorittanut tätä kiristys toimenpidettä ohjausvaihteen ollessa paikallaan..?
Ilman että mitään olisin sille tehnyt.
Mutta pauke on tallella.
Tunnustelin sitä säätömutteria, ikävässä paikassa on.
Onko kukaan suorittanut tätä kiristys toimenpidettä ohjausvaihteen ollessa paikallaan..?
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: tukivarren pusla väliä
Tonnarin ohjausvaihdetta kokeilin säätää, ei auttanut, naksuu vieläkin, onneksi ei normaaliajossa. 17 vuotta vasta vaivaa ihmetelty.
viewtopic.php?p=1257137#p1257137
viewtopic.php?p=1257137#p1257137
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"

- Viestit: 7828
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: tukivarren pusla väliä
Onko kukaan joutunut vaihtamaan ohjaustangossa olevaa ristikko niveltä.?
Mutta tuohan tuntuisi varmaan jo ratissa välyksenä.
Ja nyt ei tunnu sitä välystä, se on ainoastaan tuo ääni, ja yli 100km/h vauhdissa lievä ohjauspyörän tärinä.
Mutta tuohan tuntuisi varmaan jo ratissa välyksenä.
Ja nyt ei tunnu sitä välystä, se on ainoastaan tuo ääni, ja yli 100km/h vauhdissa lievä ohjauspyörän tärinä.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"

- Viestit: 7828
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: tukivarren pusla väliä
Hammastanko vaihdettu,samalla hävisi pauke SAABin keulasta. Uskomatonta, SAAB jonka keula ei pauku.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"

- Viestit: 7828
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: tukivarren pusla väliä
Kolinan syy selvitetty.
Auton etupäässä oleva kolina tulee jousien alapäästä.
Käännettäessä rattia jompaan kumpaan ääriasentoon, kuuluu terävä napsahdus.
Ei välttämättä aina, mutta usein napsahtaa.
Tolpan ja jousen välissä ei ole sitä aluslevyä numero 6 joka sinne kuuluu.
Tästä syystä jousi tai jousen pää pääsee liikkumaan tolppaa vasten.

Auton etupäässä oleva kolina tulee jousien alapäästä.
Käännettäessä rattia jompaan kumpaan ääriasentoon, kuuluu terävä napsahdus.
Ei välttämättä aina, mutta usein napsahtaa.
Tolpan ja jousen välissä ei ole sitä aluslevyä numero 6 joka sinne kuuluu.
Tästä syystä jousi tai jousen pää pääsee liikkumaan tolppaa vasten.

900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"

- Viestit: 7828
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: tukivarren pusla väliä
Problem solved, kaiken muun edellä mainitun lisäksi löytyi yksi kohde joka oli ollut koko ajan löysällä,
tolppien vaihdon jälkeen.
Osa numero 4, sitä ei saanut tarpeeksi kireälle putki pihdeillä.
Olin tehnyt tähän uudet kansiruuvit,joihin oli hitsattu 41mm kuusiokannat kiinni.
Nyt uudelleen kiristyksessä apukuskin puoli kiristyi n.yhden kierroksen. Ja kuskin puoli n.puoli kierrosta.
Ja oho napse tms oli poissa.
Että osasi olla vaikea tapaus tämä etupään ääntely...
*case closed*
tolppien vaihdon jälkeen.
Osa numero 4, sitä ei saanut tarpeeksi kireälle putki pihdeillä.
Olin tehnyt tähän uudet kansiruuvit,joihin oli hitsattu 41mm kuusiokannat kiinni.
Nyt uudelleen kiristyksessä apukuskin puoli kiristyi n.yhden kierroksen. Ja kuskin puoli n.puoli kierrosta.
Ja oho napse tms oli poissa.
Että osasi olla vaikea tapaus tämä etupään ääntely...
*case closed*
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: tukivarren pusla väliä
Ehdotin tätä 1.2.2024 ...9000CD23T kirjoitti: ↑Ke Loka 08, 2025 06:26Problem solved, kaiken muun edellä mainitun lisäksi löytyi yksi kohde joka oli ollut koko ajan löysällä,
tolppien vaihdon jälkeen.
Osa numero 4, sitä ei saanut tarpeeksi kireälle putki pihdeillä.
Olin tehnyt tähän uudet kansiruuvit,joihin oli hitsattu 41mm kuusiokannat kiinni.
Nyt uudelleen kiristyksessä apukuskin puoli kiristyi n.yhden kierroksen. Ja kuskin puoli n.puoli kierrosta.
Ja oho napse tms oli poissa.
Että osasi olla vaikea tapaus tämä etupään ääntely...
*case closed*
'01 9-3 2.0 turbo
'05 9-3 1.8i Arc
'05 9-3 1.8i Arc
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"

- Viestit: 7828
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: tukivarren pusla väliä
Se teflon teippi viritys sitten antautui.
https://www.esaabparts.com/saab/parts/4482402
Nyt on tilattu uudet osat 7 ja 19.
Nyt on sitten vaihdettu uusiin osat.
1,2,11,17,19 + Iskunvaimentajat,kääntölaakerit sekä jouset.
Ja ohjausvaihde myös hammastangon päät myös.
On se kumma jos ei äänet lopu....
https://www.esaabparts.com/saab/parts/4482402
Nyt on tilattu uudet osat 7 ja 19.
Nyt on sitten vaihdettu uusiin osat.
1,2,11,17,19 + Iskunvaimentajat,kääntölaakerit sekä jouset.
Ja ohjausvaihde myös hammastangon päät myös.
On se kumma jos ei äänet lopu....
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"

- Viestit: 7828
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: tukivarren pusla väliä
Äänet loppuivat,mutta lisää ongelmia tuli.
Ratti oikealle linkkuun,peruutus ja oikea etupyörä murtaa rajusti. Ja lähtö eteen päin samanlailla murtaa....ajossa ei ongelmaa.
Kiihdyttäessä pyrkii vetämään vasemmalle,ja ihan kuin jyristäisi.. .
Nyt loppuu järki...
Ratti oikealle linkkuun,peruutus ja oikea etupyörä murtaa rajusti. Ja lähtö eteen päin samanlailla murtaa....ajossa ei ongelmaa.
Kiihdyttäessä pyrkii vetämään vasemmalle,ja ihan kuin jyristäisi.. .
Nyt loppuu järki...
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"

- Viestit: 7828
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: tukivarren pusla väliä
Nyt tuli pieni epäilys että ongelma
Taitaa löytyä ulommaisesta vetonivelestä.
Taitaa löytyä ulommaisesta vetonivelestä.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
- Nokiaukkeli
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 74
- Liittynyt: Ma Marras 06, 2023 16:56
- Paikkakunta: Soenjuu
- Viesti:
Re: tukivarren pusla väliä
kuuluuko pamahdus kun kääntää ratin ääniasentoon myös? Se viittaisi yleensä murrokseen, jos pallot on kunnossa. Oletko nostanut etupyörät ylös ja kokeillut heilutella pyöriä, että heiluuko miten ei pitäisi. Parhaan tulokseen saa jos joku pitää rattia.
KA 1990 SAAB 900i 4d
#9466
Ei yhtään pöllömpi allekirjoitus
#9466
Ei yhtään pöllömpi allekirjoitus